تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
استاد دانشگاه رایرسون کانادا:

پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رهبران ایران، برای خودنمایی بود/ ترامپ باید روابط خود را با سعودی‌ها محدود کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون کانادا گفت: ایران همواره یک قدرت مهم منطقه‌ای بوده است، بنابراین باید روابط با ایران را بهبود ببخشیم زیرا می‌تواند به نفع همه کشور‌ها باشد، اما برای آمریکا این موضوع مهم‌تر است.
پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رهبران ایران، برای خودنمایی بود/ ترامپ باید روابط خود را با سعودی‌ها محدود کند
رویداد۲۴ آرنه کیسلنکو (Arne Kislenko) استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین الملل و سیاست خارجه تحقیق و بررسی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا دچار حفره‌های اساسی است

ترامپ فاقد سیاست مشخصی است

آرنه کیسلنکو در ابتدا در مورد تنش‌ها در خاورمیانه گفت: تنش در خلیج فارس بسیار زیاد است که بخشی از آن به دلیل اقدامات آمریکا در راستای تلاش برای انزوای بین‌المللی ایران و رقابت شدید منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی است.

وی ادامه داد: تنش‌های کنونی تنها شرایط را سخت‌تر می‌کند و امکان دیپلماسی را از بین می‌برد. بخش اعظمی از این تنش‌ها مربوط به رئیس‌جمهور آمریکا است؛ چراکه ترامپ فاقد هرگونه سیاست مشخصی است، او تنها دشمنان خود را با بدترین الفاظ محکوم می‌کند. او کار دیگری هم بلد است که آن هم پشتیبانی کورکورانه از متحدان خود در منطقه است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وزارت خارجه آمریکا دچار حفره‌های اساسی است. کارشناسان خبره و کاربلد در این سازمان وجود ندارند و همین موضوع به سیاست خارجه آمریکا آسیب زده است. از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی درک درستی از ایران ندارند و همین موضوع باعث شده است که شرایط بدتر شود.

ترامپ عادت کرده است ایران را عامل همه مشکلات منطقه بداند

متهم کردن ایران، رویکردی ساده‌انگارانه است

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور شخصاً فاقد هر گونه درکی از اوضاع و شرایط منطقه است. او در سیاست خود رویکرد جالبی دارد؛ یا چیزی خوب است یا چیزی بد است. یا چیزی درست است و یا چیزی غلط است. میانه‌ای در این سیاست وجود ندارد. عادت کرده است که ایران را عامل همه مشکلات منطقه بداند. در حالی که من در واقع منتقد آن هستم که ایران را عامل همه اتفاقات بدانیم، اینکه ایران را عامل همه مشکلات بدانیم، بسیار ساده‌انگارانه است.

ترامپ از هیچ مشاوره‌ای استقبال نمی‌کند

پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رهبران ایران، تنها برای خودنمایی است

کیسلنکو در ادامه در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: امید من این است که مکرون و دیگر رهبران جهانی بتوانند روابط میان ایران و آمریکا را بهبود بخشند و بتوانند موضع سخت‌گیرانه ایالات متحده نسبت به ایران را تغییر دهند با این حال، قطعاً کار دشواری است.

وی ادامه داد: ترامپ هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه وی از انتقاد یا حتی پیشنهادی استقبال می‌کند، نشان نداده است. اخراج بولتون این موضوع را آشکار می‌کند. بله، درست است که بولتون از بعضی جهات بسیار «تندرو» بود، اما اخراج وی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور واقعاً علاقه‌ای به شنیدن نظر‌های اطرافیانش ندارد، مطمئناً به شنیدن نظر کارشناسی علاقه‌مند نیست. او از هیچگونه مشاوره‌ای در زمینه دیپلماسی استفاده نمی‌کند.

استاد دانشگاه رایرسون کانادا معتقد است «پیشنهاد» ترامپ برای دیدار با رهبران ایران کاملاً برای نمایش و خودنمایی است درست شبیه به اصرار وی برای دیدار با رهبر کره شمالی.

ترامپ برای مذاکره با ایران فاقد تخصص است

وی با بیان اینکه مطمئن نیستم که ترامپ تخصص خاصی برای مذاکره با ایرانیان داشته باشد، گفت: او در مورد ایران از یک روش ساده استفاده می‌کند. او به ایران تهمت می‌زند تا بتواند هوادارانش را در کنار خود حفظ کند. او می‌خواهد پاسخی ساده برای سوالات پیچیده پیدا کند.

تحریم و فشار، امکان دیپلماسی را از بین می‌برد

کیسلنکو تاکید کرد: در شرایطی که اتهام‌ها و تهدید‌ها از طرف آمریکا علیه ایران مطرح می‌شود، احتمال درگیری نظامی وجود دارد. چرا که ایران نمی‌خواهد ضعف در مقابل آمریکا نشان دهد. اما آمریکا باید بداند شرایط تحریم و تهدید امکان دیپلماسی و مذاکره را از بین می‌برد.

مدرکی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به عربستان وجود ندارد

عربستان می‌تواند با استفاده از شرایط اوضاع را به سمت مذاکره و دیپلماسی هدایت کند

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: اکنون ایران و عربستان در شرایط پر تنشی قرار دارند. عربستان می‌تواند از این شرایط استفاده کند و اوضاع را به سمت مذاکره و دیپلماسی هدایت کند. هم چنین می‌تواند باعث شود که آتش جنگ میان ایران و عربستان و آمریکا شعله‌ور شود. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه ترامپ تاکنون تمایلی به درگیری نظامی نشان نداده است، برای آغاز جنگ با ایران اقدامی نکند. اما بازهم ترامپ و اطرافیان او قابل پیش‌بینی نیستند.

وی افزود: اکنون حمایت ایران از انصارالله مشخص است. اما اینکه ایران را عامل حمله به عربستان بدانیم نیز بی‌اساس است؛ چرا که مدرکی در این خصوص وجود ندارد. هم چنین ایران منفعتی از حمله به عربستان کسب نمی‌کند. اکنون باید بپذیریم که انصارالله پشت این حملات بوده است؛ بنابراین هرگونه اظهار نظر در این خصوص غیر مسئولانه است.

خروج آمریکا از برجام، هسته اصلی بسیاری از مشکلات فعلی است

تحریم‌ها در مورد ایران بی فایده است

وی ادامه داد: امیدوارم که جنگ‌ها در افغانستان و عراق آمریکایی‌ها را متقاعد کرده باشد که جنگ بسیار پرهزینه و به مراتب بیشتر از آنچه که تصور می‌شود فاجعه بار است. جنگیدن با ایران بسیار پیچیده‌تر است. تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، هسته اصلی بسیاری از مشکلات فعلی از نظر من است، او سیاست درستی در مورد ایران ندارد بدون شک تحریم‌ها آسیب‌زننده است، اما نمی‌تواند تغییری در مورد ایران ایجاد کند.

بهبود روابط ایران و آمریکا باید اولویت واشنگتن باشد

ترامپ برای پرهیز از جنگ باید روابط خود با سعودی‌ها را محدود کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه رایرسون همچنین گفت: با این حال، من فکر می‌کنم اگر ترامپ اجازه دهد دیپلمات‌ها و افراد متخصص در مورد ایران عمل کنند، می‌توان به دیپلماسی امیدوار بود و از جنگ خودداری کرد.

وی اظهار داشت: من نگران روابط عربستان و آمریکا هستم. عربستان نشان داده است که به قوانین حقوق بشری اهمیت نمی‌دهد و با توجه به روابط خوب با آمریکا می‌تواند بر تصمیم ترامپ برای صدور فرمان نظامی تاثیرگذار باشد. ترامپ برای اینکه خود را درگیر یک جنگ فاجعه‌بار نکند باید روابط خود با سعودی‌ها را محدود کند.

ایران یک قدرت مهم منطقه‌ای است

کیسلنکو یادآور شد: من فکر می‌کنم که بهبود روابط آمریکا و ایران باید در واشنگتن اولویت اصلی باشد و این موضوع واقع قابل دستیابی است. آنچه در هسته اصلی است این واقعیت است که ایران خواه آن را دوست داشته باشید یا نداشته باشید، یک قدرت منطقه‌ای است و دارای نفوذ قابل توجهی در خارج از مرز‌های خود است. ایران همواره در دوران مختلف یک قدرت مهم منطقه‌ای بوده است، بنابراین باید بر این اساس از دیپلماسی استفاده کنیم تا روابط با ایران بهبود یابد رابطه با ایران می‌تواند به نفع همه کشور‌ها باشد، اما برای آمریکا این موضوع مهم‌تر است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امانوئل مکرون
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
France
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
خروج از برجام ایران فقط یک معنا دارد:
چیزی به نام سلاح اتمی مطلقا" وجود خارجی ندارد.


2 سال پیش ترامپ اعلام کرد پذیرش برجام منجر به سقوط اقتصاد امریکا می گردد چرا؟

چون امریکا برای پنهان ماندن یک موضوع دارد به کشورهایی باج می دهد.

حرف اقای اردوغان در سازمان ملل که " سلاح اتمی یا برای همه یا برای هیچکس " یک معنا بیشتر ندارد و ان هم اینکه تمام کشورها باید در یک سطح قدرت وارد مذاکرات مختلف شوند و نباید با عنوان یک ابر قدرت ( که واقعی نیست )فرصت سوء استفاده به ان کشور را داد.

چرا هیچکدام از ابرقدرتها و همچنین کشورهای اروپایی اعتراضی به اقای اردوغان نکردند و ایشان را متهم به توسعه سلاحهای کشتار جمعی نکردند.

ذکر این نکته نیز لازم است که اقای اردوغان حدود 3 هفته پیش نیز گفتند که ترکیه به دنبال سلاح اتمیست.

چرا در مورد ترکیه که صراحتا" این درخواست را مطرح نمود داستانی مشابه برجام پیاده نمی شود و تحریمش نمی کنند.

محور قدرت دروغین ابرقدرتها همین موضوع بمب اتمیست و برای باور دادن ان به ملتها کلی فیلم و سریال ساختند، نمایشنامه هیروشیما و ناکازاکی را با کمک بمبهای ناپالم و وانمود به استعمال سلاح مخوفی به نام بمب اتمی اجرا نمودند و ازهمه مهمتر اینکه ان را دانشگاهی هم نمودندو جنبه علمی به ان دادند و از فوق دیپلم تا دکترا برای ان سطح تحصیلی ایجاد نمودند.

شما اگر با هرکدام از سطوح تحصیلی این موضوع وارد بحث و گفتگو شوید هیچ تفاوتی بین انها از نطر معلومات و دانش نمی بینید .فقط انکه مدرک تحصیلی بالاتری دارد مغرورتر است ، خودش را بیشتر می گیرد و از اصطلاحات انگلیسی بیشتری استفاده می کند و موقع تلفظ کلمات لبهایشان را کج و گرد می کنند .

مثلا" اگر با یک فوق دیپلم یا یک لیسانس فیزیک هسته ای صحبت کنید چون خیلی احساس غرور نمی کنند کلمه سانتریفوژ را همان سانتریفوژ تلفظ می کنند اما فوق لیسانسها و دکترا های هسته ای که خودبزرگ بین و خودشیفته هستند ان را سانتریفیوژ تلفظ می کنند و خودشان را متفاوت جلوه می دهند و خیلی هم موقع تلفظ ان ژست می گیرند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان