تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

چرا رحیم صفوی در هشدار به آمریکا از «دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند» نام برد؟

الجزیره نوشت: به گفته مشاور نظامی رهبر ایران، هر گونه تحرک نظامی آمریکا علیه ایران، با پاسخی مواجه می‌شود که دریای مدیترانه و دریای سرخ را در برگرفته و به اقیانوس هند می‌رسد.در حالی که براساس منابع آمریکایی، وزارت دفاع این کشور در حال بررسی اعزام جنگنده‌ها به خاورمیانه است.
چرا رحیم صفوی در هشدار به آمریکا از «دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند» نام برد؟
رویداد۲۴ الجزیره نوشت: به گفته رحیم صفوی، مشاور نظامی رهبر جمهور اسلامی ایران، هر گونه تحرک نظامی آمریکا علیه این کشور، با پاسخی مواجه می‌شود که دریای مدیترانه و دریای سرخ را در برگرفته و به اقیانوس هند می‌رسد. این در حالی است که براساس گزارش منابع آمریکایی، وزارت دفاع این کشور در حال بررسی اعزام جنگنده‌ها و رادار‌هایی به خاورمیانه است.

در ادامه این مطلب آمده است: در رابطه با این موضوع، لقاء مکی، تحلیلگر برجسته مرکز مطالعات الجزیره معتقد است که رئیس جمهور امریکا به تهدید ایران به حمله نظامی یا انجام حملات سریع، عادت دارد و گفته است که ۱۵ هدف در ایران را برای حمله مد نظر دارد، اما امیدوار است که جنگ، گزینه آخر باشد. با این حال، ترامپ بار‌ها از گفته‌های خود عقب نشینی کرده و تاکید نموده است که خواهان جنگ با ایران نیست.

مکی در گفتگو با الجزیره افزود: مساله قابل توجه آن است که خطاب حمله نظامی، غالبا از زبان ترامپ شنیده می‌شود و نه مسئولان نظامی در پنتاگون. بدین معنا، مخاطب صحبت‌های ترامپ، داخل آمریکاست، نه خارج و به ویژه ایران. هدف رئیس جمهور ایالات متحده از این تهدیدات ان است که در بین مردمش بعنوان یک رهبر قدرتمند جلوه کرده و ایشان از اتهام زنی به ترامپ، به دنبال ماجرای پاسخ ندادن به سرنگونی پهپاد، که در ضمن آن، رئیس جمهور خود را بی کفایت خواندند، بازگردند.

مکی خاطر نشان کرد که ترامپ به دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است و نمی‌تواند طبق تمایلات شخصی خود عمل کند؛ چرا که کنگره که تحت سیطره دموکراتهاست، مخالف جنگ است و هر گونه حمله‌ای که تهدید جدی برای منافع آمریکا نباشد نیز تنها با موافقت کنگره قابل انجام است. علاوه بر اینکه رسانه‌های آمریکایی نیز با یادآوری کابوس جنگ عراق برای مردم ایالات متحده، جنگ دوباره را تایید نمی‌کنند.

مسابقه بازدارندگی

اما الیاس حنا، کارشناس نظامی و استراتژیک و سرهنگ بازنشسته تاکید می‌کند که تهدید تهران در مورد پاسخ ویرانگر، که از سوی آمریکا مطرح می‌شود، به موازات اعلام وزیر خارجه این کشور در مورد اقدام جنگی خواندن حمله به آرامکو و مسئول دانستن ایران در آن است و در ادامه، منطقه شاهد یک مسابقه بازدارندگی خواهد بود؛ بویژه انکه ایران توان هدف گرفتن مهمترین تاسیسات نفتی در عربستان را از خود نشان داده و تهدید به یک پاسخ قاطعانه کرد که شامل دریای مدیترانه تا اقیانوس آرام می‌شود. این در حالی است که پایگاه‌های آمریکایی در منطقه نیز در تیر رس ایران قرار دارد.

حنا معتقد است که تهران قصد دارد پیش از آماده شدن برای مذاکره با ترامپ، نقشه بازدارندگی را تحکیم بخشد. ایران در صورت لزوم، از هم پیمان خود حزب الله کمک می‌گیرد، که همواره بر توان خود برای حمله به میدان‌های انرژی در دریای مدیترانه، تاکید میکند. همانطور که در بازی ایران، حوثی‌ها نیز بازیگر مهمی هستند و اعلام روز جمعه آن‌ها در مورد توقف هدف گرفتن عربستان، به معنای تاکید آن‌ها بر محقق شدن اهدافشان از حمله اخیر بوده است و چه بسا از این بعد، متوجه امارات شوند.

اسکات لوکاس، استاد سیاست بین المللی در دانشگاه بیرمنگهام، می‌گوید: نقش اروپا که در قالب وساطت فرانسه بین ایران و آمریکا نمود یافته، با توقف تلاش‌های میانجی گری، پایان یافت. همانطور که اروپایی‌ها هرگز از شروط خود در مورد توافق هسته‌ای و توقف فعالیت‌های ایران در منطقه، کوتاه نمی‌آینده؛ از این رو، صحبت از اینکه نقش اروپا بتواند از شدت نزاع موجود بکاهد، در حال حاضر، غیر ممکن است.

لوکاس پیش بینی می‌کند که اروپا به دنبال گرفتن امتیاز از هر دو طرف ایران و آمریکا باشد؛ به نحوی که ایران از انجام اقدامات نظامی چشم پوشی کرده و آمریکایی‌ها نیز از حمله به ایران اجتناب کنند؛ اما مشکل اروپا آن است که واشنگتن عزم جدی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، با هدف نابودی اقتصاد آن دارد. به همین دلیل، سپاه پاسداران عملیات نظامی انجام می‌دهد، تا مانع از فروپاشی جایگاه ایران شود. به این ترتیب، در این شرایط، اروپا توان تغییر رفتار دو طرف را ندارد.

 

 

منبع: انتخاب
نظرات شما
پیشخوان