تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
رای الیوم:

آنچه با عنوان «اعتراف بن‌سلمان به قتل خاشقچی» منتشر شده، تلاشی برای تبرئه اوست

اعتراف شاهزاده بن سلمان به مسئولیتش در ماجرای قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، که در قالب یک مستند روز دوشنبه پخش شد، بدون شک یک اقدام جسورانه محسوب می‌شود.

رویداد۲۴ رای الیوم نوشت: اعتراف شاهزاده بن سلمان به مسئولیتش در ماجرای قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، که در قالب یک مستند روز دوشنبه پخش شد، در وهله اول، بدون شک یک اقدام جسورانه محسوب می‌شود؛ اما پس از بررسی‌های دقیقتر، مشخص می‌شود که واقعیت چیز دیگری است و انتشار این مستند در حقیقت تلاشی بوده است برای دور کردن بن سلمان از مسئولیت صدور دستور قتل خاشقچی.

 در این مستند، بن سلمان صدور دستور قتل از سوی خود را رد کرده و تاکید می‌کند که هیچ نقشی در این جنایت نداشته است. مارتین اسمیت، تولید کننده این مستند برای شبکه بی بی اس آمریکا، تلاش کرده است بر این مهم تاکید کند که اعتراف بن سلمان به مسئولیت قتل خاشقچی، تنها از این باب است که وی حاکم فعلی عربستان است و این جنایت در دوره حکومت او اتفاق افتاده است.

حتی اگر بپذیریم که اعتراف بن سلمان به دلیل حضور او در رأس قدرت، صورت گرفته است، این اعتراف هم نمی‌تواند او را از شفاف سازی بیشتر و دادن اجازه به بازپرس‌های بین المللی برای دیدار با متهمان پرونده و گرفتن شهادت از آنها، معاف کند.

به عقیده ما، این شکل دور کردن بن سلمان از جنایت مذکور، سوالات بسیاری را به دنبال دارد، مبنی بر اینکه آیا یک محاکمه علنی در کار خواهد بود و محکومان اعدام می‌شوند؟

آخرین اطلاعات افشا شده در مورد پرونده قتل خاشقچی، مربوط به نوار‌های ضبط شده است که در اختیار دولت‌های ترکیه و آمریکا قرار داشته و نشان می‌دهد خاشقچی در حین خفه شدن، فریاد می‌کشیده تا اینکه به کلی نفسش قطع شده و پس از آن، پزشک سعودی با اره برقی بدن او را قطعه قطعه کرده است.

طبق دیگر روایت‌های ترکی منتشر شده، اجزای قطعه قطعه شده بدن خاشقچی به منزل کنسولگر عربستان منتقل و داخل فر با حرارتی بالا سوزانده شده است؛ تا به این شکل، آثار جرم به کلی از بین برود.

به طور کلی، جنایت ترور خاشقچی، کابوسی است که تا زمان مشخص شدن کامل حقایق، به دنبال بن سلمان خواهد بود و بعید نمی‌دانیم که رئیس جمهور ترکیه با استفاده از رسیدن سالگرد این جنایت، اسرار تازه‌ای را فاش کند که می‌تواند، ولی عهد سعودی و دولت او را به شدت گرفتار کرده و روابط دو کشور را متنشج‌تر کند.

خطر بزرگتری که احتمالا بن سلمان را تهدید می‌کند آن است که در صورت به نتیجه رسیدن استیضاح ترامپ و عزل او، ولی عهد سعودی خود را چشم در چشم کنگره، تنها می‌بیند؛ چرا که نمایندگان آمریکایی می‌خواهند از حقیقت کامل ترور خاشقچی باخبر شوند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان