تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

مصرف لوازم آرایشی و عطر در هوای آلوده ممنوع

دبیر انجمن متخصصین پوست ایران، گفت: برای محافظت از پوست و ریه ها در زمان آلودگی هوا، نباید از لوازم آرایشی و عطر استفاده کرد و در مقابل باید کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب های مناسب به کار برد.

آلودگی هوا

رویداد۲۴ محمدعلی نیلفروش زاده با بیان اینکه آلودگی هوا واقعیت دنیای ماشینی و صنعتی است که می تواند بر ارگان های مختلف بدن آثار مخرب و زیانباری ایجاد کند، گفت: پوست اولین و گسترده ترین سد دفاعی بدن در برابر آلاینده های زیست محیطی، دود، ذرات معلق و مواد شیمیایی موجود در هوا محسوب است که اثرات مستقیم و غیرمستقیم، کوتاه مدت و درازمدت مخربی را طی سال های زندگی متحمل می شود. 

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه فرمالدئید از مهمترین مواد آلاینده است و تماس با آن موجب تحریک و آلودگی چشم، پوست، مخاط و بروز علائمی همچون تهوع، سرگیجه، التهاب و سوزش می شود، افزود: در مطالعه سال ۲۰۱۰ روی ۴۰۰ نفر در آمریکا، اثبات شد که آلودگی هوا باعث چین چروک، پیری، تلانژکتازی (عروق برجسته همراه با رنگدانه قهوه ای)، خارش، کهیر، اگزما و زخم های سطحی پوست می شود.


بیشتر بخوانید: آلودگی هوا چه بلایی سر پوست و مو می‌آورد؟


نیلفروش زاده، ریزش غیرطبیعی مو، گودی و کبودی اطراف چشم، ضایعات و برخی بدخیمی های پوستی را بخشی از عوارض بلندمدت آلودگی هوا بر بدن دانست و گفت: شستشوی مکرر دست و صورت، استحمام روزانه با شامپوهای معمولی و اجتناب از حضور در هوای آلوده اقدامی ضروری است.

دبیر انجمن متخصصین پوست ایران، کاهش مصرف مواد آرایشی و عطر در روزهای آلوده سال، استفاده از دستکش های نخی سفید، همچنین شوینده های غیرصابونی (سیندت بار - متناسب با اسیدیته پوست)، کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این روزها در هنگام تماس با کودکان که حساس تر هستند، باید بیشتر دقت کرد. 

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان