تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

روحانی توسط سایر بازیگران مهم سیاسی در ایران محدود شده است/ جایگاه رئیس‌جمهور ایران به اندازه رئیس‌جمهور آمریکا قوی نیست

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا گفت: در طرف ایرانی پیچیدگی بیشتری برای کاهش تنش‌ها وجود دارد، زیرا رئیس‌جمهور ایران به اندازه رئیس‌جمهور آمریکا قوی نیست. اگر نهادهای مختلف ایران از روحانی حمایت نکنند، موفق نخواهد شد.

روحانی توسط سایر بازیگران مهم سیاسی در ایران محدود شده است/ جایگاه رییس‌جمهور ایران به اندازه رییس‌جمهور آمریکا قوی نیست

رویداد۲۴ کارل کالتنتالر استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است. کالتنتالر در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

ترامپ ترک سیاست فشار بر ایران را شرم‌آور می‌داند

این استاد دانشگاه در ابتدا با اشاره به صحبت‌های اخیر مقام‌های آمریکایی مبنی بر موثر بودن تحریم‌ها گفت: از نظر اینکه آیا سیاست فشار حداکثر منجر به اثرات مطلوب سیاسی از منظر دولت ایالات متحده شده است، پاسخ این است: «نه». به نظر می‌رسد که ترامپ به امید دستیابی دولت ایران برای دیدار و مذاکره در مورد توافق، به این سیاست ادامه می‌دهد. ادامه این سیاست برای آمریکا چندان پرهزینه نیست. دولت آمریکا جابجایی از حداکثر فشار به سیاستی برای ترغیب ایران به تغییر رفتار خود با ارائه پاداش و تعامل مجدد مثبت با ایران را یک شکست می‌داند چون فکر می‌کند این نوع گردش اعتبار، تهدیدهای آمریکا را در آینده تضعیف می‌کند. با توجه به قول دیرینه ترامپ مبنی بر سختگیری در مورد ایران، این نوع گردش برای ترامپ شرم‌آور خواهد بود.

پولشویی و فساد باید در ایران ریشه‌کن شود

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران چندین مشکل دارد که باید برطرف شود. بیرون رفتن از زیر بار تحریم‌ها مطمئناً کمک خواهد کرد. برای ریشه‌کن کردن فساد و پولشویی در اقتصاد سیاسی ایران نیز باید کارهای زیادی انجام شود. این مساله سهم عمده‌ای در مشکلات اقتصادی این کشور دارد. زیرساخت‌های ایران به سرمایه‌گذاری‌های اساسی از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیاز دارد.

کاهش تعدات برجامی نشان‌دهنده شکست فشار بر ایران بود

سیاست ترامپ اثر معکوس داشته است

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد برجام گفت: من اقدامات ایران در مورد برجام را یک تاکتیک می‌دانم که اروپا را به انجام تعهدات خود مجبور کند. این موضع نشان می‌دهد که سیاست ترامپ اثر معکوس داشته است. اما این حقیقت باعث نمی‌شود که ترامپ دست از فشار بر ایران بردارد. زیرا نمی‌خواهد شکست را بپذیرد. پایان دادن به سیاست حداکثر فشار، سیاست مطلوب برای ترامپ نیست.


بیشتر بخوانید: ایران چگونه در مقابل آمریکا خواهد جنگید؟


تحریم‌ها بخشی از جنگ هستند

تحریم‌ها همیشه بیش از دولتمردان به مردم عادی آسیب می‌رساند

وی در ادامه در مورد تحریم‌ها گفت: تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه کشورها تقریباً همیشه بیش از دولتمردان به مردم عادی آسیب می‌رساند. واضح است که امید تحریم‌ها این است فشاری که بر مردم کشور هدف وارد می‌کند؛ باعث شود آن‌ها دولت خود را مجبور به تغییر سیاست‌های خود کنند. آنها به وضوح دردناک‌تر از دیپلماسی هستند و می‌توان آنها را بخشی از جنگ دانست.

ایران و آمریکا برای مذاکره و گفت‌وگو با مسائل داخلی مواجه هستند

کارل کالتنتالر در ادامه درباره راه کاهش تنش‌ها گفت: مذاکرات بین ایران و آمریکا تنها راه برون رفت از تنش‌های کنونی است و به نظر من امکان‌پذیر است. مشکل اصلی هر دو طرف این است که هر دو دولت برای مذاکره و گفت‌وگو با مسائل داخلی مواجه هستند.

ترامپ فکر می‌کند هرچه تحریم‌ها دردناک‌تر باشد احتمال بازگشت ایران به میز مذاکره بیشتر می‌شود

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد دلیل تحریم داروها و ایجاد مشکل برای برخی بیماران در ایران نیز خاطرنشان کرد: دلیل اینکه دولت ترامپ به تداوم تحریم‌ها علیه ایران معتقد است این است که آن‌ها باور دارند هر چه قدر تحریم‌ها دردناک‌تر باشد احتمال اینکه ایران به میز مذاکره بازگردد، بیشتر است.

دو طرف باید راهی برای خروج از تنش‌ها پیدا کنند

وی هم چنین آینده روابط ایران و آمریکا را در ابهام دانست و گفت: فکر می‌کنم اکنون مشخص است که ترامپ جنگ با ایران را نمی‌خواهد. جان بولتون از سمت خود برکنار شد زیرا وی نسبت به ترامپ در مورد ایران بسیار سخت و متخاصم بود. اقدام‌ نیروهای ایرانی در آینده روابط بین ایالات متحده و ایران مهم خواهد بود.

کارل کالتنتالر ادامه داد: تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن یکدیگر می‌تواند به درگیری منجر شود چیزی که هیچ کدام از دو دولت آن را نمی‌خواهند. نکته مهمِ آینده این است که هر دو طرف بتوانند راهی برای خروج از تنش‌ها پیدا کنند که به نظر نرسد یک طرف تسلیم طرف مقابل شده است.

تبادل زندانیان گامی مثبت برای ایجاد اعتماد بود

این استاد دانشگاه در مورد تبادل زندانیان نیز گفت: این یک اقدام مثبت و احتمالاً تلاشی برای ایجاد اعتماد بود. مطمئناً این اتفاق کمک نمی‌کند این بن بست پایان یابد اما همانطور که گفتم ، راه حل این امر این است که هر دو طرف بتوانند در مورد چیزی که به آنها امکان این‌که اعتبار و آبروی خود را حفظ کنند، یافته و بر روی آن توافق کنند.

سفر روحانی به ژاپن می تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند

اگر نهادهای مختلف ایران از روحانی حمایت نکنند، موفق نخواهد شد

وی درباره سفر روحانی به ژاپن گفت: این سفر می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند اما من مطمئن نیستم.

موضع رئیس‌جمهور به لحاظ جایگاهی که در ایران دارد به اندازه رئیس‌جمهور آمریکا قوی نیست. روحانی توسط سایر بازیگران مهم سیاسی در ایران محدود شده است. اگر نهادهای مختلف ایران از روحانی حمایت نکنند، موفق نخواهد شد. بنابراین در طرف ایرانی پیچیدگی بیشتری برای کاهش تنش‌ها وجود دارد.

دولت‌های منطقه می‌خواهند نشان دهند که تسلیم‌ناپذیر هستند

کارل کالتنتالر هم چنین گفت: هیچ یک از دولت‌های منطقه خواهان جنگ نیستند. اما همه دولت‌های کشورهایی که درگیر این تنش هستند، می‌خواهند به مردم خود نشان دهند که قوی هستند و تسلیم نمی‌شوند. این مهمترین مانع برای کاهش تنش‌ها است. متأسفانه این مساله به آن معنی است که این تنش‌ها ممکن است تا مدت‌ها ادامه یابد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان