تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شکست سکولاریسم در بزرگترین جمهوری جهان/ در هند چه میگذرد؟

تصویب متمم قانون شهروندی در مجلس هندوستان موجی از اعتراض‌ها را در کشور به همراه داشته است. قانونی که به شهروندان هندوی سه کشور هم جوار هند اجازه میدهد تابعیت هندوستان را دریافت کنند. ایالت‌های شمال شرقی هند به دلایل متعدد با این قانون مخالفند و مهمترین آن‌ها برهم خوردن نظم سکولار جمهوری هندوستان است. نظمی که هندوستان جدید پس از استقلال بر پایه آن بنا نهاده شده است.
شکست سکولاریسم در بزرگترین جمهوری جهان/ در هند چه میگذرد؟
رویداد۲۴ روز گذشته دانشگاه جامیا در دهلی نو به صحنه نبرد میان دانشجویان و نیرو‌های پلیس دهلی تبدیل شد. دلیل این درگیری تظاهرات دانشجویان علیه متمم جدید قانونی بر قاعده شهروندی هندوستان بود.

بر اساس لایحه جدید قانونی که روز پنجشنبه به تصویب پارلمان هند رسیده است، اتباع غیر مسلمان کشور‌های اطراف هند قادرند تابعیت هندی دریافت کنند.
 
این لایحه از سوی نارندرا مودی نخست وزیر کنونی هند که از حزب ناسیونالیست هندو (BJP) هند به نخست وزیری رسیده است به پارلمان تقدیم شده و از نظر بسیاری از کارشناسان راهی برای افزایش جمعیت هندو در کشور است.
 
به گزارش سی ان ان، روز پنجشنبه ارتش هند در دو ایالت آسام و تریپورا مستقر شدند و تا کنون ۱۸۰۰ تن در ایالت تریپورا بازداشت شده اند.
 
هزاران نفر هم در پی درخواست انجمن دانشجویان آسام از مردم برای جمع شدن در وزرشگاه کریکت لاتاسیل این ایالت بازداشت شدند.
 
در پی بازداشت سراسری دانشجویان و مردم در ایالت آسام، انجمن دانشجویان این ایالت اعلام اعتصاب غذای عمومی کرد.
 
تصویب این لایحه با تظاهرات اعتراضی دانشجویان دانشگاه جامیای دهلی همراه بود. در این باره با مانیشا گولاتی دانشجوی فوق لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه JMI دهلی که در جریان تظاهرات علیه قانون جدید حضور داشته گفتگو کردم.
 
مانیشا در گفتگو با رویداد۲۴ درباره اتفاقاتی که در این دانشگاه در جریان اعتراض به متمم قانون شهروندی رخ داده توضیح داده و گفت: قانون شهروندی جدید هم در راجیا سابا و هم لوک سابا (دو پارلمان اصلی هندوستان) به تصویب رسیده است. مردم و دانشجویان معتقدند این قانون در تعارض با قانون اساسی هندوستان است.

او افزود: فدراسیون مسلمانان دانشگاه جامیا روز ۱۳ دسامبر اعلام کرد که از دانشگاه جامیا به سمت خیابان پارلمان تظاهرات خواهند کرد. آن‌ها به پلیس اطلاع ندادند و مجوز نگرفتند. به همین دلیل از ابتدای تظاهرات مقابل پردیس مرکزی دانشگاه و کتابخانه مرکزی تعداد بی شماری پلیس حضور داشت و سعی کردند جلوی جمعیت را بگیرند. بیش از ۲ هزار دانشجو ساکنان مناطق اطراف در تظاهرات حضور داشتند.
 
به گفته این دانشجوی دانشگاه JMI پلیس گاز اشک آور شلیک کردند و حتی به سمت مردم سنگ پرتاب میکردند. گاز اشک آور به سمت دانشجویان شلیک شد و یکی از دانشجویان به نام شهنواز به شدت آسیب دید. پلیس با باتوم به صورت و سر دانشجویان می‌زد.

او درباره اینکه چه تعداد دانشجو در جریان این تظاهرات زندانی شده اند گفت: کسی به زندان نیافتاده، اما تقریبا ۷۰ تا ۸۰ نفر بازداشت شدند و عصر همان روز هم آزاد شدند.
 
مانیشا در خصوص واکنش مسئولان دانشگاه به این حادثه گفت: مسئولان دانشگاه هیچ کاری برای دانشجویانی که بازداشت شده بودند نکردند. تنها کاری که کردند این بود که روز بعد امتحانات را به عقب انداختند. قرار است امتحاناتی که به عقب افتاده در ماه ژانویه برگزار شود. مسئولان دانشگاه به شدت حامی دولت هستند و در نتیجه اصلا دخالتی نکردند.
این در حالی است که در این درگیری‌ها پلیس وارد دانشگاه هم شد درحالی که چنین مجوزی نداشت. آن‌ها داخل پردیس مرکزی دانشگاه هم گاز اشک آور زدند.
 
او افزود: اتفاقی که افتاد این بود که بسیاری از افرادی که در تظاهرات شرکت کردند فقط دانشجو نبودند بلکه افرادی خارج از دانشگاه بودند که از این قانون به شدت خشمگین بودند و هرچه به دستشان می‌آمد به سمت پلیس پرتاب میکردند.
 
به گفته مانیشا، شاید دانشجویان این طور فکر میکردند که باید یک تظاهرات مسالمت آمیزی با ایدئولوژی گاندی شکل بگیرد که ضد خشونت است قرار نیست انقلاب شکل بگیرد. اما در خلال تظاهرات افراد به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه چپ هایی که به شدت از بندهای سکولار قانون اساسی حمایت میکنند و گروهی هم حامیان تظاهرات غیر خشونت آمیز طبق آرای گاندی. در این میان افرادی هم بودند که به حزب تهذیب تعلق داشتند و با شعار «لا اله الا الله» در جمعیت حاضر شدند.

او با اشاره به حضور پررنگ زنان در این تظاهرات گفت: تعداد زیادی از دانشجویان زخمی شدند و وضعیت آن‌ها هم خوب نیست. تعداد زنانی که در این تظاهرات شرکت کردند قابل توجه بود.  خوابگاه دختران دانشگاه بخشی از این تظاهرات را ساماندهی کرده بود.
 
 
 

مشکل از کجاست؟

 
به گزارش رویداد۲۴ روی کار آمدن نارندرا مودی خبر بدی برای اقلیت‌های مذهبی هندوستان و خبر خوبی برای هندو‌ها بود. بی بی سی در سال ۲۰۱۴ عنوان تفرقه افکن‌ترین سیاست مدار کشور هندوستان را مودی داد. شهرت نارندرا مودی در ابتدا به دوران مدیریتش در ایالت گجرات هندوستان برمیگشت.

مودی که از سال ۲۰۰۱ سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بود، از یک طرف سیاستمداری پویا و کاردان محسوب می‌شد، ولی از طرف دیگر تحت انتقاد قرار دارد که در شورش‌های هندو‌ها علیه مسلمانان در سال ۲۰۰۲ که به قتل صد‌ها شهروند مسلمان به دست هندو‌های افراطی انجامید، کاری برای حمایت و حفاظت از مسلمانان انجام نداد.

فشار‌ها علیه مسلمانان کشمیر در زمان نخست وزیر مودی چند برابر شده و اخیرا برای مدت یک ماه در ایالت جامو و کشمیر حکومت نظامی بر قرار بود.

منتقدان متمم قانون جدید شهروندی میگویند این لایحه مسلمانان را به حاشیه رانده و بخش‌های جدایی دین از سیاست در قانون اساسی هند که از جمله بخش‌های کلیدی قانون اساسی هندوستان است را تضعیف میکند.

برخی منتقدان میگویند این کار خطر ورود سیل مهاجران از بنگلادش، پاکستان و افغانستان به شمال هند را افزایش خواهد داد و دموگرافیک، روش زندگی و اشتغال منطقه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

مخالفان این قانون میگویند این اقدام بخشی از تلاش مودی برای تبدیل هند به یک کشور تماما هندوست و این به قیمت سرکوب مسلمانان هند تمام خواهد شد.

حزب BJP در ماه می‌بار دیگر در انتخابات پیروز شد. در ماه اگوست دولت هند ایالت مسلمان نشین جامو و کشمیر را تحت فشار قرار داد. فشار‌ها علیه کشمیر به اندازه‌ای شدید بود که برای مدت یک ماه دسترسی مردم این ایالت به اینترنت به طور کامل قطع شده و ایالت درگیر حکومت نظامی بود.

ماه گذشته دادگاه عالی هند به هندو‌ها اجازه ساخت معبد در مکان‌های تاریخی‌ای که محل درگیری و اختلاف از نظر مالکیت میان مسلمانان وهندو‌ها بوده داده شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان