تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸
نماینده مردم تهران در مجلس:

۶ ماده از قانون هوای پاک مسکوت مانده است/ دستگاه‌ها قانون را اجرا نمی‌کنند

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه نهادهای اجرایی باید اجرای قانون هوای پاک را در دستور کار خود قرار دهند، گفت این قانون اکنون به درستی اجرا نمی‌شود.
6 ماده از قانون هوای پاک مسکوت مانده است/ دستگاه‌ها قانون را اجرا نمی‌کنند
 
رویداد۲۴  فاطمه ذوالقدر با اشاره به آلودگی هوای تهران و ضرورت پایبندی نهادها به قانون هوای پاک اظهار کرد: آلودگی هوا که در دو دهه اخیر با شدت آن مواجه هستیم هر ساله در نیمه دوم سال و در ماه‌های سرد سال بیشتر پیش می‌آید. فقط وقتی که با مداخلات جوی روبرو هستیم از میزان آلودگی هوا کاسته می‌شود. در زمینه مبارزه با آلودگی هوا، قانون هوای پاک را در مجلس داریم که این قانون برای کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است و متولیان باید به درستی آن را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده‌ها را در هوا منتشر می‌کنند، تاکید کرد: وارونگی دما پدیده‌ای است که تحت‌تاثیر کاهش دما در فصل سرد به شکل تشکیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمی‌دهد و در چنین شرایطی راهکارهای موقت و کوتاه ‌مدت برای کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت مردم به‌خصوص گروه‌های حساس جامعه همچون کودکان و سالمندان از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می‌شود اما با تعطیلی مدارس فقط صورت مساله پاک می‌شود، چون تعطیلی مدارس راهکار نیست بلکه یک اقدام موقتی است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «متأسفانه قوانین مصوب مجلس درباره کاهش آلودگی هوا به درستی اجرا نمی‌شود چون در قانون هوای پاک به مواردی درباره اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت خودرو و بهبود کیفیت سوخت توجه شده است اما برخی دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف به قانون پایبند نیستند. به طوری که 6 ماده از قانون هوای پاک مصوب تیرماه 96 از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا نشده باقی مانده است.»

ذوالقدر با تاکید بر اینکه آلودگی هوا تبعات منفی دارد، گفت: اولین تاثیری که آلودگی هوا در جامعه دارد، مشکلاتی است که برای سلامت مردم ایجاد می‌شود در صورتی که اگر همه نهادها به قانون هوای پاک پایبند باشند، می‌توان از تبعات منفی آلودگی هوا جلوگیری کرد.

عضو مجمع نمایندگان تهران درباره اجرای طرح کاهش و تاثیر آن در آلودگی هوای تهران گفت: «سال گذشته میزان آلودگی هوا زیاد نبود و به این دلیل، مدارس نیز تعطیل نشدند اما امسال آلودگی هوا در تهران خیلی زود شروع شد و به نظر می‌رسد که اجرای طرح کاهش یا حلقه دوم طرح ترافیک در تهران موفق نبوده و لازم است که شهرداری شهر تهران در جهت اصلاح طرح کاهش آلودگی هوا اقدام کند.
 
منبع: پانا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان