تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سربازان سعودی در چنگ حوثی‌ها/ آیا پایان جنگ یمن و مذاکره ایران و آمریکا نزدیک است؟

اسیر شدن هزاران نیروی نظامی عربستانی به دست حوثی‌ها در جریان جنگ عربستان و یمن تنها چند هفته بعد از حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان و از دست رفتن نیمی از تولید روزانه نفت این کشور دو ضربه کاری به آل سعود بوده است. در این میان حسن روحانی در نشست خبری خود در نیویورک امنیت منطقه را در گرو امنیت یمن خواند و به آمریکا و اروپا هشدار داد فروش سلاح به عربستان را پایان دهند. مجموعه این تحولات می‌تواند نوید بخش روز‌های خوبی برای ایران و یمن باشد.
هزاران سرباز سعودی در چنگ حوثی‌ها/ آیا پایان جنگ یمن و مذاکره ایران و آمریکا نزدیک است؟
رویداد۲۴ روز گذشته حوثی‌های یمن از دستگیری تعداد قابل توجهی از نیرو‌های سعودی بعد از حمله به یکی از نقاط مرزی میان یمن و عربستان خبر دادند.

ارتش یمن (بخش تحت کنترل حوثی‌ها) در بیانیه‌ای که سرتیپ یحیی سریع سخنگوی این ارتش از تلویزیون قرائت کرد، از در هم کوبیدن کامل سه تیپ از ارتش سعودی خبر داد.
 
یحی سرسخنگوی حوثی‌ها به بی بی سی ورلد گفته سه تیپ عربستانی را در نزدیکی شهر نجران سعودی محاصره کرده و هزاران سرباز به دست حوثی‌ها بازداشت شده و تعداد زیادی کشته شده‌اند.  سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن گفته این عملیات که نصر من الله نام گرفته، بزرگ‌ترین عملیاتی است که تا کنون علیه نیرو‌های سعودی انجام گرفته است.
 
در بیانیه حوثی‌ها آمده صد‌ها نفر از نفرات ارتش سعودی کشته و زخمی شده و «هزاران» نفرشان به اسارت درآمده‌اند که بیشترشان نیرو‌های «مزدور» از ملیت‌های مختلف و شمار زیادی هم سربازان و درجه‌داران و افسران سعودی خوانده شدند؛ تجهیزات و مهمات این سه لشگر نیز منهدم شده یا به غنیمت گرفته شده که از جمله این غنائم صد‌ها خودرو زرهی است.
 
آن گونه که در این بیانیه آمده، این عملیات در چند ماه گذشته جریان داشته، اما اوج آن در هفتاد و دو ساعت اخیر بوده و طی آن، چند صد کیلومتر خاک «آزاد» شده است. در این عملیات علاوه بر نیرو‌های نظامی و شبه نظامی یمنی، از پهپاد هم استفاده شده است.
 
سخنگوی حوثی‌ها گفته همه سربازارنی که به دست آن‌ها افتاده‌اند در تلویزیون المسیره که تلویزیون حوثی‌هاست رژه خواهند رفت. این دومین عملیات بزرگ حوثی‌ها در ماه‌های اخیر است. پیش از این در ۱۴ سپتامبر، حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان خسارت قابل توجهی به دنبال داشت و نیمی از تولید عربستان را برای مدت شش ماه مختل کرد. انگشت اتهام عربستان، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای این حادثه سمت ایران نشانه رفته، اما عملیات روز گذشته نشان میدهد توانمندی حوثی‌ها در میدان نبرد به طرز قابل توجهی بالا رفته است.

در یمن چه خبر است؟
 
یمن از سال ۲۰۱۵ و از زمانی که منصور هادی و کابینه‌اش از صنعا فرار کرده و پایتخت یمن به دست حوثی‌ها افتاد درگیر یک فاجعه انسانی است.
 
عربستان سعودی حامی منصور هادی است. محمد بن سلمان در ائتلافی که با کشور‌های همسایه از جمله امارات تشکیل داد، حملات هوایی علیه حوثی‌های یمن که مدعی‌اند مورد حمایت ایران است را آغاز کرد.
 
این ائتلاف به رهبری عربستان هر روز حملات هوایی علیه یمن داشته و هر از گاهی حوثی‌ها نیز به سمت اهدافی در عربستان موشک شلیک کرده‌اند.
 
جنگ یمن به بدترین فاجعه بشری در جهان تبدیل شده است. بر اساس آمار‌های سازمان ملل، ۸۰ درصد جمعیت یمن که چیزی بالع بر ۲۴ میلیون نفر است در اثر این جنگ محتاج کمک‌های انسانی شده‌اند و ۱۰ میلیون نفر از این افراد در صورت عدم دریافت کمک‌های غذایی قادر به زندگی نیستند.
 
بیش از ۷۰ هزار نفر بر اساس براورد‌های سازمان ملل از ابتدای جنگ تا کنون کشته شده‌اند.
 
یمن یکی از فقیرترین کشور‌های جهان عرب بوده و امروز با محاصره و بمباران روزانه عربستان به بدترین فاجعه بشری دچار شده است.
 
عربستان از جنوب با یمن هم مرز است. یکی از چند قبیله اصلی یمن قبیله همدان است که از آغاز دوره اسلامی، به خصوص در تحولات مربوط به شیعیان، نقش مهمی داشته است.
 
هزاران سرباز سعودی در چنگ حوثی‌ها/ آیا پایان جنگ یمن و مذاکره ایران و آمریکا نزدیک است؟
 
حوثی‌ها هم خاندانی از قبلیه همدان یمن بوده‌اند. انصارالله نام رسمی گروهی است که از آن با عنوان «حوثی‌ها» هم نام می‌برند.
 
نگرانی عربستان این است که در صورت پیروزی کامل حوثی‌ها در یمن، نفوذ ایران از این طریق بر سرزمین عربستان تثبیت شود. عربستان و غرب درگیری‌ها در یمن را به نوعی جنگ ایران و عربستان می‌دانند.
 
به گزارش رویداد۲۴ ماه گذشته آیت الله خامنه‌ای میزبان نماینده حوثی‌های یمن بود. آیت الله خامنه‌ای در دیدار با حوثی‌ها، سعودی‌ها و اماراتی‌ها را متهم کرد که به دنبال تجزیه یمن هستند و خواستار آن شد که حوثی‌ها از یمن یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کنند.
 
در پی حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان در آستانه سفر رییس جمهور به نیویورک، بسیاری از رسانه‌های غربی این اقدام را از سوی ایران و با هدف بالا بردن قدرت چانه زنی ایران در مذاکره با آمریکا عنوان کردند.
 
اگرچه این مذاکره در آمریکا انجام نشد، اما وال استریت ژورنال در گزارشی ترس از بروز یک جنگ منطقه‌ای را عامل ترغیب کننده آمریکا به مذاکره خوانده است.
 
حملات حوثی‌ها به عربستان همواره به پای ایران نوشته شده و نگرانی از وسعت گرفتن این درگیری‌ها عاملی برای نگرانی ترامپ است. یکی از وعده‌های ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری، پایان دادن به جنگ‌های پرهزینه‌ای بوده که آمریکا در آن نقش داشته است. ادامه درگیری‌ها در یمن تا زمانی که آمریکا قادر به فروش سلاح به عربستان بود، نه تنها هزینه‌ای برای آن‌ها نداشت بلکه درآمدزا نیز بود، اما در ماه جولای مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات را به تصویب رساند.
 
به این ترتیب ادامه درگیری‌ها در یمن عوایدش را برای دولت ترامپ از دست داده و وسعت گرفتن این جنگ به معنای کمک طلبیدن متحد منطقه‌ای آمریکا و ورود مستقیم آمریکا به درگیری ایست که با وعده‌های انتخاباتی ترامپ در تعارض است.
 
اسیر شدن سه تیپ عربستانی با هزاران نیروی نظامی به دست حوثی‌ها در پی حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان و از دست رفتن نیمی از تولید روزانه نفت این کشور دو ضربه کاری به آل سعود بوده که هم نیرو‌های نظامی عربستان را به طور قابل توجهی تضعیف کرده هم پشتوانه‌های مالی این کشور را.
 
ایران امنیت منطقه را در گرو امنیت یمن می‌داند. روحانی در نشست خبری خود نیویورک با تاکید بر اهمیت پایان جنگ یمن گفت: آمریکا و اروپا فروش سلاح به عربستان را پایان دهند.
 
محل اعلام این موضع در کنار گمانه زنی‌هایی که در مورد مذاکره روحانی و ترامپ در جریان سفر به نیویورک وجود داشت، اهمیت این بیانیه را بالا‌تر برده است. اعلام موضع درباره جنگ یمن و لزوم پایان دادن به تسلیح عربستان می‌تواند پیش شرط ایران برای مذاکره با آمریکا تلقی شود.
 
مجموعه این حوادث در کنار آغاز مذاکرات محرمانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با حوثی‌ها برای پایان دادن جنگ یمن شاید نوید روز‌های خوبی برای یمن جنگ زده و مذاکره ایران و آمریکا باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان