تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

ظریف: تمایلی برای سفر به نیویورک در این شرایط نداشتم/ آمریکا از بیان واقعیت ها وحشت دارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمایل زیادی برای سفر به نیویورک در این شرایط نداشتم، پرسید: آیا حضور وزیر خارجه کشور عضو و موسس سازمان ملل، برای حمایت از منشور ملل متحد آنچنان خطر بزرگی برای آمریکاست که نتواند ویزا صادر کند.
سفر ظریف به نیویورک
رویداد۲۴ «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز، سه شنبه در حاشیه مجمع گفتگوی تهران در جمع خبرنگاران درباره عدم صدور روادید برای او به منظور سفر به نیویورک گفت: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که برای وزیر خارجه ایران ویزا صادر نخواهیم کرد و دبیرکل اعلام کرده که حق ایران است که در این نشست شرکت کند.

او گفت: تمایل زیادی برای سفر به نیویورک در این شرایط نداشتم، اما اجلاس ویژه شورای امنیت سازمان ملل فرصتی بود که جنایات آمریکا را مطرح کنیم. اما دولتی که به تروریسم اقتصادی و جنایات جنگی مبادرت می‌کند، برایش مهم نیست که مفاد موافقتنامه مقر با سازمان را نقض کند.

ظریف افزود: سوالی که باید از دولت یاغی بپرسند، این است که از چه چیزی می‌ترسد؟ آیا حضور وزیر خارجه کشوری که عضو و موسس سازمان ملل بوده، برای حمایت از منشور ملل متحد آنچنان خطر بزرگی برای آمریکاست که نتواند ویزا صادر کند.

وزیر خارجه بیان کرد: این نشانگر ورشکستی آمریکا و رژیم ترامپ است و این ورشکستگی به خاطر مشاوره‌های غلطشان است و پامپئو به عنوان یک دلقک ویدئویی را گذاشت و خیال کرد مردم ایران و عراق آن افراد مزدوری هستند که به آن‌ها توصیه می‌کنند و مشاوره می‌دهند، فهمید چقدر توصیه آن‌ها غلط بوده و دامی که خودش برای رئیس جمهور کشورش درست کرده و آن را به این دام کشانده، فقط برای بغض شخصی است و آن دام خطرناکی بوده که پایان حضور آمریکا در غرب آسیا را رقم خواهد زد.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا نشست شورای امنیت که قرار بود در آن شرکت کند، درباره ترور سردار سلیمانی بوده است؟ تصریح کرد: نشست شورای امنیت درباره ترور سردار سلیمانی نیست. این نشست از مدت‌ها قبل به پیشنهاد معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ویتنام که در ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را دارند و امسال که هفتاد و پنجمین سال تصویب منشور سازمان ملل است در نامه‌ای به بنده خواسته بودند از سوی ایران برای بررسی روش‌های تقویت منشور ملل متحد و چند جانبه گرایی حضور پیدا کنم.

او افزود: توافق برای حضور بنده در این نشست از مدت‌ها قبل بوده، اما آمریکایی‌ها سعی دارند این تصور را ایجاد کنند که این نشست بعد از ترور شهید سلیمانی درخواست شده و آن‌ها فرصت صدور ویزا ندارند. اما چندین هفته قبل درخواست ویزا رفته است و حتما فرصت کافی داشتند.

ظریف گفت: آنچه وزیر خارجه آمریکا مثل همیشه به دروغ بیان کرده است که فرصت نداشتیم به خاطر وحشت‌شان از این است که کسی بیاید و در سازمان ملل واقعیات را برای مردم آمریکا بگوید. البته آن‌ها اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند دنیا در نیویورک خلاصه می‌شود، شما از تهران هم می‌توانید با مردم آمریکا صحبت کنید و خواهیم کرد.

او درباره حمایت اروپا از مواضع آمریکا نیز خاطرنشان کرد: اشتباه اروپایی‌ها این است که خیال می‌کنند با حرف زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی شدن آمریکا می‌شوند، اما فراموش کرده‌اند این کار فقط آن‌ها را جری‌تر کرده است. با وجود حرف‌های ناروای اروپایی‌ها پامپئو اعلام کرد اروپایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.

ظریف درباره شروع خروج آمریکا از عراق نیز با بیان اینکه آمریکا یک خطا در سه بعد مرتکب شد، گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و قراردادی که بر اساس آن در عراق بوده است را نقض کرده است. عراقی‌ها در اجرای آن قرارداد به آمریکایی‌ها گفته‌اند که از عراق خارج شوند. دوم اینکه احساسات مردم منطقه را با این کار جریحه دار کرده است و دیدید که علاوه بر عراق و ایران در کشور‌های دیگر مردم با چه عصبانیتی درباره آمریکا صحبت می‌کنند و حتما این هم واکنش‌هایی در بر خواهد داشت. سوم اینکه یک فرمانده بزرگ نظامی ما را شهید کرده و این کار هم بی پاسخ نخواهد بود و حتما آثار این اقدام وحشیانه آمریکا ابعاد مختلفی دارد و خروج‌شان از منطقه شروع کار است و آمریکا حتما از منطقه ما خارج خواهد شد.

او افزود:، اما آنچه به خاطر حمله به یک فرمانده بزرگ ایرانی و نقض حاکمیت ما انجام داده، پاسخ مناسب در زمان و شکلی که ما تصمیم می‌گیریم انجام می‌شود. ما در هیجان کار آمریکا قرار نمی‌گیریم. تصمیمات ایران همواره خردمندانه و منطقی بوده، اما اقدام به افزایش تنش در این منطقه توسط آمریکا انجام شده و آن‌ها مسئول آن خواهند بود.

وزیر خارجه افزود: متحدان منطقه‌ای آمریکا باید یک تصمیم بگیرند که آمریکا به خاطر عقده‌های شخصی و منافع سیاسی داخلی دو سه نفر، امنیت همه را به خطر انداخته است. آیا هنوز می‌خواهند امنیت خود را وامدار آمریکا باشند؟ یا با همسایگان خود شریک باشند.

او گفت: ما آمادگی این شراکت را داریم و آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
تو و امثال تو با این برجام تان ایران را به باد دادید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان