تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

عبدالمهدی فرماندهان مخالف ایران و نزدیک به آمریکا را حذف کرد؟

تصمیمات اخیر نخست وزیر عراق، عادل عبدالمهدی در مورد ایجاد تغییراتی در بین فرماندهانی که در صف اول تشکیلات نظامی عراق حضور دارند، موجی از انتقادات سیاسی شدید را متوجه عبدالمهدی کرده است .
عبدالمهدی فرماندهان مخالف ایران و نزدیک به آمریکا را حذف کرد؟
رویداد۲۴ العربی الجدید نشت: تصمیمات اخیر نخست وزیر عراق، عادل عبدالمهدی در مورد ایجاد تغییراتی در بین فرماندهانی که در صف اول تشکیلات نظامی عراق حضور دارند، موجی از انتقادات سیاسی شدید را متوجه عبدالمهدی کرده است و منتقدان، این اقدام را به منزله بی احترامی به فرماندهانی می‌دانند که تاثیر زیادی در آزادسازی استان‌های عراق از دست داعش داشتند.

در ادامه این مطلب آمده است: برای مثال، تصمیم عبدالمهدی در مورد برکناری فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم، عبدالوهاب الساعدی از منصبش و دیگر عزل و نصب‌های نخست وزیر عراق، نگرانی‌هایی را در مورد تاثیر آن بر میدان امنیتی و سیاسی در این کشور برانگیخته است و برخی تحلیلگران، آن را انعکاسی از درگیری سیاسی در منطقه، بین ایران و ایالات متحده می‌دانند؛ بویژه انکه این تصمیمات، مبتنی بر دور کردن فرماندهان مخالف با جبهه ایرانی بوده است. این در حالی است که مسئولان عراقی می‌گویند این عزل و نصبها، نشان دهنده یک نقشه برنامه ریزی شده برای تغییر فرماندهان نظامی است.

یک مسئول امنیتی بلند پایه در گفتگو با العربی الجدید گفت: عزل و نصب‌های اخیر، به شکل منظمی، فرماندهانی را در نظر دارد که به مخالفت با نفوذ ایران در عراق شهرت داشته و همکاری واضحی با طرف آمریکایی دارند.

وی تاکید می‌کند که این تصمیمات، نتیجه فشار‌های ایران و حشد الشعبی به عبدالمهدی است، که برای موسسات نظامی حاکم در عراق، تلاش می‌کنند.

علاوه بر این، نهاد عبدالله، تحلیلگر سیاسی معتقد است که موسسه نظامی حاکم در عراق، در نتیجه عزل فرماندهان خود، شدیدا تضعیف می‌شود و این تصمیم گیری ها، باب وسیع تری را در برابر افزایش نفوذ ایران به رأس هرم قدرت در موسسات نظامی عراقی می‌گشاید و با توجه به اینکه خطر داعش همچنان وجود دارد، این مساله می‌تواند انعکاس‌های منفی زیادی در واقعیت سیاسی عراق داشته باشد. به این ترتیب، در سایه اختلافات بین ایران و آمریکا در عراق، و مخالفت واشنگتن با این نفوذ، عراق به کانون درگیری بین واشنگتن و تهران تبدیل می‌شود.

 

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان