تاریخ انتشار: ۱۹:۵۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸
بررسی نتیجه انتخابات انگلیس با ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن

حمایت دونالد ترامپ از جانسون در پیروزی حزب محافظه‌کار تاثیرگذار بود/ احتمالا شاهد تقویت موج جدایی‌طلبی در بریتانیا خواهیم بود

کارشناس مسائل اروپا برای باور است که در وضعیت بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، یکی از مسائل مهم برای جانسون در مسیر اجرای برگزیت در شرایط جدید، موضوع احتمالی جدایی اسکاتلند و ایرلند شمالی از بریتانیا است.

ترامپ

رویداد۲۴  سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل اروپا و سفیر سابق ایران در لندن، در ارزیابی خود از پیروزی چشم‌گیر حزب محافظه‌کار در انتخابات زودهنگام پارلمان انگلستان، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «در روز‌های پایانی قبل از برگزاری این انتخابات تا حدود زیادی پیروزی حزب محافظه‌کار پیش‌بینی می‌شد. در این میان نقش دولت آمریکا را می‌توان بسیار برجسته مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. استقبال دونالد ترامپ از بوریس جانسون و وعده او در این زمینه که مناسبات فراآتلانتیکی را تقویت خواهد کرد، کمک بزرگی به حزب محافظه‌کار بود. واقعیت این است که ترامپ به دنبال تضعیف اروپا بود و بهترین موقعیت برای کاخ سفید، در مساله برگزیت با همان جدایی بریتانیا از اتحادیه مهیا شد. نتیجه انتخابات هم نشان می‌دهد که آمریکا به مقصد خود در ارتباط با تضعیف اروپا خواهد رسید و قدرت اتحادیه اروپایی کم‌تر خواهد شد.»
 

بیشتر بخوانید:


وی در ادامه با اشاره به این‌که علاوه بر اروپا، کشور انگلستان نیر خود تضعیف خواهد شد، پیرامون تاثیرات نتایج این انتخابات تصریح کرد: «بوریس جانسون اداره امور را به دنبال استعفای ترزا می‌بعد از چهار بار توافقات با اتحادیه اروپا که از سوی پارلمان رد شد، بر عهده گرفت و اعلام کرد با توافق یا بدون توافق، برگزیت را پیش خواهد برد. واکنش‌هایی که نسبت به اراده او نشان داده شد، مجبور عقب‌نشینی او شد و در نتیجه جانسون مجبور شد پارلمان را با حکم ملکه به تعطیلی بکشاند و، اما دادگاه عالی انگلستان اقدام او را در تعطیلی پارلمان ابطال کرد. در چنین شرایطی نخست‌وزیر به این نتیجه رسید که نه می‌تواند موافقت پارلمان را جلب کند و نه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، در نتیجه راهبرد برگزاری انتخابات پیش از موعد را در پیش گرفت. در حقیقت، او قصد داشت به قاطعیت و اکثریتی در پارلمان دست پیدا کند که بتواند به صورت حداقلی روند برگزیت را پیش ببرد.»

سفیر سابق ایران در لندن، در ادامه افزود: «اکنون قصد جانسون این است که زمینه را از طریق اکثریت پارلمانی برای آماده کردن حداقل‌های شرایط خروج مهیا کند. واقعیت این است اگر قرار باشد توافق حداکثری اتفاق بیافتد، عملا برگزیت بسیار دشوار و ناممکن می‌شود. زیرا مسائلی هم‌چون تعرفه‌های گمرکی، جابه‌جایی نیرو‌های انسانی (این‌که چه تعداد از انگلستان در اتحادیه اروپا و چه تعداد از افراد اتحادیه اروپا در انگلستان هستند)، نحوه تردد میان ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در طرح‌های مشترک و... کار را برای لندن و جانسون دشوار کرده‌اند و او نمی‌تواند برگزیت را بعد از اجرایی کردن و حل تمامی این مسائل پیش ببرد.»

این کارشناس مسائل اروپا در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: «یکی از مسائل مهم برای جانسون در مسیر اجرای برگزیت در شرایط جدید، موضوع احتمالی جدایی اسکاتلند و ایرلند شمالی از بریتانیا است. در واقع، این بازیگران خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند و از اساس برگزیت را رد می‌کنند. در شرایط جدید این مساله بسیار مهم و جدی هستند که باید حتما حل و فصل شوند. حتی با فرض حل تمامی مشکلات لندن با اتحادیه در انتخابات اخیر در اسکاتلند و ایرلند، شعار‌هایی جدایی‌طلبانه زمزمه می‌شد و مردمان این مناطق اعلام می‌کردند خواهان خروج از اتحادیه اروپا نیستند. در چنین وضعیتی، بوریس جانسون حتی با فرض این‌که مساله خروج از اتحادیه اروپا به اعتبار این‌که بتواند به یاری آمریکا از مسائل اقتصادی‌ای که پیش می‌آید گذار کند و با مساعدت ترامپ، روند امور را کنترل نماید، طرح موضوع جدایی‌طلبی در داخل، او را در انجام ماموریت خود راحت نخواهد گذاشت.»

ساداتیان در پایان تصریح کرد: «نتایج انتخابات اخیر و شکست حزب کارگر را نمی‌توان به منزله حذف کامل جرمی کوربین مورد ارزیابی قرار داد. تبدیل شدن حزب کارگر به اپوزیسیون به معنای حدف همیشگی او از قدرت نخواهد بود، حتی با وجود موانع داخلی فرصتی برای این حزب در مسیر جبران امور خواهد بود.»
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان