تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی صوفی:

نارضایتی از اصلاح‌طلبان به معنای افزایش رأی اصولگرایان نیست/ در چنین شرایطی مردم به سمت تحریم می‌روند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اکنون طیفی از اصولگرایان هم از شرایط کلی ناراضی‌اند و چندان میلی به انتخابات مجلس یازدهم ندارند و تصور نکنید که سبد رأی اصولگرایان ثابت باقی مانده و آن‌ها حتما برنده انتخابات خواهند شد.
انتخابات مجلس یازدهم
رویداد۲۴ اصولگرایان می‌گویند که به احتمال بسیار زیاد برنده قاطع انتخابات اسفندماه مجلس خواهند بود و باور دارند که به دلیل ضعف عملکرد دولت و فراکسیون امید مجلس دیگر مردم به جبهه اصلاحات روی خوش نشان نخواهد داد، اما پرسش این است که آیا واقعا نسبتی بین ناظرضایتی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان از جبهه اصلاحات و قوی شدن سبد رأی اصولگرایان وجود دارد؟

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب باور دارد که تصور اینکه اصولگرایان پیروز قطعی انتخابات هستند، غیرواقعی است و نارضایتی مردم به این معنا نیست که رأی اصولگرایان بیشتر از جبهه اصلاحات خواهد بود. او در تحلیل فضای انتخاباتی فعلی گفت: «اصولگرایان با یک نگاه خوش‌بینانه خود را در مسیر پیروزی می‌بنند در صورتی که این نگاه غیرواقعی است. آن‌ها با چنین باوری تدارک یک جنگ روانی علیه اصلاح‌طلبان را دیده‌اند و سعی می‌کنند با این حربه مردم را بیش از پیش از انتخابات دلسرد کنند. به هر حال انکارناپذیر است که اکنون متأسفانه به دلیل حوادث آبان‌ماه موج نارضایتی به شدت تشدید شد و مردم انتظاری که از دولت داشتند برآورده نشد. مردم به وعده‌های آقای روحانی دست نیافتند و به این دلیل نسبت به عرصه سیاسی دلزده شده‌اند. مردم با یک رأی قاطع آقای روحانی را انتخاب کردند، اما هرچه زمان پیش رفت دولت بی‌عمل‌تر شد.
 
فراکسیون امید مجلس هم زیر سوال است که چرا نتوانست آن‌طور که باید خواسته‌های رأی‌دهندگان را محقق کند. به چنین دلایلی گرایش مردم به صندوق رأی کم شده است و این موضوع هم به اصولگرایان و هم به اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد. یعنی اصولگرایان نمی‌توانند تصور کنند که، چون مردم از روند دولت رضایت ندارند، پس به آن‌ها رأی می‌دهند».

صوفی ادامه داد: «اصولگرایان همواره از حاشیه امنی برخوردار بوده‌اند و آن تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان بوده است و همیشه از ابتدا می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه تعداد نامزد در چه حوزه‌های انتخابیه خواهند داشت، اما اصلاح‌طلبان از این شرایط محرومند و همواره دغدغه ردصلاحیت دارند و نمی‌توانند برای خود انتخابات را پیش‌بینی کنند. اکنون انتظار آن است که شورای نگهبان برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان را تأیید صلاحیت کند تا مردم قدری به انتخابات امیدوار باشند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک توافق‌های بین‌المللی رخ دهد که نتایج مثبت آن در انتخابات هم نمایان شود».

او در پاسخ به این پرسش که آیا ناامیدی مردم از دولت و حتی جبهه اصلاحات باعث افزایش رأی اصولگرایان می‌شود یا خیر، اظهار کرد: «خیر، به هیچ وجه کاهش سبد رأی اصلاح‌طلبان به معنی افزایش سبد رأی اصولگرایان نیست. هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا عملکرد‌هایی داشته‌اند و مردم آن‌ها را قضاوت می‌کنند؛ به معنای دیگر عملکرد مخرب و سراسر منفی دولت احمدی‌نژاد را پای روحانی نمی‌نویسند و عملکرد ضعیف روحانی را هم بر گردن اصولگرایان نمی‌گذارند و طبیعتا با عملکرد شخصی مانند احمدی‌نژاد نمی‌سنجند. هر دو جبهه هم مخاطبانی دارند که برای مطالباتشان به نامزد مورد نظرشان رأی داده‌اند. مطالبات افرادی که به روحانی رأی داده‌اند به هیچ وجه در پایگاه اصولگرایی یافت نمی‌شود؛ بنابراین در شرایطی که مردم از دولت روحانی رضایت ندارند، قطعا به اصولگرایان رأی نخواهند داد و در چنین شرایطی به سمت تحریم می‌روند».

او در پایان درباره اینکه ممکن است اصولگرایان با تکیه بر سبد رأی ثابت خود بتوانند انتخابات را پیروز شوند، گفت: «اکنون طیفی از اصولگرایان هم از شرایط کلی ناراضی‌اند و چندان میلی به انتخابات ندارند و تصور نکنید که سبد رأی اصولگرایان ثابت باقی مانده و آن‌ها حتما برنده انتخابات خواهند شد».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
به هیچکدامشان رای ندادم و نخواهم داد
نظرات شما
پیشخوان