تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

آغاز غربالگری چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله از فردا/ هزینه‌های غربالگری چقدر است؟

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از آغاز برنامه کشوری غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در بیش از ۴۰ هزار پایگاه از اول آبان تا پایان آذرماه خبر داد.
 غربالگری چشم کودکان
رویداد۲۴ با بیان این که طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله از اول آبان ماه آغاز می‌شود، افزود: این طرح ۲۳ سال است که از سوی سازمان بهزیستی کشور به منظور غربالگری بیماری‌های چشم کودکان انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که در صورتی که کودکان ۳ تا ۶ ساله در سال‌های گذشته مورد غربالگری قرار گرفته‌اند باید امسال نیز در این طرح شرکت کنند اظهار کرد: ممکن است کودک چهارساله‌ای امسال به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود، این در حالی است که غربالگری سال گذشته این مشکل را نشان نداده باشد. به این ترتیب هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار طی این دوران مورد معاینه چشم قرار بگیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان این که جامعه هدف این طرح حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند تصریح کرد: سال گذشته ۷۵ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۱۶ هزار نفر بیمار مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند.

به گفته رفیعی این کودکان برای درمان به متخصصان ارجاع داده شدند و سازمان بهزیستی تا سن ۱۰ سالگی وضعیت بیماری این کودکان را پیگیری می‌کند تا از درمان آن‌ها اطیمنان حاصل کند.

وی با اشاره به این که امسال حدود ۴۰ هزار پایگاه از اول آبان آماده ارائه خدمات هستند ادامه داد: در طول سال دو هزار پایگاه ثابت در مجتمع سازمان بهزیستی خدمات غربالگری چشم ارائه می‌کنند که در طول انجام این طرح تعداد پایگاه‌ها به ۴۰ هزار مورد افزایش می‌یابد. به این ترتیب پایگاه‌های سیار، موقت و مهد‌های کودک، مجتمع‌های سازمان بهزیستی، مراکز بهداشت، مساجد و کلیه محل‌هایی که برای مردم دسترسی مناسبی داشته باشند، به پایگاه‌های قبلی افزوده می‌شوند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور برای مناطق دور افتاده، محروم، عشایری و روستایی نیز پایگاه‌های سیار اعزام خواهد شد.

رفیعی با تاکید بر این که برای انجام غربالگری تنبلی چشم کودکان استفاده از چارت E دقیق‌تر است اظهار کرد: استفاده از دستگاه برای غربالگری چشم ممکن است همه اختلالات را شناسایی نکند و برخلاف تصور خانواده‌ها استفاده از چارت E برای کودکان مناسب‌تر است، اما در خصوص کودکانی که ممکن است با این روش ارتباط برقرار نکنند یا مشکل ذهنی و یادگیری داشته باشند بهتر از روش چارت E استفاده شود به این ترتیب از خانواده‌ها می‌خواهیم تا بر روی استفاده از دستگاه اصرار نداشته باشند.

وی ضمن تشریح جزئیات هزینه طرح غربالگری چشم کودکان امسال توضیح داد: هزینه انجام این خدمات در مراکز دولتی و غیر دولتی تا حدودی متفاوت است و غربالگری کودکان در مراکز دولتی ۲۰۰۰ تومان و در مراکز غیر دولتی با استفاده از چارت‌ای ۲۵۰۰ تومان و با استفاده از دستگاه ۵ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

به گفته رفیعی، این طرح از اول آبان ماه آغاز شده و تا آخر آذر ماه ادامه خواهد داشت، اما در برخی از مناطق که به علت جمعیت بالاتر غربالگری کودکان پایین نیابد این طرح تا آخر دی ماه ادامه خواهد یافت و خانواده‌ها هنگام مراجعه باید کارت ملی کودکان را به همراه داشته باشند.

 

 

 

منبع: ایسنا
برچسب ها: سازمان بهزیستی
نظرات شما
پیشخوان