تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

تشکیل کارگروه ویژه دولت برای برگذاری یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراین

وزیر دادگستری از تشکیل کارگروهی ویژه از سوی دولت با حضور وزارت دادگستری، راه و شهرسازی و برخی وزارتخانه‌ها با هدف پیگیری سقوط هواپیمای اوکراین و نیز برپایی مراسم یادبود برای جان باختگان این حادثه خبر داد.

تشکیل کارگروه ویژه دولت برای برگذاری یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینرویداد۲۴ سید علیرضا آوایی روز سه شنبه، ضمن عرض تسلیت به خانواده های محترم مصیبت دیده حادثه بسیار غم بار سقوط هواپیما و ابراز شرمندگی مقابل این خانواده ها افزود: بخش عمده ای از جلسه روز یکشنبه دولت به مساله هواپیمای اوکراینی که در اثر اصابت موشک سقوط کرد و پیگیری وضعیت خانواده های بازماندگان اختصاص داشت.

وی ادامه داد: در این جلسه که با حضور معاونت امور حقوقی رئیس جمهوری، وزارت دادگستری، بنیاد شهید و برخی وزارتخانه های دیگر تشکیل شد، ایجاد کمیته ای به ریاست «محمد اسلامی» وزیر مسکن و شهرسازی به تصویب رسید.

وزیر دادگستری با بیان اینکه نخستین جلسه این کمیته بزودی تشکیل خواهد شد، یادآور شد: در این جلسه شرح وظایف و محدوده اقداماتی که باید این کمیته انجام دهد، تعیین خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که این کمیته برای پیگیری، بررسی و خدمتگزاری به خانواده های مصیب دیده موضوع در محدوده اختیارات خود از همه ظرفیت هایی که دربردارد استفاده خواهد کرد تا بخش کوچکی از آلام خانواده های داغدار ترمیم شود.

آوایی درباره عملکرد وزارت دادگستری در این حوزه خاطرنشان کرد: وزارت دادگستری عضو این کمیته است و در چارچوبی که تعیین و تقسیم کار شود، اقدامات لازم را بنابر وظیفه انجام خواهد داد.

برگزاری مراسم یادبود برای جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراین موضوع دیگری بود که وزیر دادگستری به آن اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه دولت این است که حتما این کار انجام شود و امیدواریم بتوانیم این کار را به عنوان راهکاری برای التیام دردها انجام دهیم. بر اساس آنچه که اطلاع دارم و در جلسه بحث شد دولت تلاش دارد مراسم بزرگداشتی برای عزیزان جانباخته در حادثه هواپیمای اوکراینی برگزار کند.

عبرت از حوادث و پیامدهای ناگوار جامعه مهم‌ترین موضوع است

وزیر دادگستری در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: این حادثه هوایی اگر منجر به این شود که دیگر شاهد این وقایع و خطای انسانی نباشیم، تسکین دهنده است.

وی تاکید کرد: باید از حوادث اخیر بصیرت پیدا کرد و صاحب دید و فهم و علم شد؛ این وقایع هستند که ما را به مدارک و درجاتی خواهند رساند.

آوایی در مورد ساختارهای بین المللی موجود و وضعیت عملکرد ایران در این ساختارها توضیح داد: سه نوع نگاه می توان نسبت به ساختارهای بین المللی موجود داشت، نخست اینکه خود را کنار بکشیم زیرا با ما ارتباط خوبی ندارند و سیاسی برخورد می کنند و همکاری با آنان موجب ضرر است. دوم اینکه در این سازمان ها و ساختارها ذوب شویم و قدرت اراده و اعتماد به نفس را مقابل اینان از دست بدهیم.

وی ادامه داد: راه سوم اینکه حضور و برخورد فعال و عالمانه با پشتوانه قوی کارشناسی و عزت همه جانبه در همه بخش های مختلف کشور از حقوق بشر، کشوری، اقتصادی گرفته تا آخر داشته باشیم. نگاه مقام معظم رهبری هم همین روش سوم است که مقتدر در عمل این خط را ادامه دهیم نه صرفا در حرف زیرا فقط با شعار کشور ارتقا نمی یابد.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در نخستین روز هفته جاری تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی شود.

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و بصورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۷ ایرانی جان باختند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان