تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
علی تاجرنیا در گفت‎وگو با رویداد۲۴

سخنان اخیر رهبری حجت را بر خودسرها تمام کرد

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، در مورد رفتارهای عناصر خودسرگفت:«تکرار رفتارهای خودسرانه، نشان دهنده آن است که برخی از جریانات سیاسی، آن طور که باید و شاید به رهنمودها و نظرات رهبری پایبندی ندارند و آنها را بر اساس منافع خود تفسیر می کنند.»
رویداد۲۴- علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، در مورد رفتارهای عناصر خودسر گفت:«تکرار رفتارهای خودسرانه، نشان دهنده آن است که برخی از جریانات سیاسی، آن طور که باید و شاید به رهنمودها و نظرات رهبری پایبندی ندارند و آنها را بر اساس منافع خود تفسیر می کنند.»

سنت دیرینه تندروها در رفتارهای خودسرانه در سخنرانی شخصیت های مختلف، این بار در سخنرانی سید حسن خمینی در مرقد مطهر در سالگرد 14 خرداد نیز تکرار شد تا این عناصر خودسر، این بار در سالگرد وفات بنیانگذار جمهوری اسلامی، حرمت این مراسم را نیز حفظ نکنند.

این رفتارهای خودسرانه پس از اختلال و برهم زدن سخنرانی های فراوان از جمله پرتاب کردن کفش و مهر نماز به لاریجانی در حرم حضرت معصومه در 22 بهمن 91، حمله به چهره های رده بالای نظام از جمله علی مطهری و البته در مقیاس های بزرگ تر؛ حمله به سفارتخانه کشورهای مختلف (که عواقب بسیاری برای نظام به همراه داشته)، همچنان ادامه یافت؛ تا آنجا که رهبر معظم انقلاب نیز صراحتا با این فتارها مخالفت کردند.

این رفتارها درحالی بود که مقام معظم رهبری درمورد برهم زدن سخنرانی‌ها فرموده‌ بودند: «گاهی برخی افراد و جوانهایی که ممکن است صالح و مؤمن هم باشند، به دلیل مخالفت با یک فرد یا یک جلسه سخنرانی، هیاهو و جنجال به‌راه می‌اندازند و آن مجلس را بر هم می‌زنند، در حالی‌که من از قدیم با این کارها که هیچ فایده‌ای نیز ندارد، موافق نبوده و نیستم، و معتقدم فایده در تبیین و کار درست و هوشمندانه است.»

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب، پس از فرمایشات رهبری در مورد این رفتارها، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: «تکرار رفتارهای خودسرانه، نشان دهنده آن است که برخی از جریانات سیاسی، آن طور که باید و شاید به رهنمودها و نظرات رهبری پایبندی ندارند و آنها را بر اساس منافع خود تفسیر می کنند.»

علی تاجرنیا در مورد نقض قانون در این رفتارها و سوءتعبیرها، گفت: «متاسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب و خصوصا در دو دهه اخیر این رفتارهای خودسرانه سابقه دار است. بخش عمده ای از این رفتارها به این دلیل است که شاید در این موارد، تاکید بر قانونگرایی آنچنان که باید و شاید مورد توجه واقع نمی شود. به بیان دیگر، وقتی بسیاری از مبانی انقلاب تئوریزه می شود و به نوعی تفسیر انقلابی گری از آن می شود؛ بخش مهمی که بحث عمل به قانون است، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. به هر حال، با گذشت 37 سال از استقرار نظام، اینک زمان آن نیست که افرادی خارج از چارچوب های قانونی قصد داشته باشند بر اساس دریافت های شخصی خود حرکت کنند. به همین دلیل، در سخنرانی های بزرگان نظام، بیشتر باید به این تاکیدات پرداخته شود.»

وی ادامه داد: «بحث دیگر آن است که این افراد نه تنها هزینه های رفتارهای خودسرانه خود را نمی پردازند، بلکه بعضا به صورت غیرمستقیم بابت این رفتارها تشویق نیز می شوند که این عامل نیز به ترویج رفتارهای خودسرانه کمک می کند.»

فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد نقش مسئولین در جلوگیری از تکرار این رفتارها، گفت: «مسئولین مختلف نظام در اجزاء مختلف آن، باید به این باور جدی برسند که رفتارهای خودسرانه شاید در یک مقطع کوتاه به سود یک جریان سیاسی ختم شود، اما در دراز مدت به ضرر اقتدار و انسجام نظام اسلامی است. اگر این اتفاق رخ دهد و سیستم قضایی نیز با این افراد برخورد کند، به نظر می رسد شاهد کاهش این رفتارها خواهیم بود. معمولا این رفتارها نیز عمدتا از سوی طرفداران یک جریان سیاسی خاص صورت می گیرد و به نظر نمی رسد که این موضوع چندان مبهم باشد؛ مهم این است که اراده ای برای برخورد با این رفتارها وجود داشته باشد یا خیر؛ که البته تابحال بیشتر سعی شده که گفتاردرمانی شود.»

علی تاجرنیا در مورد فرمایشات رهبری در مورد رفتارهای خودسرانه برخی عناصر افراطی گفت: «مقام معظم رهبری، به عنوان عالیترین مقام جمهوری اسلامی، مسلما بیش از همه بر قانونگرایی و اقتدار و انسجام نظام تاکید دارند و فرمایشات ایشان، حجت را بر افرادی که به این گونه رفتارهای خودسرانه دست می زنند، تمام می کند. بنابراین، تکرار رفتارهای خودسرانه، نشان دهنده آن است که برخی از جریانات سیاسی، آن طور که باید و شاید به رهنمودها و نظرات رهبری پایبندی ندارند و آنها را بر اساس منافع خود تفسیر می کنند. این موضوع، وجه خطرناکی است که به نوعی هرج و مرج و رفتارهای خودسرانه بر اساس تفسیرهای شخصی را ترویج می کند.»

وی در این مورد ادامه داد: «امیدوارم با توجه به اینکه این حجت از سوی رهبری بر آنها تمام شده، این افراد در رفتارهای خود تجدیدنظر کنند. با این حال، با توجه به فرمایشات رهبری، انتظار می رود که دستگاه های انتظامی و قضایی نیز این مساله را به عنوان یک امر جدی تلقی کنند و اگر رفتارهای مشابهی صورت گرفت، با آنها برخورد کنند. این برخوردها قطعا در راستای نقطه نظرات و فرمایشات رهبری است.»

نماینده مجلس ششم در مورد نقش نهادهای مدنی نیز گفت: «نهادهای مدنی متاسفانه با توجه به ضعفی که در کشور دارند؛ در این مورد بیشتر نقش توصیه ای و گفتمانی دارند. آنچه که نهادهای مدنی می توانند دنبال کنند، آن است که سعی کنیم که برای ابراز مخالفت خود از ابزارهای مدنی و صحیح و در چارچئب قانون استفاده کنیم. در واقع، نقش نهادهای مدنی بسترسازی و کارهای اثباتی است، اما طبیعتا بر عهده مراجع قانونی است که در صورت تکرار این رفتارهای خودسرانه با آنها برخورد کنند و مطمئن باشند که اکثریت مردم از برخورد با این رفتارها حمایت می کنند.» 

تاجرنیا افزود: «نباید تصور کنیم که برخوردهای خارج از ضوابط و امنیت کشورعمدتا از طرف گروه های تروریستی و خارج از مرزها صورت می گیرد، بلکه هر نوع رفتاری که در داخل کشور انجام شود و بواسطه آن اقتدار نظام زیر سوال رود، مصداق تضعیف امنیت و اقتدار کشور است.» 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان افزود: «در این میان برخی رسانه ها با تفسیرهای به رای خود، سعی می کنند که رفتار طرفداران خود را توجیه کنند؛ بدین ترتیب هر فردی به خود اجازه می دهد که سخنان رهبری یا مسئولان نظام و قانون را تفسیر به رای کند و در راستای آن منافع خود را دنبال کند. متاسفانه با این برداشت ها، سعی می کنند تفسیری متفاوت از بیانات رهبری ارائه کنند.» 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
بر خودسر های سال 88 هم که ریختند تو خیابون شکستند وآتیش زدند وگرفتند و...هم تمام کرد؟!
نادیا
|
United States of America
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
رهبر این افراد رو تایید میکنه نه تکذیب شما جناب تاجر زاده مسئله رو سرو ته متوجه شدی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان