تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۸

جزئیات دیدار امیرقطر با روحانی/ افزایش همکاری‌های تهران و دوحه برای آینده منطقه

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه به طور رسمی از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعد آباد استقبال کرد.
استقبال روحانی از امیر قطر
رویداد۲۴ در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، دکتر روحانی و شیخ تمیم از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

مذاکرات خصوصی رئیس جمهور ایران و امیر قطر بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی آغاز شد و پس از گفت و گوی خصوصی سران دو کشور، مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور به ریاست دکتر روحانی و شیخ تمیم برگزار می‌شود.

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، فریدون وردی‌نژاد معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری، علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در مراسم استقبال از شیخ تمیم بن حمدال ثانی حضور دارند.

امیر قطر ظهر امروز درصدر یک هیات سیاسی با استقبال رضا اردکانیان وزیر نیرو وارد تهران شد.

افزایش همکاری‌های تهران و دوحه برای آینده منطقه

حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با امیر قطر عنوان کرد: در طول سالیان دراز همواره حسن جوار بین ما (ایران و قطر) و دوستی برقرار بوده است. در سال‌های اخیر بعد از آنکه برخی کشورها حصر و تحریمی را علیه قطر ایجاد کردند، ایران به وظایف همسایگی و دوستی خود عمل کرد و در کنار قطر باقی ماند و در آینده خواهد هم ماند.

وی افزود: در مذاکرات امروز تصمیمات مهمی را برای ارتقای روابط دو کشور گرفتیم، روابط سیاسی ما بسیار خوب است و در زمینه اقتصادی و تجاری و علمی و فرهنگی ظرفیت‌های خوبی را داریم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در چند ماه آینده کمیسیون مشترک دو کشور تشکیل می‌شود و امیدواریم در کنار آن در همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری و فناوری به توافق برسیم.

روحانی تاکید کرد: امروز تصمیم گرفتیم کمیسیون مشترک دو کشور به صورت منظم و سالانه تشکیل شود، همچنین تصمیم گرفتیم روابط سیاسی و رفت و آمد مقام‌های سیاسی و اقتصادی‌مان بیشتر شود و بتوانیم از ظرفیت‌های‌مان به نفع روابط دو کشور استفاده کنیم با توجه به اهمیت امنیت منطقه به ویژه راه‌های آبی در خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز تصمیم گرفتیم همکاری‌های بیشتری را برای آینده منطقه داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: برای این سفر و حضور هیئت محترم و همراهان امیر قطر در ایران اهمیت قائل هستیم و امیدواریم شاهد مناسبات بیشتر به نفع دو کشور و دو ملت باشیم. بار دیگر از حضور امیر قطر در تهران تشکر می کنم.

 


شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در نشست خبری مشترک با حسن روحانی گفت: از رئیس‌جمهور ایران و همچنین جمهوری اسلامی ایران بابت استقبال گرمشان تشکر می‌کنم. ما و دو هیات همراه دیدارهای خوبی داشتیم و در خصوص روابط دو کشور صحبت کردیم که بسیار ویژه است. همچنین توافق کردیم ارقام و اعدادی را برای هدف در زمینه همکاری‌های اقتصادی و گردشگری تعیین کنیم و تلاش کنیم که این ارقام محقق شود.

وی با تاکید بر رابطه تاریخی قطر و ایران، ادامه داد: این روابط گرچه تحولات زیادی را شاهد بوده اما هموار کانا‌ل‌های بین ما باز بوده تا با هم ارتباط داشته باشیم.

امیر قطر گفت: از موضع ایران در مدت اخیر مخصوصا پس از تحریم قطر تشکر می‌کنیم که بسیار خوب بود و به ما کمک کردند و تمامی تسهیلات را در اختیار ما گذاشتند و آسمان خود را در اختیار ما قرار دادند و ما این مواضع و کمک‌ها را به هیچ عنوان نمی‌توانیم فراموش کرد.

وی افزود: این سفر من در شرایط مهمی انجام شد و ما توافق کردیم که تنها راه حل گفت‌وگو است و همچنین از رئیس جمهور ایران دعوت کردم تا از قطر بازدید کنند و ایشان هم وعده دادند که این سفر را در نزدیک ترین فرصت انجام خواهند داد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امیر قطر ، روحانی
نظرات شما
پیشخوان