تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸
محسن هاشمی:

ناآرامی‌های آبان پاسخی به سخت شدن شرایط معیشتی بود/ جریان‌های تندرو و افراطی به دنبال استیضاح وزرا و دولت بودند تا خود را در کشور حاکم کنند

رییس شورای شهر تهران گفت: در این کشور مدام بخش انتخابی توسط بخش انتصابی مورد هجمه قرار می‌گیرد و این باعث شده که بعد از هر انتخابات القاء کنند که گروه‌های انتخابی برای مردم کار نمی‌کنند، بنابراین بخش انتخابی نظام مظلوم است.

ناآرامی‌های آبان پاسخی به سخت شدن شرایط معیشتی بود/ جریان‌های تندرو و افراطی به دنبال استیضاح وزرا و دولت بودند تا خود را در کشور حاکم کنند

رویداد۲۴ محسن هاشمی در ششمین کنگره حزب همبستگی با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، اظهار کرد:  انتخابات زیادی در کشور برگزار شده است ولی کاملا مشخص است که این انتخابات تفاوت زیادی زیادی با انتخابات‌های گذشته دارد و شرایط سخت تر از گذشته است،  علت آن هم مشکلات کشور است که مشکلات اقتصادی در صدر آن قرار دارد.

وی افزود: علت اصلی مشکلات اقتصادی ابتدا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای بود که  از طرف آمریکا تحمیل شده است، این از شکل و وسعت از  تحریم‌ها تا کنون نسبت به هیچ کشور دیگری اعمال نشده و بی سابقه است.

هاشمی ادامه داد:  از سال ۸۵ که اولین تحریم را از طریق شورای امنیت دریافت کردیم تا به امروز مرتبط فشارها و تحریم ها را افزایش داده که موانع زیادی برای اقتصاد ما ایجاد کرده است.

 وی گفت: البته در کنار تحریم ها، ناکارآمدی دستگاهای مختلف هم صورت خود را نشان داده است که این موضوع هم نسبت به گذشته بی سابقه است. اختلافات سیاسی در این دوره شدت زیادی به خود گرفته و فاصله جناح های اصلی کشور در حال بیشتر شدن است.

رییس شورای شهر تهران با ذکر این نکته که دو جریان افراطی و تفریطی به مشکلات دامن می زنند، خاطرنشان کرد: از طرفی، دو پدیده تحریم و ناکارآمدی که باعث شده است که مشکلات بیشتر شود و موجب کاهش ارزش پول ملی،  افزایش تورم و کاهش صادرات شده است.

وی با بیان اینکه همیشه در کشور اعتراض و ناآرامی وجود داشته است، گفت:  ولی اعتراضات آبان ماه نود و هشت وجه دیگری و ابعاد تازه ای از اعتراض مردم بود که لایه های فرودست جامعه را نمایندگی می کرد.


بیشتر بخوانید: خروج لاریجانی و اصلاح طلبان از مجلس/ آیا جایگاه اصولگرایان تندرو در حال تقویت شدن است؟


هاشمی خاطرنشان کرد: میگویند اتفاقات آبان ماه در واکنش به گرانی بنزین بود ولی من بر این نظرم که این اعتراضات به نوعی پاسخ به شرایط کنونی اقتصاد کشور بود. سخت شدن شرایط معیشتی در کشور و بخصوص در قشر پایین  جامعه این آثار را بعه همراه داشت و  بنزین یک بهانه برای اعتراض بود.  

رییس شورای شهر تهران با طرح این پرسش که چه باید کرد، افزود: نقش احزاب، نهادها، کارشناسان و نخبگان در ایجاد و رفع این مشکلات چیسست؟  در این شرایط،  گروه های مختلف پاسخ های مختلف می دهند یک پاسخ از طرف گروه های افراطی و تندرو داده شد که طرح استیضاح وزرا را پیش کشیدند و طرح دو فوریتی برای بازگرداندن  قیمت بنز داده شد و که با تصمیمات حاکمیتی مقابله کنند ولی حکم حکومتی که از طرف رهبری به مجلس ارسال شد باعث عقب نشینی تندروها شد.

وی ادامه داد: آنها به دنبال رادیکالیزه کردن و تند کردن شرایط کشور هستند که بتوانند از این طریق بر سرنوشت کشور حاکم شوند ولی نظام همیشه در مقابل افراط و تفریط ایستاده است.

هاشمی اضافه کرد: طیف بعدی که در این مسیر فعال بود بعضا خواستار استعفای دولت شد نظرش این بود که باید دولت کنار بکشد تا مشخص شود که مشکلات حاکم شده در کشور تقصیر کیست و این نهادهای قدرتمند هستند که نمی‌گذارد کار جلو رود. آنها استعدادشان این است که با استعفا و کنار رفتن دولت مسئولیت به گردن حاکمیت بیفتد این هم بعضا مورد توافق گروه‌های سیاسی قرار نگرفت و از طرف آنها نفی شد.

وی رویکرد سوم به این ماجرا را خطرناک تر از رویکردهای دیگر برشمرد و گفت: این رویکرد سوم می تواند انفعال در پیش گرفتن باشد. معتقدان این رویکرد می‌گویند بر تداوم وضع موجود اصرار کرده و کاری انجام ندهید این کار باعث دلسردی در انتخابات شده و همه کم‌کم کنار می‌کشند و معلوم می‌شود حاکمیت مقصر است و نمی‌تواند کشور را در جهت خود هدایت کند.

هاشمی خاطرنشان کرد این سه رویکرد افراطی، تفریطی و انفعالی مطرح است که به باور ما رویکردی که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، مبتنی بر عقلانیت و عملگرایی است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توضیح داد: همان‌طور که ایشان می‌گفتند رویکرد همراه با عقلانیت و عملگرایی می‌تواند اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و گروه‌های مرجع اصولگرا برای نجات کشور را بسیج کند با این رویکرد می‌توانیم از معضلاتی که برای مردم حادث شده نجات پیدا کنیم.

وی ادامه داد: حال شاید سوال پیش بیاید که چرا بنده به عنوان رییس شورای شهر نتوانسته‌ایم اینگونه عمل کنیم آن هم در شرایطی که شورای شهر و شهرداری تهران و بخش زیادی از دولت در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است. ما اگر می‌توانستیم با عقلانیت و کارآمدی کارنامه‌ای از خودمان به جای بگذاریم دست بالا را در این انتخابات داشته و می‌توانستیم به مردم بگوییم که بخش انتخابی مردم می‌تواند امور را پیش ببرند نه این‌که مدام بخش انتصابی بگویند ما نمی‌توانیم کاری بکنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه شهر تهران مشکلات زیادی مثلا درباره‌ی آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی دارد، گفت: قوانین مشخص است و زیرساخت‌ها هم بد نیست. ما در تهران 200 کیلومتر مترو و 172 کیلومتر بی آر تی داریم که در مجموع 300 ایستگاه داشته و ظرفیت جابه‌جایی بیش از 12 میلیون مسافر را دارد.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم اتوبوس‌ها را برقی کنیم و اثرگذاری در حمل و نقل شهر تهران داشته باشیم نه این‌که الان به جای پنج میلیون سفر با مترو 2.5 میلیون سفر صورت گرفته و هنوز اتوبوس‌های بی آر تی گازوئیلی بوده و نتوانسته‌ایم برای موتورسیکلت‌ها کاری کرده یا این‌که وضعیت تاکسی‌ها را از بنزین به گازوئیل برگردانیم.

وی تاکید کرد: می‌توانستیم با اقداماتمان به مردم نشان دهیم که بخش انتخابی جامعه برای آنها کار می‌کند. این اقدامات احتیاج به هماهنگی داشت، اما وقتی وارد شدیم هشت دستگاه موجود یعنی وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، صندوق ذخیره ارزی، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و شهرداری نتوانستند هماهنگ شده و علی‌رغم مصوبات موجود روند به سمت کنونی رفته است.

رییس شورای شهر تهران، اظهار کرد: ما با این کارها و اثرات ناشی از انجام آن می‌توانیم بگوییم که بخش انتخابی جامعه بر انتصابی‌ها مسلط هستند البته که متاسفانه در این کشور مدام بخش انتخابی توسط بخش انتصابی مورد هجمه قرار می‌گیرد و این باعث شده که بعد از هر انتخابات آنها طوری القاء کنند که گروه‌های انتخابی برای مردم کار نمی‌کنند. اگر ما عملگرایی خود را عرضه نکنیم روز به روز بخش انتخابی ضعیف شده و انتصابی‌ها تسلط بیشتری بر جامعه پیدا می‌کنند امیدوارم در فرصت باقی‌مانده با اقداماتی از مرز افراطی، تفریطی و انفعالی دور شده و وارد فاز عملگرایی شویم.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان