تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸

آیا ترامپ شمال سوریه را دودستی تقدیم ایران کرد؟

ایندیپندنت نوشت: تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه فرصتی در اختیار ترکیه قرار داد تا نیرو‌های کرد را وادار به عقب نشینی از مرز‌های خود کند. علاوه براین، این اشتباه آمریکا به ایران اجازه می‌دهد که نفوذ خود در یکی از مهم‌ترین نواحی خاورمیانه را افزایش دهد.
آیا ترامپ شمال سوریه را دودستی تقدیم ایران کرد؟
رویداد۲۴ ایندیپندنت نوشت: تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه فرصتی در اختیار ترکیه قرار داد تا نیرو‌های کرد را وادار به عقب نشینی از مرز‌های خود کند. علاوه براین، این اشتباه آمریکا به ایران اجازه می‌دهد که نفوذ خود در یکی از مهم‌ترین نواحی خاورمیانه را افزایش دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: در نهایت نیرو‌های دموکراتیک سوریه مجبور شدند که برای توقف تهاجم ترکیه با متحد نزدیک ایران یعنی رژیم بشار اسد به توافق برسند. نیرو‌های رژیم بشار اسد در روز‌های اخیر وارد مناطق تحت کنترل کرد‌ها شدند.

مقامات ایران در مورد عملیات نظامی ترکیه ابراز نگرانی کرده بودند. البته تهران دست به اقدام نظامی یا دیپلماتیکی برای متوقف کردن درگیری‌ها نزده بود.

سیاست آشفته ترامپ در سوریه هیچ شباهتی به کمپین فشار حداکثری او علیه تهران ندارد. ترامپ سال گذشته از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی خارج شده بود.

ایران چگونه از عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی سود می‌برد؟

نیرو‌های کرد مهم‌ترین متحدان آمریکا در جنگ علیه گروه داعش بودند. رئیس جمهور آمریکا دستور خروج هزار نیروی آمریکایی در شمال شرقی سوریه را صادر کرد و عملا به عملیات نظامی ترکیه چراغ سبز نشان داد.

ایران برای مدتی طولانی نسبت به حضور نظامی آمریکا در سوریه ابراز نگرانی کرده بود و خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه شده است.

اما کمپین فشار حداکثری آمریکا در یک سال گذشته به روسیه اجازه داد که نفوذ خود در سوریه را افزایش دهد و نقش مهم تری در مقایسه با ایران و گروه‌های شیعه داشته باشد. آمریکا با اعمال تحریم‌های اقتصادی توانست موقعیت ایران و گروه‌های نیابتی اش در منطقه را تضعیف کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که ایران نمی‌تواند صادرات نفت به سوریه را ادامه دهد.

اما خروج آمریکا از سوریه فرصتی در اختیار ایران و متحدانش قرار خواهد داد که به مزایای استراتژیک مهمی از جمله میادین نفت در مناطق کرد نشین دست پیدا کنند.

دونالد ترامپ قول داده است که برای تامین امنیت اسرائیل مانع گسترش نفوذ ایران در سوریه شود. اما عقب نشینی سربازان آمریکایی از سوریه به ایران اجازه خواهد داد که موقعیت نظامی خود در این منطقه استراتژیک را تثبیت کند.

ایران همچنین معتقد است حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه فرصت مناسبی برای مصالحه بین بشار اسد و کرد‌ها فراهم کرده است. علاوه براین، تهران قصد دارد رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برای عادی سازی روابط با رژیم بشار اسد قانع کند.

ایران و روسیه به دنبال احیای توافق آدنا بین ترکیه و سوریه هستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اوایل این ماه پیش از حمله ترکیه به خاک سوریه تاکید کرده بود که برای دست یابی به صلح و امنیت در سوریه باید به حاکمیت ارضی این کشور احترام گذاشته شود. او اشاره کرد که توافق آدنا چارچوب مناسبی برای دست یابی به این هدف فراهم میکند.

توافق آدنا در سال ۱۹۹۸ بین ترکیه و سوریه امضا شده بود و به عنوان یک چارچوب قانونی برای تامین امنیت در مرز دو کشور در نظر گرفته می‌شود.

مطابق با این توافق، آقای حافظ السد، رئیس جمهور سابق سوریه قول داد که پایگاه‌های نظامی حزب کارگران کردستان را منحل و رهبر این گروه را از سوریه اخراج کند. ترکیه این گروه را تروریستی می‌داند. تحلیلگران معتقدند این پیمان به ارتش ترکیه و نیرو‌های اسد اجازه خواهد داد که به طور مشترک امنیت مرزی بین دو کشور را تامین کنند.

ظاهرا رئیس جمهور آمریکا نیز مشکلی با احیای این پیمان ندارد. آقای ترامپ این هفته در حساب توییتر خود نوشت: «ما هفت هزار مایل دورتر از مرز سوریه قرار داریم. ما مشکلی با کمک بشار اسد به کرد‌ها نداریم. حتی روسیه و چین نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند».

فرمانده نیرو‌های کرد نیز بعد از تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا گفت که ترامپ مخالفتی با توافق بین دولت اسد و کرد‌ها ندارد. اما چنین توافقی در واقع رژیم اسد را به عنوان حاکمیت مشروع سوریه به رسمیت می‌شناسد؛ و زمینه‌ای برای احیای پیمان آدنا بین ترکیه و سوریه فراهم خواهد کرد.

این هفته ترکیه و نیرو‌های کرد با میانجیگری معاون رئیس جمهور آمریکا به توافقی برای یک آتش بس پنج روزه دست پیدا کردند. به نظر می‌رسد که تصمیم ترامپ در نهایت بیشتر به نفع ایران و روسیه خواهد بود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان