تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸
استاد دانشگاه واشنگتن:

سخنرانی سران ایران و آمریکا نشان داد دو طرف خواهان دیپلماسی‌اند نه جنگ/ ایران تسلیم نمی‌شود

استاد علوم سیاسی دانشگاه واشنگتن تحریم را مانع مذاکره دانست و گفت: از سخنرانی روحانی متوجه شدم ایران در شرایط تحریم مذاکره نمی‌کند ترامپ باید بخشی از تحریم‌ها را بردارد تا ایران به برجام بازگردد.
سخنرانی سران ایران و آمریکا نشان داد دو طرف خواهان دیپلماسی‌اند نه جنگ/ ایران تسلیم نمی‌شود
رویداد۲۴ جان کالابرس (John calabrese) استاد علوم سیاسی و سیاست خارجه دانشگاه آمریکایی American) University واشنگتن است. وی سال‌ها به عنوان محقق در موسسه مطالعات خاورمیانه فعالیت کرده است.

جنگ اقتصاد و امنیت منطقه را نابود می‌کند

جان کالابرس در مورد تنش‌ها در خاورمیانه گفت: تنش‌ها در خاورمیانه شدت گرفته و اتهامات مطرح شده توسط عربستان علیه ایران می‌تواند آتش جنگ را برافروزد چیزی که به نفع هیچ کس نیست و هیچ کس خواهان جنگ نیست؛ چراکه جنگ اقتصاد و امنیت منطقه را نابود می‌کند.

مذاکره غیر رسانه‌ای و پشت در‌های بسته را تجویز می‌کنم

وی در ادامه گفت: ضروری است هر دو طرف برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک تلاش کنند من معتقدم بر اساس سخنرانی‌های مجمع عمومی هر دوطرف خواهان دیپلماسی‌اند. اما آغاز مذاکره سخت است. من مذاکره غیر رسانه‌ای و پشت در‌های بسته را تجویز می‌کنم. رسانه‌ای کردن می‌تواند مسیر مذاکره را تغییر دهد.

ترامپ و اوبرایان می‌توانند پمپئو را هم تحت تاثیر قرار دهند

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد اخراج بولتون گفت: هنوز تندرو‌ها در کاخ سفید وجود دارند، اما من ترکیب ترامپ و اوبرایان را ترجیح می‌دهم آن‌ها می‌توانند پمپئو را هم تحت تاثیر قرار دهند.

ایران تسلیم نمی‌شود

کالابرس در مورد فشار بر ایران گفت: فشار بر ایران استراتژی نیست. تنها به اقتصاد ایران صدمه می‌زند و به تغییر خاصی منجر نمی‌شود. ایران تسلیم نمی‌شود. آمریکا با این کار تنها ایران را به واکنش‌هایی مجبور می‌کند که می‌تواند ترامپ را درگیر جنگ کند.

تلاش‌های مکرون برای رفع تنش میان ایران و آمریکا ادامه دارد

وی هم چنین به تلاش‌های مکرون اشاره کرد و گفت: مکرون در نیویورک برای کاهش تنش‌ها تلاش کرد. مکرون چند دلیل برای میانجیگری دارد اول این که در فرانسه از حمایت برخوردار است و روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد و از سوی دیگر فرانسه خواهان تداوم توافقی است که با ایران داشته است. به نظر می‌رسد تلاش‌های مکرون ادامه دارد.

در نهایت دو طرف مشکل خود را از طریق مذاکره و دیپلماسی حل خواهند کرد

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد کاهش تعهدات برجامی گفت: هر چقدر ایران از برجام دور شود به شرایط پیش از برجام نزدیک می‌شویم به نظر من در نهایت دو طرف مشکل خود را از طریق مذاکره و دیپلماسی حل خواهند کرد. من تنها نگران خطا‌های محاسباتی از هر دوطرف هستم که نگران‌کننده است.

سخنرانی سران ایران و آمریکا نشان داد دو طرف خواهان دیپلماسی‌اند نه جنگ

وی در پایان در مورد احتمال مذاکره گفت: من از سخنرانی روحانی در سازمان ملل متوجه شدم ایران در شرایط تحریم مذاکره نمی‌کند ترامپ باید بخشی از تحریم‌ها را بردارد تا ایران به برجام بازگردد. این کار تنش‌ها را می‌کاهد مکرون فرصت بیشتری برای راضی کردن دو طرف دارد و می‌توانیم به مذاکره که آخرین مرحله بر اساس صحبت‌های روحانی بود برسیم. من متوجه شدم دو طرف خواهان دیپلماسی‌اند نه جنگ.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات شما
پیشخوان