تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸

سازمان سینمایی به اکران «خانه پدری» با دستور رئیس سازمان صحه گذاشت

روابط عمومی سازمان سینمایی تأیید کرد: «شورای پروانه نمایش، اکران «خانه پدری» را به صلاحدید ریاست سازمان سینمایی واگذار کرده بود.» بنابراین این فیلم با دستور شخص حسین انتظامی روی پرده رفته است.

سازمان سینمایی به اکران «خانه پدری» با دستور رئیس سازمان صحه گذاشت

رویداد۲۴ هفته گذشته از مخالفت اکثریت اعضای شورای پروانه نمایش با اکران «خانه پدری» و اعمال نفوذ مسئولان سازمان سینمایی برای اکران آن خبر دادیم.

حال روابط عمومی سازمان سینمایی این موضوع را تأیید کرده و نوشته است: پس از توقف نمایش فیلم و بلاتکلیف ماندن موضوع نمایش فیلم در سال ۱۳۹۶ مجدداً بنا به درخواست تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم و با توجه به دستور وزیر محترم وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعیین تکلیف فیلم‌هایی که در مرحله نمایش بلاتکلیف مانده‌اند، اعضای شورای پروانه نمایش در تاریخ ۹۶/۵/۱۸ با نمایش فیلم در محافل و مراکز خاص به تشخیص سازمان سینمایی موافقت نمودند. در این جلسه هشت نفر از اعضا حضور داشتند و به اتفاق آراء تایید شد.

این مصوبه در تاریخ ۹۶/۵/۲۳ نیز با شرط سنی مجدد مورد تأیید قرار گرفت.

در طول این مدت جناب آقای عیاری همچنان درخواست بر صدور پروانه نمایش عمومی فیلم داشتند. فلذا طی ملاقاتی با معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۸ مجدداً صدور پروانه نمایش عمومی فیلم را درخواست می‌نمایند؛ که موضوع در تاریخ ۹۸/۵/۲۳ در جلسه شورای پروانه نمایش مطرح گردید و مصوب می‌گردد: «با توجه به شرایط خاص این فیلم و پروانه نمایش صادر شده در سال ۱۳۹۳ جهت نمایش در هنر و تجربه، شورا پس از بحث و بررسی مجدد سوابق موجود، به این نتیجه رسید که نحوه اکران فیلم را با شرایط محدودیت سنی (۱۵+) به صلاحدید ریاست سازمان سینمایی واگذار نماید.»

متن فوق به اتفاق آرای اکثریت حاضر مصوب گردیده است و بر اساس همین مصوبه با وجود آن که تعدیل صحنه‌های خشونت، جزء مصوبه نبوده است، اما با مذاکره معاون ارزشیابی و نظارت سازمان با تهیه‌کننده فیلم، با تعدیل صحنه خشونت و محدودیت سنی، فیلم با طی همه مراحل قانونی و رویه‌های معمول با محدودیت سالن و مدت اکران در گروه آزاد به نمایش درآمده است.

سازمان سینمایی در حالی مجدداً بر تعدیل صحنه‌های خشن «خانه پدری» تأکید کرده است که صحنه قتل دختر با دسته هاون، زنده به گور کردنش و فروکردن شمشیر تعزیه در قبر، همچنان در فیلم اکران شده وجود داشت.

نکته دیگر موافقت با اکران فیلم «خانه پدری» به شرط محدودیت سنی بوده؛ این در حالی است که از بیستم مهرماه، دادستانی طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها را ابطال کرد؛ بنابراین «خانه پدری» که از اول آبان‌ماه روی پرده سینما‌ها رفت، عملاً نمی‌توانسته تحت لوای رده‌بندی سنی به نمایش در آید.

به نظر می‌رسد شخص حسین انتظامی دستور به اکران «خانه پدری» داده است و البته او به عنوان رئیس سازمان سینمایی، جلوی اکران «دیدن این فیلم جرم است» را گرفته. کما اینکه ابراهیم داروغه‌زاده معاون پیشین ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و صاحب‌امتیاز «دیدن این فیلم جرم است»، نوشت: «اکران فیلم پس از تایید شورا طبق قانون از اختیارات وزیر و رییس سازمان است.» البته او کمی بعدتر مجبور به اصلاح گفته خود شد و در متن دیگری نوشت: «پاسخ من به توییت آقای حمزه زاده فقط بازگویی یک روند قانونی بود و متاسفانه برداشت صحیحی از آن نشد. هرگونه اطلاع و خبر دقیق از وضعیت مجوز فیلم‌ها فقط از طریق مسئولین سازمان سینمایی قابل تایید است.»

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان