تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
مصباحی مقدم:

مجلس اگر عرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت

عضو مجمع تشخیص نظام با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند مجلس در راس امور نیست، گفت: شما کاری کرده‌اید که مجلس در رأس امور نباشد.

مصباحی مقدم

رویداد۲۴ غلامرضا مصباحی‌مقدم طی سخنانی در همایش «قانون‌گذاری مادرانه» که از سوی جامعه زینب برگزار شد، با بیان اینکه انقلابی بودن در شرایط سختی، مظلومیت و اندک بودن ارزش بیشتری دارد، اظهار کرد: در زمان انقلاب هیچ کس فکر نمی‌کرد حرکت امام به سرانجام برسد. پیروان و یاران امام انجام وظیفه می‌کردند و انتظار نتیجه نداشتند که انقلاب بشود.

عضو مجمع تشخیص تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی ما است و باید با قدرت در جامعه اجرا شود، افزود: یکی از ابعاد قانون اساسی که اجرا نشده، عدالت اجتماعی است که بُعدهای مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی دارد و باید نقش زنان در آن پررنگ باشد و باید در این زمینه پیگیری و قانونگذاری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگانی که تجربه اول حضور در مجلس را دارند باید قبل از ورود، آموزش ببینند، گفت: باید فرهنگ مطالبه و مطالبه‌گری در جامعه افزایش یابد. اگر نگاه‌ها فقط میان‌مدت باشد سیاست‌ها زیگزاگی و رفت و برگشتی می‌شوند که منجر به یک مسیر رو به رشد مستقیم نخواهد شد.

مصباحی‌مقدم با یادآوری اینکه با افزایش قیمت بنزین در سال ۸۹، ۹ قلم کالای اساسی افزایش قیمت پیدا کرد، گفت: در دولت گذشته برخلاف اینکه غیر از بنزین ۹ قلم‌ کالای دیگر هم گران شدند ولی هیچ شوک‌ جدی‌ به اقتصاد کشور وارد نشد زیرا مجلس نقش آفرینی کرد. چنانچه که قیمت بنزین سهمیه‌ای ۴ برابر و غیرسهمیه‌ای ۷ برابر شد و قیمت گازوئیل هم ۱۰ برابر افزایش یافت.


بیشتر بخوانید: نمایندگان دولت سایه در مجلس چه کسانی هستند؟/ سناریو‌های دولت سایه در تنهایی دولت


نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند مجلس در راس امور نیست، تصریح کرد: شما کاری کرده‌اید که مجلس در رأس امور نباشد؛ مجلس اگر عرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت، مجلسی که در پس امور حرکت کند هیچ گاه در رأس امور قرار نمی‌گیرد، مجلسی که در پیشاپیش حرکت کند در راس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تجربه مجلس در دوره بنی‌صدر گفت: مجلس این قدرت را دارد که رئیس‌جمهور و وزرا را استیضاح کند و این نشان می‌دهد که مجلس در راس امور است؛ مجلسی در راس است که اگر دولت لایحه‌ای نداد خودش بتواند طرح دهد نه اینکه هیچ برنامه‌ای نداشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه قانون باید از ثبات برخوردار باشد نه اینکه هر روز تغییر قانون داده شود، گفت: بخش خصوصی به دلیل بخش‌نامه‌های متعدد در طول یک سال در رنج است و نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند؛ این در حالی است که سرمایه‌گذار می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و بعد از پنج سال سرمایه‌گذاری خود نتیجه‌گیری کند اما در این شرایط نمی‌تواند.

عضو مجمع تشخیص با اشاره به سهم زنان در مجلس که در دوره‌های مختلف به ۱۷ نفر رسیده است، یادآور شد: خانم‌ها باید شایستگی‌های خودشان را نشان بدهند، توانایی‌های خودشان را ابراز کنند و سیاستمداری و ظرفیت خودشان را در تدبیر همه امور به ویژه آنجایی که مربوط به خانم‌ها و خانواده می‌شود نقش آفرینی و ابراز کنند.

وی با بیان اینکه نرخ رشد فرزندآوری در کشور به شدت پایین آمده است، اظهار کرد: نرخ جانشینی رشد جمعیت ۲.۱ درصد و نرخ زاد و ولد ۱.۸ درصد است، به این علت که خانم‌ها به دنبال حداکثر دو بچه هستند و این باعث می‌شود که نسبت جانشینی انجام نشود. اگر بین زایمان‌ها فاصله دو و سه سال باشد امکان جانشینی وجود دارد اما نه اینکه فاصله‌های پنج ساله و چند ساله و فرزندانی در سنین بالای ۳۰ یا ۳۵ سال.

عضو مجمع تشخیص نظام با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج، منشاء فساد است، تأکید کرد: مردان و زنانی که بالای ۳۰ سال ازدواج می‌کنند چه لذتی از زندگی می‌برند؟ در این زمان دوران لذت از زندگی طی شده است پس باید مبدا و مبنا برای ازدواج دختران را ۱۸ سالگی و پسرها را سن ۲۱ سالگی قرار دهیم. البته من نمی‌گویم زیر ۱۸ سالگی، اما ۱۸ سالگی را مبنا قرار دهند که هم کاهش نرخ رشد اصلاح شود و هم مسائل اجتماعی ما بهبود پیدا کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
آقاي مصباحي مقدم شما خودتان سالهاي زيادي از عمرتان را در مجلس به بطالت گذرانده ايد. كارنامه خدمات خودتان را ارئه دهيد. در ثاني شما ها نماينده بوده ايد و هر آنچه به سر مجلس آمده ساخته و پرداخته نوع شما هاست از كه گله ميكنيد؟ مجلسي كه با راي يك شورا انتخاب ميشود بايد هم از آن شورا بترسد و حرف شنوي داشته باشد. شما مجلس اول را با اين مجلس مقايسه ميكنيد؟ انگار كه در اين سالها در ايران و در بطن امور نبوده ايد. حال كه وضعيت به اينجا رسيده است همگي داريد از سر خود باز ميكنيد و دنبال متهم ميگرديد. بياييد قبول كنيد و اعتراف كنيد كه هيچ تخصصي نداشته ايد و تمام اين القابي هم كه براي خودتان تراشيده ايد غير واقعي است. مسرانه پيشنهاد ميكنم دسته جمعي با شجاعت و مردانگي استعفا بدهيد و بگذاريد فرهيختگان و كاربلد هاي واقعي در راس امور قرار گيرند تا اوضاع درست شود. البته به شرط اينكه يك كار بكنيد و آن اينست كه هيچ كاري نكنيد. بنشينيد در خانه و حقوق اينكه در هيچ كاري مداخله نميكنيد را بگيريد و بگذاريد اين مملكت زخم خورده نفسي بكشد.
نظرات شما
پیشخوان