تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

انگلیس در مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام

پس از مخالفت قانون‌گذاران انگلیس با برنامه فشرده دولت بوریس جانسون برای تائید توافق خروج از اتحادیه اروپا، فضای عمومی پارلمان به سمت پذیرش این واقعیت پیش می‌رود که برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام یکی از آخرین و شاید تاثیر گذارترین راه حل‌های باقی‌مانده برای خروج از بن بست برگزیت است.
انگلیس در مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام
رویداد۲۴ سیاستمداران انگلیس با توجه به شکاف عمیقی که در جامعه بر سر ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا وجود دارد، به دنبال راهی برای پایان دادن به ابهامات ناشی از برگزیت هستند. آن‌ها جرات برگزاری دوباره همه پرسی برگزیت را از ترس تهدید‌های جریانات دست راستی ندارند؛ در واقع سه سال پیش بود که خانم جو کاکس نماینده مخالف برگزیت مجلس عوام از سوی اعضای یکی از گروه‌های دست راستی در خیابان به ضرب گلوله کشته شد و پس از آن هربار نمایندگان مجلس با لوایح پیشنهادی اجرای برگزیت مخالفت و یا پیشنهاد برگزاری مجدد همه پرسی را مطرح کردند، با موجی از تهدید از سوی گروه‌های راست افراطی مواجه شدند.

اما شاید به جرات می‌توان ادعا کرد که از میان دو راه حل باقی‌مانده یعنی برگزاری انتخابات سراسری پارلمانی و یا همه پرسی مجدد برگزیت، گزینه دوم راه حل عملی تری است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که خود را فردی طرفدار برگزیت معرفی می‌کند، هفته گذشته به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافت که نه احزاب سیاسی بلکه حتی حزب برگزیت اصلی‌ترین حامی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را هم نتوانست راضی کند.

نایجل فاراژ رهبر این حزب می‌گوید: این که برگزیت نیست. قرار نبود پس از ۳ سال به اینجا برسیم. با این توافق سال‌ها طول می‌کشد که به تجارت آزاد دست پیدا کنیم، چون همچنان از سوی قوانین اتحادیه اروپا محاصره شده و اختیارات از ما سلب شده است.

وی عنوان کرد ترجیح می‌دهد تا مهلت برگزیت تمدید و انتخابات سراسری برگزار شود تا توافق جدید پذیرفته شود.

جانسون دیروز از نمایندگان مجلس خواست تا با جدول زمان‌بندی فشرده او برای تائید توافق جدید خروج از اتحادیه اروپا موافقت کنند. او قصد داشت تا توافق جدید را ظرف چند روز آینده به رای گذاشته و زمینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه جاری فراهم کند. نخست وزیر انگلیس تهدید کرده بود که اگر نمایندگان به برنامه مد نظر او رای مخالف دهند، لایحه برگزاری انتخابات زودهنگام را اجرا خواهد کرد.

بر اساس قانون، برگزاری انتخابات زودهنگام نیازمند موافقت دو سوم آرای نمایندگان مجلس است. به عبارت دیگر اگر جانسون تهدید خود را عملی کند، به حداقل ۴۳۰ رای موافق نیاز دارد که در حال حاضر آمار‌ها به نفع او نیست. قانون همچنین درباره زمان برگزاری انتخابات سراسری می‌گوید بین اعلام برگزاری انتخابات سراسری و روز برگزاری بایستی ۲۵ روز فاصله باشد. به این ترتیب نزدیک‌ترین زمان برگزاری انتخابات اواخر نوامبر یعنی یک ماه پس از پایان مهلت برگزیت خواهد بود.

نمایندگان مجلس انگلیس دیروز با اختلاف ۱۴ رای با طرح او مخالفت کرده و گام دیگری را در مسیر بن بست برگزیت برداشتند. جانسون هنوز تهدید خود را عملی نکرده و می‌گوید منتظر واکنش اتحادیه اروپا است. یک منبع دولتی به رسانه‌ها گفته اگر اروپا با تقاضای تمدید برگزیت موافقت کند، لایحه انتخابات سراسری فعال می‌شود.

جانسون شنبه گذشته در نامه‌ای بدون امضاء، خطاب به دونالد توسک رئیس شورای اروپا خواستار تمدید مهلت اجرای برگزیت شد. جانسون در این نامه تقاضا کرده تا برگزیت به مدت ۳ ماه یعنی تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به تاخیر بیفتد، اما در نامه دومی اعلام کرده که به باور او تاخیر برگزیت اشتباه است.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا دیروز اعلام کرد به رهبران کشور‌های عضو اتحادیه اروپا توصیه می‌کند که مهلت برگزیت را تا سه ماه دیگر تمدید کنند. در حالی که جانسون بار‌ها اعلام کرده به هر قیمتی برگزیت را تا پایان ماه جاری اجرا می‌کند، تاخیر برگزیت می‌تواند شکست بزرگی برای او محسوب شود.

او این طور وانمود می‌کند که تصمیم گیری درباره تمدید برگزیت بر عهده اروپاست، اما در واقع این تنها گزینه‌ی به اصطلاح روی میز اروپا از سوی انگلیس است. از سویی، از آنجا که اروپایی‌ها تمایل ندارند که انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، پیش می‌بینی می‌شود که با تمدید سه ماهه برگزیت بدون دردسر موافقت کنند.

اما سووال اصلی برای قانون گذاران انگلیسی، انتخاب بین دو گزینه برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام یا همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا برای حل بحران برگزیت است. نخست وزیر انگلیس و جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت امروز درباره راه‌های خروج از بن بست برگزیت رایزنی کردند. اما هیچ کدام از هر دو حزب موضع مشخصی را در قبال برگزیت نداشته و به دنبال خروج نیم بند از اتحادیه اروپا هستند که نه طرفداران و نه مخالفان برگزیت را راضی می‌کند. همین مساله سبب شده تا اعتماد افکار عمومی به پارلمان و عملکرد سیاستمداران در ماجرای برگزیت سلب شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد پوست اندازی دستگاه قانون گذار در قالب برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام هزینه سیاسی کمتری دارد و می‌تواند فصل جدیدی در روند خروج انگلیس انگلیس از اتحادیه اروپا ایجاد کند.

بر اساس اعلام یک سخنگوی دفتر نخست وزیری، اگر اتحادیه اروپا با تمدید مهلت برگزیت موافقت کند، انتخابات سراسری تا قبل از ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انگلستان
نظرات شما
پیشخوان