تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

پس لرزه‌های سخنان جنجالی فرماندار شهر قدس/ فرماندار حق صدور حکم تیر دارد؟!

کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار وروزی اظهارات فرماندار شهر قدس را "صادقانه"، اما دارای "تبختر" و "خوی خشونت" توصیف کرده است. این حقوقدان در یادداشتی نوشته که " این اولین موردی است که بطور مشخص معلوم می‌شود دستور تیر توسط چه کسی صادر شده است. "
فرماندار شهر قدس
رویداد۲۴ گفت‌وگوی لیلا واثقی فرماندار شهر قدس (قلعه حسن خان) و اظهارات مهم او پیرامون شلیک نیرو‌های نظامی به سمت معترضان موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. اظهارات لیلا واثقی روایتی تلخ از نحوه کنترل بحران توسط فرماندار شهر قدس است.

چند روز پس از انکه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی، از فرماندار شهر قدس و مدیریت او در صحنه در جریان اعتراضات مردم تمجید کرده بود، روزنامه ایران در گفتگو با او روایتی دسته اول از ماجرا‌های قلعه حسن خان منتشر کرد.

فرماندار شهر قدس گفت که در جریان تظاهرات مردم شهرستان در روز ۲۵ آبان، نیروی انتظامی نمی‌خواست با مردم مقابله کند و نیرو‌های فرمانداری هم آنجا را خالی کرده و رفتند: «. فقط تعداد کمی از پرسنل مرد فرمانداری مانده بودند... مهاجمان رفتند پمپ بنزین ثارالله را آتش زدند و برگشتند... وقتی رسیدند که تعدادی از نیرو‌های انتظامی داخل فرمانداری که مسئول حفاظت بودند رفته بودند اطراف شهرداری برای محافظت. یک تعداد محدودی اینجا در فرمانداری ماند و وقتی جمعیت را با آن خشم دیدند، از در ورودی فرمانداری عقب‌تر آمدند. معترضان در را شکستند و سینه سپر کردند و گفتند اگر می‌توانید ما را بزنید، چون می‌دانستند نیروی انتظامی دستور شلیک ندارد.»

این روایت را می‌توان صادقانه‌ترین روایت مقامات مسئول از اتفاقات رخ داده در ناآرامی‌های اخیر کشور دانست.

بیشتر بخوانید:

واثقی تصریح کرد که خودش به نیروی انتظامی دستور داد به هر کس وارد فرمانداری شد تیراندازی کنند. او اضافه کرد که وقتی معترضان فرمانداری را تصرف کردند، به سپاه پاسداران رفت و با نیرو‌های امنیتی بازگشت.

این بخش از سخنان فرماندار شهر قدس در متن مصاحبه روزنامه ایران درج نشده است و به نوعی سانسور شده است، اما در ویدئو منتشر شده از سوی ایران این سخنان وجود دارد.

سخنان واثقی نشان می‌دهد که بحران در شهر قدس بسیار عمیق بوده است.

واثقی تاکید کرده که از روز اول سپاه بود که کمک کرد: «ولی تعداد نیرو‌های آن‌ها هم زیاد نبود. اینکه شهر قدس یکی از پرتراکم‌ترین شهر‌ها است هم کار را سخت می‌کرد. مثلاً وقتی نیروی انتظامی می‌خواست به مرکز شهر برود با جمعیت دو هزار نفری مواجه می‌شد؛ در حالی که تعداد خودشان نهایتاً ۴۰ نفر بود.»

او در جواب خبرنگار که پرسیده نیرو‌های سازمان یافته در تظاهرات شهرقدس چند نفر بودند گفته است: «نمی‌شود برآورد کرد؛ عزیزان ما در نهاد‌های انتظامی و امنیتی خیلی‌ها را دستگیر کردند. این وظیفه ما نیست که آمار بدهیم. بحث، تعداد نیرو‌های سازمان‌یافته نبود. برخی از آن‌ها سر مردم داد می‌زدند که بی‌غیرت هستید و آن‌ها را تحریک می‌کردند.»

لیلا واثقی فرمانداری تازه کار در دولت روحانی به حساب می‌آید او مهر ماه امسال پس از چهار ماه سرپرستی فرمانداری شهر قدس حکم فرمانداری گرفت. او به عنوان اولین فرماندار زن استان تهران سوابقی همچون مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی، مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران و همچنین معاونت توسعه و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان شهریار را پس از حضور محسنی بندپی به عنوان استاندار تهران در کارنامه خود دارد.

شهر قدس یا قلعه حسن‌خان در جنوب غربی تهران با جمعیتی مهاجر، از کانون‌های اعتراضات آبان بود. در جریان تظاهرات تقریبا تمامی بانک‌های این شهرستان، شهرداری مرکزی، فرمانداری، دفتر امام جمعه، ساختمان آگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به سپاه پاسداران به آتش کشیده شدند.

سخنان مهم واثقی واکنش‌هایی فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

انتقادات فراوانی از سخنان فرماندار شهر قدس شده است. بسیاری به خونسردی او در تاکید بر صدور فرمان تیر، اشاره کرده اند. برخی دیگر این سخنان را نشان دهنده نقش دولت روحانی در تیراندازی به معترضان و آشوبگران دانسته اند.
پس‌لرزه‌های سخنان جنجالی خانم فرماندارتصویری که به شب حمله به فرمانداری شهر قدس نسبت داده شده است

فرماندار حق صدور حکم تیر دارد؟!

منتقدانی نیز گفته اند که اساسا فرماندار حق صدور حکم تیر را ندارد و باید شورای تامین در این باره تصمیم بگیرد. نعمت احمدی حقوقدان در این مورد گفت: "بنابر قوانین موجود چه در برنامه توسعه، چه حدود اختیارات فرمانداران قانونی فرماندار را مجاز به صدور حکم تیر نمی‌داند. "

او تاکید کرد: "اگر شورای تامین تشکیل بشود که فرماندار یک عضو از آن شورا محسوب میشود می‌توانند به این تصمیم در شرایط خاص برسند، ولی تصمیم باید در شورا گرفته شود. در صورت رسیدن به این تصمیم و وجود مجوز استفاد از سلاح، باید قانون بکارگیری از سلاح هم کاملا رعایت شود. "

این وکیل دادگستری در خصوص اینکه آیا صدورحکم تیر از سوی فرماندار میتواند از مصادیق حفاظت از خود و فرمانداری باشد و در این شرایط امکان دستور حکم تیر از سوی فرماندار وجود دارد یا خیر اینگونه گفت: «ایشان می‌تواند در شرایطی که امنیت شخصی وی در خطر است تنها از خود در برابر معترضان دفاع کند، ولی نمی‌تواند در مجموعه‌ای که سلسه مراتب اداری دارد دستور تیراندازی بدهد. شخصا و به تنهایی و بدون هماهنگی با شورای تامین نمی‌توانست به صدور این دستور برسد. ایشان دستور حمله داده است از خود یا ساختمان فرمانداری دفاع نکرده است.»

به عقیده احمدی اقدام فرماندار شهر قدس ناشی از " نبود فکر دموکراسی در دیدگاه فرماندار است. "

در حالیکه بسیاری از حقودانان می‌گویند فرماندار حق صدور حکم تیر را ندارد، اما سایت رکنا به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور در این باره نوشت: "تحت شرایطی فرماندار اجازه صدور حکم تیر دارد. "

این منبع آگاه در مورد اینکه در چه شرایطی مجاز به صدور حکم تیر است با بیان اینکه در زمانی که مبحث حفاظت از فرمانداری مطرح باشد می‌تواند طبق قوانینی حکم تیر صادر کند چنین ادامه داد: "مقرراتی وجود دارد که طی آن فرماندار مجاز می‌شود که حتی تا حکم تیر برای حفاظت از فرمانداری پیش برود. "

او با تاکید بر اینکه، آزادی بیان برای رسانه‌ها وجود داد، ولی در این شرایط بهتر است مسئولانه‌تر عمل کنند و با ادامه پرداختن به این مبحث ذهن مردم را جریحه دار نکنند افزود: "در متن منتشر شده از این مصاحبه در روزنامه ایران اصلا به این بخش یعنی دستور حکم تیر فرماندار شهر قدس پرداخته نشده است و تنها چند ساعت بعد از انتشار در روزنامه این فیلم در فضای مجازی پخش شد و عکس العمل‌های جامعه را نیز در برداشت. "

چند سوال مهم

در این بین کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار نیز به سخنان لیلا واثقی واکنش نشان داده است. نوروزی اظهارات فرماندار شهر قدس را "صادقانه"، اما دارای "تبختر" و "خوی خشونت" توصیف کرده است. این حقوقدان در یادداشتی نوشته که " این اولین موردی است که بطور مشخص معلوم می‌شود دستور تیر توسط چه کسی صادر شده است. "

به عقیده کامبیز نوروزی درباره سخنان واثقی "باید تحقیق و بررسی کامل به عمل آید. "

این حقوقدان در ادامه سوالاتی درباره سخنان فرماندار شهر قدس مطرح کرده است، "آیا شرایط برای دستور تیر فراهم بوده است؟ آیا نیروی انتظامی مستقر در محل مجاز به تبعیت از دستور او بودند. نتیجۀ دستور تیر چه بوده؟ آیا کسی با این دستور مجروح یا کشته شده است؟ مقررات انتظامی در این موارد چه می‌گوید؟ آیا بدون دستور تیر امکان حراست از ساختمان فرمانداری نبود؟ "

نوروزی در ادامه با اشاره به این گفته فرماندار که "مأموران حفاظت فرمانداری برای حفاظت از شهرداری رفته بودند"، نوشت: «مضمون این حرف خانم واثقی می‌تواند این باشد که اگر آن‌ها در محل فرمانداری می‌بودند احتمالاً قادر به مهار مهاجمین می‌شدند. به عبارت دیگر اگر در مواجهه با مهاجمین به شکل حرفه‌ای و اصولی با نیروی کافی رفتار می‌شد، نیازی به شلیک گلوله نبود. آیا گزارشی که او می‌دهد درست است؟ در اینصورت چرا برای تدارک دفاع از ساختمان فرمانداری نیروی کافی گسیل نشد. شاید با حضور مأمور محافظتی کافی، کار بدون شلیک یا دستور تیر فیصله می‌یافت. به این ترتیب غیر از خانم واثقی از کسان دیگری هم باید تحقیق شود که در آن محل مسئولیت انتظامی داشتند.»

فرماندار به خاطر "خنگی" برکنار شود!

در عین حال عده‌ای معتقدند فرماندار شهر قدس به خاطر سوء مدیریت و اقدام غیرقانونی باید به سرعت برکنار و محاکمه شود.

اما در این بین یک دیدگاه جالب توجه دیگری نیز مطرح شده است. احسان مازندرانی روزنامه نگار اعتدالگرا در توئیتی نوشته است: " معتقدم فرماندار شهر قدس را نه به‌خاطر دستوری که ادعا می‌کند صادر کرده بلکه برای EQ حداقلی و عدم صلاحیت مدیریتی باید برکنار کرد. کسی که نمی‌داند در مقابل دوربین چه بگوید حتی اگر آنچه کرده در فهرست وظایفش باشد فاقد هوش هیجانی کافی است. رییس شورای تامین نباید خنگ باشد! "

این توئیت جنجالی مازنداران بازتاب زیادی داشته و بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی به او تاخته اند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اعتراضات مردمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
2
6
ناقص العقل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
1
8
خنگ که چه عرض کنم خنگی که احساس قدرت نیز میکرده
سعید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
1
3
بین این همه فرماندار ، یک زنی که فرمان ( قتل و تیر و خشونت و..) صادر میکنه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
3
ایشان باتوجه به اینکه فرماندار بوده اما نه به وظایف شغلی اش آشنایی داشته ونه به موقعیت اجتماعی و نه ازقانون ومقررات ورعایت سلسله مراتب انتظامی را بلد بوده ودر هنگام صحبت کردن مسایل طبقه بندی شده را رعایت نکرده وخواسته اعمال قدرت کند وهمان مامور دستور ایشان را اجرا کرده ؟!قانون را رعایت نکرده ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
13
0
با سلام . خنگ اون وکیلی هست که نمی فهیمه سقوط فرمانداری یک شهر به معنی سقوط یک شهر هست . واگر شهر سقوط میکرد سرنوشت اهالی اونجا چی میشد ؟ آفرین به شجاعتش . اگر کمی به اخبار سال قبل دقت کنید داعش هم اینطوری شهرهای عراق می گرفت
پاسخ ها
تفنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
کشتارمردم اسمش شجاعت است؟
محمد66
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
5
من موندم کی اینو فرماندار کرده.؟هواشب شده بود یعنی چی؟شما از در رفتین بیرون با دادستان و شهردار و بقیه هیچکی هم نشناخته شمارا.خانم یه داستان میخواین بنویسین حداقل یه چیزی بگین که برای مردم قابل باورباشه. پست های اینجوری را باید بدن به کسی که لایق باشه نه آدمهای مثل تو.مدرکتو از کجا گرفتی. نکنه توهم مثل کردان دیپلم هم نداری.ببین چه مملکت گل و بلبلی داریم.چقدر ما مردم بدبختیم که سران مملکت هم اغتشاش گر و هم ارازل و اوباش خوندنمون حالاهم که دزد شدیم.واقعا به همه مردم غیور ایران تبریک میگم
شعله
|
United States of America
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
2
1
سلام من آدم عادی به دور از سیاست هستم و فقط نظر شخصی خودم را می گم بنظرم این خانم از حفظ جرات صدورهیچ دستوری ندارد چه به دستور تیر. شاید درمانده شده از مافوقی چیزی تعیین تکلیف کرده. خدا عالمه البته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
1
این کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
5
خون خوار
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
5
خدا لعنتش کنه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
4
وقتی یک قاضی ساده اونقدر قدرت داره هر حکمی دلش بخواد میده و هیچکسی نمیتونه بهش اعتراضو هر رفتاری دلش بخواد با مردم بکنه طبیهیه یک فرماندارحق صدور حکم تیر داشته باشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
1
1
در آن شرایط دچاراضطراب شده وموقع اضطراب تصمیم گیری منطقی نیست وخشونت ایشان نشانه ضعف ایشان است.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
0
3
خدا به شوهرش رحم کنه هر لحظه ممکنه حکم تیربارون شوهر بدبختشو هم صادر کنه
123
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
1
0
اینکه یک خانم دستور شلیک به صدها بیگناه را صادر کرده است بسیار عمل ناپسندی بوده است اما اینکه در میان تودۀ مسئولین یک زن آنقدر شجاعت داشت تا تبعات اقدام خود را بر عهده بگیرد بسیار جای خوشحالی دارد که مسئولین مرد بیایند و شرافت را از یک زن بیاموزند . شجاعت این خانم فرماندار در میان مسئولین بزدل ستودنی است . گرچه همین اعتراف و همین شجاعتش از روی حماقت و جاه طلبی این فرماندار است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
خدایا خودت به فریادمون برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
خدایا خودت به فریادمون برس
حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
1
به اسم دین خون می ریزند اسمش را هم شجاعت می گذارند. احمق تر از ای خانم کسی هست که کار این زنکه را شجاعت می گذاره. و مردم گشنه یک لقمه نون را با داعش همسنگ می دونه.
نظرات شما
پیشخوان