تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸

یکی از ۱۰ تهدیدکننده مهم سلامت جهان ایدز است

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی، ایدز را یکی از ده تهدید کننده مهم سلامت در سال ۲۰۱۹ برای جهانیان شمرده است.

یکی از ۱۰ تهدیدکننده مهم سلامت جهان ایدز استرویداد۲۴  صادق تبریزی، در همایش روز جهانی ایدز در سالن اجتماعات امام جواد (ع) وزارت بهداشت، در خصوص «ادغام خدمات اچ آی وی ایدز در نظام شبکه»، اظهار داشت: همگام با پیشرفت برنامه های جهانی کنترل ایدز و تغییر رویکردهای ابتلا به این بیماری باید وظایف سطوح مختلف در برنامه های شبکه نیز تغییر کند که هم اکنون برنامه جامع ادغام برای همه خدمات، همه سطوح و گروه های سنی در حال انجام است.

وی افزود: سطوح ارائه خدمات باید از پایگاه و خانه سلامت به منزل و خانواده ها برسد که این برنامه با ابتکار وزیر بهداشت یعنی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» قابل انجام خواهد بود.

تبریزی ادامه داد: پایلوت این طرح در سه استان قزوین، کاشان و سمنان آغاز شده و قرار است مهارت سلامت را به منازل ببریم تا از طریق رابطین و سفیران سلامت از بیماری هایی نظیر ایدز پیشگیری شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه خاطرنشان کرد: ادغام راهی برای ارائه آسان و اثربخش خدمات با مشارکت همه مردم و همکاری های درون و برون بخشی است زیرا همه در یک کشتی نشسته ایم.

تبریزی گفت: طبق چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید کشوری برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت، تامین اجتماعی، فرصت های برابر و توزیع درآمد مناسب باشد.

وی ادامه داد: برای ارتقای سلامت به ابزاری نظیر نظام ارائه خدمات، نیروی انسانی، دانش و مهارت، نظام اطلاعاتی، هدایت هدفمند منابع مالی، استفاده از مردم و رهبری هوشمند نیازمندیم.

تبریزی با اشاره به اینکه نظام ارائه خدمت به نیروی انسانی توانمند، آموزش های لازم، منابع مالی، نظام منسجم خدمت و همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد نیازمند است، بیان داشت: ایران در هر سه نشست ملل متحد در سال های ۸۲، ۸۷ و ۹۰ تعهد کامل داده است که برای کنترل ایدز اقدام کند. در این راستا طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی برنامه ادغام برای برقراری خدمات یکپارچه ضروری است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه، هدف از ادغام را ارتقای دسترسی، پاسخگویی، توانمندسازی، افزایش پوشش، کاهش بی عدالتی و ارتقای سلامت دانست و گفت: ایدز خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر هپاتیت و عفونت های آمیزشی را تشدید می کند و وجود انگ و تبعیض در این بیماری یک مانع بزرگ برای دسترسی به خدمات پیشگیری، آزمایشگاهی، درمان و دندانپزشکی است.

تبریزی تصریح کرد: ادغام موجب کاهش هزینه ها، زمان، انگ و تبعیض و افزایش بهنگام دسترسی به خدمات شده و منجر به افزایش اعتماد بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ادغام برنامه ایدز در نظام شبکه در سال ۱۳۸۲ انجام شد، گفت: تضمین عدالت و کرامت انسانی، تشخیص به موقع، مراقبت فعال و مستمر در طول زندگی، امکان شناسایی و مدیریت سایر بیماری ها، افزایش پایبندی به درمان ایدز از دستاوردهای ادغام بود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایدز ، بیماری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان