تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

«فم تریپ» ایران و جنگ موافقان و مخالفان

بسیاری از کشور‌های منطقه حاضرند با صرف میلیون‌ها دلار به نصف چنین دستاوردی برسند، نمونه‌های اخیر آن فم تریپ کشور ازبکستان و عربستان.
رویداد۲۴ در چند هفته اخیر یک حرکت گردشگری با کلید واژه FeelIran (ایران را حس کن) سر و صدای زیادی راه انداخته و در فضای مجازی (علی الخصوص توئیتر) موافقان و مخالفان را در دو قطب مقابل هم قرار داده است، مروری مختصر بر کل این اتفاق:

هدی رستمی با بیش از ۴۰۰ هزار فالوئر در اینستاگرام یکی از اینفلوئنسر‌های معروف ایرانی در زمینه سفر است. او اخیرا با دعوت از ۱۱ اینفلوئنسر از کشور‌های مختلف یک «فم تریپ» برای ایران با کلید واژه FeelIran راه اندازی کرده است.

این حرکت با هدف نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری ایران به میلیون‌ها مخاطب اینستاگرامی غیر ایرانی است. البته این نخستین فم تریپ ایرانی نیست و بسیاری از آژانس‌های گردشگری و یا نهاد‌ها قبلا میزبان اینفلوئنسر‌هایی با ده‌ها هزار یا صد‌ها هزار دنبال کننده بوده‌اند. اما در این سطح و این تعداد اینفلوئنسر و دنبال کننده تجربه‌ای غیر از این سراغ نداریم.

اینفلوئنسر (Influencer) به افراد شناخته شده و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود و فم تریپ (Familiarization Trip) که به اختصار (FAM Trip) گفته می‌شود به معنای «سفر آشنایی» است.

مهمانان «فم تریپ» ایران

فم تریپ ایران
فم FAM به معنای آشنایی است که وقتی در کنار تریپ Trip به معنی سفر قرار بگیرد یعنی سفر ارزان و گاهی رایگانی که برای آشنایی با مقاصد گردشگری توسط مجریان گردشگری برگزار می‌گردد.

در این اتفاق از متخصصان عرصه گردشگری از جمله عکاسان، بلاگرها، لیدر‌های تور، روزنامه‌نگاران کمک می‌گیرند تا به معرفی کشور، شهر، منطقه و جاذبه‌های گردشگری آن بپردازند.

هدی رستمی مبتکر فم تریپ ایران خود پیش‌تر مهمان فم تریپی در ترکیه بوده و آنجا به خلا چنین اتفاقی در ایران پی برده و حال با حمایت نهاد‌های عمدتا خصوصی این اتفاق را عملی کرده است.

از مهمانان فم تریپ ایران می‌توان به «اریکا سانتس» اینفلوئنسر سفر، مد و زیبایی برزیلی اشاره کرد، ‍‍‍‍ «اِریکا» یکی از دعوت‌شدگان به پروژه‌ی فم‌تریپه که با ۱.۳ میلیون فالوئر در یکی از پیج‌های اینستاگرام خود و ۶۶۰ هزار فالوئر در پیج دیگر، محتوای سفر و فشن تولید می‌کند. بیشتر مخاطبانش از برزیل، ایران، آمریکا و فرانسه هستند. «اِریکا» برنده‌ی جایزه‌ی جهانی worldtravelbloggers ۲۰۱۹ بوده و در فم‌تریپ کشور ازبکستان هم شرکت داشته است.

«اکاترینا میشچنکووا» روس با ۲ صفحه که یکی ۷۰۰ هزار و دیگری ۶۰۰ هزار دنبال کننده دارد، او برنده‌ی جوایز عکاسی زیاده شده، با ده موزه و دوازده هتل کار کرده و کشور‌های زیادی از جمله آلمان، ایتالیا، سوئد، یونان و ترکیه برای پرو‌ژه‌های توریستی به عنوان عکاس همکاری کرده‌اند. اکاترینا عضو «The Union of Art Photographers» و سهامدار برند دوربین «Leica» ست...

«آرتم شستاکوف» عکاس خلاق اوکراینی با ۱.۱ میلیون دنبال کننده، که علاوه بر اینفلوئنسر سفر، بیزینسمن و متخصص سوشال‌میدیا هم هست. «آرتم» حدود ۱.۱ میلیون فالوئر در اینستاگرام داره که بیشتر آن‌ها از روسیه، آمریکا، ترکیه و ایران هستند. علایق مخاطبانش توریسم، عکاسی، زیبایی و فشن است. «آرتم» تا به امروز با برند‌های بزرگ ماشین مثل Porsche، Land Rover، Ferrari و Mercedes Benz کار کرده است.

«ووتئارا» یکی از معروف‌ترین عکاسان فرانسوی با ۱.۲ میلیون دنبال کننده‌ست. او بیشتر به خاطر عکس‌های خیابانی با حال و هوای پاریسی شناخته شده و با برند‌های معروفی مثل کوکاکولا، گوگل و سامسونگ کار کرده است. از ووتئارا که سال ۲۰۱۳ کتابی با نام «Point Of View» منتشر کرده، به عنوان تاثیرگذارترین اینستاگرامر فرانسوی یاد کرده‌اند.

«هارجیندر» بیزینسمن، فعال اجتماعی و رستوران‌دار معروف هندی که در دنیای مجازی به سفر‌های خانوادگیش شناخته می‌شود. «هارجیندر» ۱.۶ میلیون دنبال کننده در توییتر و بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب در اینستاگرام دارد که اکثرا او را به خاطر سرگرمی، موسیقی و مد دنبال می‌کنند.

«کتی» و «هوگو» از چین با جمعا بیش از ۳ میلیون دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی آن کشور (اینستاگرام در چین فیلتر است)، کتی در دیگر پلتفرم‌های چین مثل ویبو، دوبان، وی‌چت، و دویین با حدود ۱.۱ میلیون مخاطب فعالیت دارد! او تا به الان ۱۲ کتاب پرفروش نوشته و قصد دارد بعد از پروژ‌ه‌ی فم‌تریپ کتابی درباره‌ی ایران بنویسد.

فم تریپ ایران
«مهمت» عکاس معروف ترکیه‌ای با ۱.۱ میلیون فالوئر، اسم «مهمت» در لیست موفق‌ترین و پولدارترین عکاس‌های جهان آمده و بیشتر مخاطبان او به مد، فشن، عکاسی و سفر علاقه دارند؛ و چند انفلوئنسر دیگر ...

حال انصافا هدی رستمی و مهمانانش در فضای اینستاگرام با این حرکت FeelIran و پست عکس‌ها، ویدئو‌ها و استوری‌های متعدد، توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری ایران را برای بیش از ۱۰ میلیون مخاطب غیر ایرانی بوجود آورده‌اند.

گروه از تهران به کاشان رفته و بعد از ان هم به اصفهان رسیده‌اند، اما متاسفانه هم در داخل و هم در خارج با این حرکت انواع و اقسام مخالفت‌ها می‌شود.

بسیاری از کشور‌های منطقه حاضرند با صرف میلیون‌ها دلار به نصف چنین دستاوردی برسند. نمونه‌های اخیر آن فم تریپ کشور ازبکستان و عربستان.

عربستان سعودی از مراد عثمان، اینفلوئنسر مشهور سفر اهل روسیه (با ۴.۱ میلیون فالوئر)، دعوت کرده است و او مدتی پیش در اینستاگرام خود ویدیوئی به اشتراک گذاشت که دست همسرش ناتالی زاخارو را به سبک مشهور Follow Me (دنبالم بیا به) رو به مدائن صالح بازمانده‌ای از شهر نبطی (متعلق به ۲ هزار سال قبل) نشان می‌دهد. شب گذشته هم یک ویدیوی دیگر به همان سبک منتشر کرده است با جمله «لبه غروب خورشید جهان در عربستان سعودی» و همزمان ناتالی هم در صفحه اینستاگرام خود پست‌هایی برای معرفی عربستان منتشر می‌کند.

ویدیویی از مراد عثمان در معرفی عربستان


 
متاسفانه در فضای مجازی این دسته‌بندی‌ها و برچسب‌زدن به آدم‌ها و حرکات مختلف عارضه بسیار بدی است که از خائن و مزدور شروع شده و به زنده باد و مرده باد ختم می‌شود. یاد بگیریم که بدون مطالعه، شناخت و تحقیق درباره هر پدیده‌ای موضع نگیریم.

حال که یک گروه به شکلی مستقل و بدون هزینه‌های گزاف از بیت المال دست به چنین اقدامی زده‌اند، چرا باید با بحث‌های حاشیه‌ای کل این اتفاق را زیر سوال برد؟

یاد زمانی می‌افتم که بعد از حملات یازدهم سپتامبر جورج بوش در تلویزیون ظاهر شد و گفت: «هر کس که با ما نیست با دشمنان ماست».
فم تریپ ایران

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان