تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
روزنامه العرب:

میانجیگری عراق بین ایران و عربستان دور از واقعیت است/ بغداد به تهران نزدیک‌تر است

روزنامه العرب نزدیک به عربستان سعودی در مطلبی مخالفت خود را با میانجیگری عراق بین عربستان و ایران ابراز کرد و نوشت: بغداد بی‌طرف نیست و بسیار به تهران نزدیک است.
مخالفت روزنامه العرب با میانجیگری عراق بین ایران و عربستان/ هیچ کس در ریاض آماده قبول پیشنهاد تهران نیست
رویداد۲۴ العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: صحبت‌هایی که همزمان با سفر نخست وزیر عراق به عربستان، در مورد میانجیگیری عراق بین ریاض و تهران مطرح می‌شود، دور از واقعیت است؛ چرا که بغداد توانایی‌های لازم برای موفقیت در این مأموریت پیچیده را ندارد؛ همانطور که طرف‌های ماهرتر از عراق در این مهم موفق نبودند. گذشته از این، عراق از بی طرفی کامل برای این وساطت برخوردار نیست و نزدیکی اش به ایران، بیش از هر چیز، ان را بعنوان نامزد انقال پیام مطرح می‌کند.
 
در همین رابطه، منابع در توصیف تلاش عبدالمهدی اختلاف نظر دارند؛ برخی آن را اقدام عراقی در راستای برقراری آتش بس بین تهران و ریاض می‌دانند و برخی دیگر، معتقدند که نخست وزیر عراق حامل پیام ایران برای عربستان بوده است. این در حالی است که تحلیلگران بعید می‌دانند عربستان در این شرایط با گشودن باب میانجی گری موافقت کند؛ بویژه آنکه منشأ آن را طرح ایران، زیر چتر حمایت از امنیت و صلح در خلیج فارس می‌داند.

یکی از کارشناسان سیاسی عراقی در این باره می‌گوید: پرونده میانجی گری‌ها با ایران تا زمانی که تحقیقات نهایی در مورد عامل حمله به آرامکو به نتیجه نرسد، بسته می‌ماند.

به نظر می‌رسد ایران در صدد تحقق دو هدف به صورت همزمان است؛ از یک سو، تلاش می‌کند تجاوزی که به عربستان شد را امری خارج از موضوع دریانوردی آزاد در اب‌های خلیج فارس به شمار آورَد و از سوی دیگر، از بین المللی شدن تنگه هرمز جلوگیری کند؛ از این رو، فکر همکاری بین دولت‌های خلیج فارس را مطرح می‌کند، تا با حضور نظامی دولت‌های بزرگ در منطقه مخالفت نماید.

به عقیده برخی کارشناسان عراقی، مأموریت عبدالمهدی با شکست به پایان می‌رسد؛ چرا که هیچ کس در عربستان آماده قبول پیشنهاد تهران نیست و به این ترتیب، بار دیگر ثابت شد که نخست وزیر عراق، مرد مأموریت‌های بی فایده است.

دلیل این تحلیلگران برای عقیده مذکور آن است که خود عراق هم بعنوان طرف احتمالی حمله به تاسیسات سعودی مطرح است و همین مساله دولتمردان عراق را بر آن داشته است تا با شتاب به سمت عربستان بروند، تا هم موضع خود در مورد حمله اخیر را روشن کنند و هم از دخالت در آن، اعلام برائت نمایند. به فرض درستی این دیدگاه، موضوع میانجی گری عراق برای حل اختلافات بین ریاض و تهران، به کلی منفی می‌شود.
برچسب ها: عربستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان