افزایش قیمت بنزین پذیرفته شده، اما پرداخت یارانه راه آن نیست/ در حال هدر دادن منابع هستیم

رویداد۲۴ حسین مرعشی کنشگر سیاسی اصلاحطلب، درباره افزایش قیمت بنزین که بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی کشور اتخاذ شده، اما تنها دولت در حال تخریب شدن است، گفت: دولت اعلام کرده است که همه پولی که از افزایش قیمت حاصل میشود را به شکل یارانه دوباره به مردم باز گردانده و به حساب خانوارها واریز میکند و دولت دنبال تامین کسری بودجه از این محل نیست.
وی با بیان اینکه اگر قرار نیست از محل افزایش بنزین پولی به دست بیاوریم، پس چرا اقتصاد کشور را وارد شوک جدید میکنیم، تصریح کرد: از لحاظ کارشناسی افزایش قیمت بنزین، امر پذیرفته شدهای است، اما اینکه منابع آن را به سبک یارانههای آقای احمدینژاد تامین کنیم و دوباره دولت یک تعهد جدیدی برای خودش درست کند، از نظر اجتماعی و اقتصادی اقدام پسندیدهای نیست.
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: همیشه پیشنهادم این بوده که نرخ بنزین باید تدریجی افزایش پیدا کند، اما نه برای تامین هزینههای جاری دولت و افزایش یارانهها، بلکه برای عمران کشور، تقویت شبکه حمل و نقل ریلی، حمل و نقل عمومی و تقویت جایگاه متروها در شهرها؛ بنابراین افزایش تدریجی و استفاده از منابع آن برای توسعه زیر ساختهای حمل و نقل عمومی کار درستی است.
وی با اشاره به اینکه دولت گفته میخواهد صد در صد پول را به خانوارها بازگرداند، گفت: اگر مسئولان میخواهند صد درصد پول را به خانوارها برگردانند چه هدفی از بالا بردن قیمت داشتند؛ نهایتا میخواهند بگویند از طبقات ثروتمند میگیرند و به طبقات فرودست کمک میکنند.
مرعشی تاکید کرد: همان مقداری که به طبقات فرودست کمک میشود باعث ایجاد تورم بیشتری خواهد شد؛ ظاهر پرداخت یارانه قرار است به طبقات فرودست داده شود خیلی کار خوب و موجهی است، اما اثرات واقعی آن به تدریج نمایان خواهد شد.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه کشور چند معضل مشخص دارد، گفت: نخست اینکه قیمتها واقعی نبوده و دوم اینکه در حال هدر دادن منابع هستیم. بعد هم اینکه پسانداز ملی کم بوده و تمرکز منابع برای ساخت و توسعه ایران و ایجاد اشتغال ضعیف است.
وی با بیان اینکه اگر قرار است این پول را از مردم بگیرند و دوباره به مردم بدهند نتیجه آن مشکلات اقتصادی آینده میشود، در مورد هجمههایی که به دولت میشود، گفت: به هر حال دولت هم در این کار دخیل بوده و هر کسی مسئولیتی بر عهده دارد بدیهی است که به آن حمله هم میشود.
این فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: ما به اندازه کافی نهاد مقدس و غیرقابل انتقاد داریم، دولت را دیگر وارد این ماجرا نکنید.
مرعشی درباره پذیرفتن کنوانسیونهایی همچون لوایح چهارگانه و نرفتن به سمت افزایش نرخ بنزین، گفت: حضور در این کنوانسیونها حتما جزء لوازم است، اما مساله صفر و صد نیست، یعنی بگوییم با پیوستن به این کنوانسیونها خیلی مشکل پیدا میکنیم یا همه مشکلاتمان حل میشود، اینگونه نیست بلکه طیفی از اثرگذاری وجود دارد.
عضو حزب کارگزاران سازندگی در پایان خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به این کنواسیونها جزء لوازم اداره کشور است، اما به معنی این نیست اگر به آنها پیوستیم همه مشکلات از جمله ضعف مدیریتهای داخلی و تحریمهای بینالمللی حل میشود، بنابراین جز لوازم کار است، اما صد مشکل دیگر هم وجود دارد.



جناب مرعشی شاید آمار ندارند بخش اعظم مصرف بنزین توسط طبقه متوسط و پایین جامعه مصرف میشود آن هم ایجابی است یعنی مردم مجبور هستند به علت عدم وجود امکانات ساختاری حمل و نقل و سیاست مدلیست خودرو متوسل به بنزین بشوند که به طور مستقیم و غیر مستقیم با کسب درآمد مردم و صرفه جویی هزینه زندگی ارتباط پیدا کرده پس معنی ندارد که دولت بنزین را آنقدر گران کند که بخواهد یارانه بدهد بلکه این گرانی باید از طریق سیستمی فقط شامل حال طبقات بالای جامعه میشد طبقات پایین خود به خود از سوبسید استفاده میکردند و فروش به طبقات بالا خود به خود برای دولت درآمد ایجاد میکرد و از قاچاق هم جلوگیری میشد و برای طبقات پایین هم سهمیه معقولانه در نظر گرفته میشد که باعث نگرانی ایشان نمیشد مثلآ الان مصرف نان بعلت پایین بودن درآمد خانوار بالا است معنی ندارد که بعلت مصرف بالای ایجابی، نان را گران بکنیم و بعد تفاوت آن به مصرف کننده بدهیم چون بخش اعظم مصرف کننده هستند و این مکانیزم بطور اتوماتیک بوجود آمده است دولت هم نباید به این باور برسد که مردم شما از من گران بخرید تا من پولش را برای شما ساختاری خرج کنم بلکه دولت باید منابع درامدی خود را در بخشهایی غیر از سبد درآمدی مردم پایین دست در نظر بگیرد بلکه باید درآمد خود را از مسیر تولید و صادرات وصرفه جویی سیستمی تامین نماید.اگر قرار است مثلا مردم یک محله برای اینکه محله آنها آسفالت بشود با هم پول بگذارند تا شهردار برای آنها آن محله را آسفالت کند اینطوری کم کم مردم نسبت دولت و نظام بدبین و ناراضی میشوند بلکه باید کسری درآمد دولت از بخش بالای جامعه کسب شود اگر بنزین فقط در کارت سوخت طبقات متوسط و بالا گران میشد و سهمیه پایین جامعه برای مصرف کنترل میشد هیچگونه نارضایتی بوجود نمی آمد و هیچکس هم توقع یارانه معیشتی نداشت و این همه هم خسارت به نظام تحمیل نمیشد. 
