تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

انتخابات ایالتی پیش‌درآمد شکست ترامپ می‌شود؟

جمهوریخواهان آمریکا در دو ایالت مقابل رقبای دموکرات خود شکست غیرمنتظره‌ای را متحمل شده‌اند. برخی تحلیلگران شکست حامیان ترامپ در این دو ایالت را پیش‌درآمدی بر ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ارزیابی می‌کنند.
انتخابات ایالتی آمریکا
رویداد۲۴ به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات محلی دو ایالات ویرجینیا و کنتاکی که به صورت سنتی از حمایت جمهوریخواهان برخوردارند زنگ‌های خطر را برای کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» و حزب متبوعش به صدا در آورده است. درصورتی که این نتایج در چند روز آینده در دیگر ایالت‌های این کشور هم تکرار شود می‌توان گفت که کار جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به شدت سخت می‌شود.

این پیروزی برای دموکرات‌ها درحالی حاصل شد که شب قبل از انتخابات، ترامپ در ایالت کنتاکی از طرفداران خود در حزب جمهوریخواه خواست تا دموکرات‌ها را شکست دهند. در ایالت ویرجینیا نیز برای نخستین بار در دو دهه گذشته دموکرات‌ها توانستند اکثریت را با انتخاب دو دموکرات برای مجالس آمریکا کسب کنند.

به اعتقاد تحلیلگران در حالی که عرصه برای ترامپ در دو پرونده اوکراین و تحقیقات رابرت مولر تنگ شده است این شکست‌ها هم خبر‌های ناخوشایندی برای رئیس جمهوری و نزدیکان وی به شمار می‌روند. در همین حین محکومیت دو میلیون دلاری ترامپ به علت سوء استفاده از منابع مالی یک موسسه خیریه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و تغییر شهادت یک مقام وزارت امور خارجه (سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا) علیه ترامپ در قضیه اوکراین هم بسیار خبرساز شده اند. پیامد همه این خبر‌ها کاهش محبوبیت حزب جمهوریخواه و ترامپ است که خود را در این انتخابات نشان داد.

رسانه‌ها نه تنها نتیجه این انتخابات را چشمگیر ارزیابی کردند بلکه آن را در کنار دیگر خبر‌ها در مورد صف‌بندی دو حزب نشانه‌هایی نویدبخش برای دموکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری دانستند.

امیدواری دموکرات‌ها به آینده

دموکرات‌ها نه تنها برای مردم این دو ایالت شبی فراموش نشدنی را رقم زدند بلکه پیام‌هایی را برای کل آمریکا ارسال کردند. رای دهندگان در کنتاکی «اندی بشیر» دموکرات را به عنوان فرماندار تازه ایالت خود برگزیدند و در ویرجینیا هم آرای مردم، دو دموکرات را به عنوان نمایندگان ایالتی در مجالس نمایندگان و سنا انتخاب کرد. اگرچه در ایالت مسی سی سی پی جمهوریخواهان کنترل و کرسی‌های خود را حفظ کردند، اما این پیروزی برخلاف گذشته تنها با اختلاف اندک ۵ درصدی حاصل شد.

به نوشته تارنمای خبری «ان پی آر» نتیجه این انتخابات پیام‌های مهم سیاسی را با خود داشت. نخست آنکه برخلاف ادعای جمهوریخواهان، موضوع استیضاح در مناطق غیرشهری موجب تحریک مردم علیه دموکرات‌ها و به نفع ترامپ نشد. در مقابل نتایج این دو ایالت هشداری به کارزار ترامپ بود و نشان داد نباید به تاثیر متضاد استیضاح در مناطق حومه‌ای دلخوش باشند.

به نظر برخی تحلیلگران، در ایالت کنتاکی ترامپ سخت‌ترین شکست تاریخ را متحمل شد، زیرا رئیس جمهوری به صورت مستقیم به نفع «متیو بوین» وارد عمل شده بود. فرماندار بوین در انتخابات ۲۰۱۶ با اختلاف ۳۰ درصدی در این ایالت پیروز شده بود، اما این شکست برای وی بسیار سخت بود و به همین دلیل از پذیرش آن خودداری می‌کند.

طبق این تحلیل، جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۸ به دلیل بی توجهی به مناطق غیرشهری مجلس نمایندگان را از دست دادند و اکنون به نظر می‌رسد این مناطق برای ترامپ هم به پاشنه آشیلی تبدیل شده اند.

روزنامه «گاردین» هم پیروزی دموکرات‌ها در دو ایالت فوق را ضربه‌ای به ترامپ دانست، زیرا در دوره‌های قبلی جمهوریخواهان در این دو ایالت برتری قابل توجهی داشتند.

بشیر، شب بعد از اعلام پیروزی در یک پیام در فضای مجازی اعلام کرد: رای مردم کنتاکی پیامی رسا و آشکار برای همه بود. این انتخابات رقابت چپ و راست نبود بلکه انتخابی بین درست و غلط بود.

دموکرات‌ها می‌گویند اگر قدرت را در دست بگیرند برنامه‌هایی را که به مدت چند سال متوقف شده بود از سر می‌گیرند. به گفته آن‌ها تغییر قوانین مالکیت سلاح، افزایش حداقل دستمزد و تصویب حقوق مساوی همه شهروندان از جمله برنامه‌های آن‌ها خواهد بود.

متیو بوین نمونه کوچکتر دونالد ترامپ؟

بسیاری از تحلیل‌ها پائین بودن محبوبیت بوین در ایالت کنتاکی را دلیل شکست وی می‌دانند، اما برخی رسانه‌ها به صورت تلویحی موقعیت وی از نظر محبوبیت ایالتی را با ترامپ و در سطح ملی مقایسه می‌کنند و سرنوشت هر دو فرد را مشابه می‌بینند. بسیاری از رای‌دهندگان دموکرات وظیفه واقعی و نخست خود را این‌گونه تعیین کرده اند؛ اگر استیضاح قادر به برکناری ترامپ نشد، شهروندان پای صندوق‌های رای باید وی را شکست دهند.

تارنمای روزنامه «یو اس‌ای تودی» در گزارشی مسائلی همچون مالکیت سلاح یا طرح‌های درمانی برای همه و بیمه را موضوع‌هایی مهم برای شهروندان آمریکایی می‌داند، اما تاکید دارد مردم انتظار دارند تغییرات باید به گونه‌ای باشد که ساختار بهتر عمل کند. اگرچه حل همه این مسائل زمانبر است، اما انتخابات سال آینده می‌تواند مرحله‌ای در این مسیر باشد.

طبق این تحلیل، رای دهندگان باید این واقعیت را بپذیرند که وظیفه نخست آن‌ها این است که اگر استیضاح قادر به برکناری ترامپ نشد، شهروندان پای صندوق‌های رای باید وی را شکست دهند. این گزارش تاکید کرد: اولویت اصلی برای مردم ایالات متحده این است که آیا رای دهندگان این کشور، دموکراسی آمریکایی و کل جهان توانایی دارند برای یک دور چهارساله دیگر ریاست جمهوری ترامپ را تحمل کند.

طبق تحلیل گاردین، نتیجه این انتخابات عرصه چالشی تازه‌ای را برای ترامپ و محبوبیت وی در میان جمهوریخواهان درست همزمان با مبارزه وی با فرایند استیضاح باز کرده است. اتحاد دموکرات‌ها در کنار حمایت‌های مالی عظیم آن‌ها از کارزار انتخاباتی آزمونی مهم برای هر دو حزب پیش از انتخابات ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

جالب اینجا است که بوین پیش از این، انتخابات را همه پرسی برای ترامپ عنوان کرده بود و رقیب خود را تندرو، بیش از حد لیبرال و خطرناک خوانده بود. بوین تا چند هفته قبل معتقد بود با اختلاف ۶ تا ۱۰ درصدی در انتخابات پیروز می‌شود. اما به نظر می‌رسد در روز‌های اخیر حتی ترامپ هم احساس خطر کرده بود، زیرا به هواداران خود در این ایالت هشدار داده بود «اگر شما شکست بخورد پیام بدی را می‌فرستید ... نباید به آن‌ها اجازه چنین اتفاقی را بدهید».

به نوشته گاردین، نتیجه این انتخابات برای هر دو طرف پیچیده و معادله گونه است. اگرچه سیاست جمهوریخواهان در مورد مناطق غیرشهری می‌سی سی پی تاحدودی موفق بود، اما همین سیاست در کنتاکی شکست خورد. برخی شکست در کنتاکی را به ویژگی‌های شخصیتیِ بوین همچون گستاخی، رویکرد تهاجمی و ستیزه جویانه وی ربط می‌دهند. دقیقا این مسائل همان رفتار و صفاتی هستند که ترامپ را هم به یک مقام نامحبوب و بدنام تبدیل کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان