تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

ظریف: ترامپ پس از خروج از برجام منتظر بود تا حکومت ما فروبپاشد / ژنرال ما را در حالی ترور کردند که در مأموریتی برای پیشبرد صلح بود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: رئیس‌جمهور ترامپ ناگهان تصمیم گرفت که توافق اوباما را دوست ندارد و از آن خارج شد.

ظریف

رویداد۲۴  دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سال جاری کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ترامپ پس از خروج از برجام منتظر بود تا حکومت ما فروبپاشد.

فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ مشاوران خوبی نداشته است. او از زمان خروج از برجام منتظر بود تا حکومت ما فروبپاشد. در آن زمان جان بولتون به او می‌گفت که ایران ظرف چند ماه به زانو در می‌آید. حالا هم کسی به ترامپ مشاوره می‌دهد که سعی می‌کند که رفتار بولتون را تقلید کند و به او پیشنهاد ترور سردار سلیمانی را داد. رئیس‌جمهور ترامپ ناگهان تصمیم گرفت که توافق اوباما را دوست ندارد و از آن خارج شد.
بیشتر بخوانید: انتقاد از جاستین ترودو به خاطر دیدار با ظریف!

شما یک اسب را دو بار نمی‌خرید.

ظریف: ژنرال ما را در حالی ترور کردند که در مأموریتی برای پیشبرد صلح بود. بحث مذاکره با ایالات متحده نیست، بحث بازگرداندن ایالات متحده به میز ۱+۵ است که آنجا بوده است.


سیاست تلاش برای فروپاشی نظام ایران ۴۱ سال است که شکست خورده و آن‌ها باید این شکست را بپذیرند. ایالات متحده به یک حمله بزدلانه متوسل شد و ژنرال ما را در حالی هدف قرار داد که در یک خودروی غیرنظامی بود. این یک اقدام تروریستی بود. ژنرال ما را در حالی ترور کردند که در یک مأموریت برای پیشبرد صلح به سر می‌برد. پاسخ ما به این اقدام تروریستی بر اساس حق مشروع و بند ۵۱ منشور ملل متحد بود.

ظریف: انتقام ایران به پایان نرسیده است

ما نگفتیم که انتقام گرفتیم، ما در پاسخ به یک اقدام نظامی، یک اقدام نظامی انجام دادیم. کشتن یک فرمانده و دیگر فرماندهان تبعاتی از سوی مردم آن کشور‌ها خواهد داشت.


رئیس‌جمهور آمریکا طرح به اصطلاح معامله قرن را رونمایی کرده و عملا مردم منطقه را خشمگین کرده است. اگر خشونتی اتفاق بیافتد، ایران مسئول این نیست.


ایالات متحده ۲۰ نفر از عراقی‌ها را ترور کرده است، عراقی‌ها برای پاسخ به این اقدام به ایران نیازی ندارند، عراقی‌ها مردم با عزتی هستند و به این اقدام پاسخ می‌دهند.


طرح صلح هرمز پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور روحانی است. ما برای آن نام هرمز را انتخاب کردیم، چراکه نمی‌خواستیم کسی نام آن را بهانه‌ای برای رد آن قرار دهد.


عمان به این طرح پاسخ داده است، کویت به این طرح پاسخ داده است، قطر به این طرح پاسخ داده است، عراق به این طرح پاسخ داده است. ما به پادشاه سعودی و بحرین در این مورد نامه نوشتیم، در حالی که با آن‌ها روابط دیپلماتیک نداریم. ما به آن‌ها نگفتیم که این ابتکار ماست، بلکه گفتیم که این پیشنهادات ماست و اگر شما هم نکته‌ای دارید، بیان کنید.

ظریف: آماده‌ایم با همسایگان خود درباره یک ساز و کار امنیتی گفتگو کنیم

بعد ازترور سردار سلیمانی، برای چند هفته رفتار سعودی‌ها تعدیل شد، شاید بابت اینکه از پاسخ ما نگرانی داشتند، اما بعد از آنکه من گفتم که پاسخ ما پایان یافته، آن‌ها بار دیگر به رویه سابق بازگشتند.


گروهی که برای هر سخنرانی به جان بولتون ۵۰ هزار دلار پول می‌پردازد، این پول را از محل جمع‌آوری اعانه از خیابان نمی‌آورد، بلکه آن را از افرادی در عربستان سعودی دریافت می‌کند.


ما هیچ قصدی برای مشکل داشتن با همسایگان خود نداریم. زمانی که عراق به کویت حمله کرد، ما به کمک کویت رفتیم، با وجود آنکه کویت از عراق حمایت کرده بود. زمانی که عربستان سعودی قطر را محاصره کرد، ما به کمک قطر رفتیم. اگر هم امروز کسی به عربستان سعودی حمله کند، ما حاضریم به کمک آن‌ها برویم.


آماده‌ایم امروز بنشینیم و با تمام همسایگان خود درباره یک ساز و کار امنیتی گفتگو کنیم که امنیت تمام ما در خلیج فارس را تأمین کند. خلیج فارس متعلق به همه ماست.


پیام من به برادرانم این است که ایالات متحده امنیت شما را تأمین نمی‌کند، امنیت شما از درون منطقه تأمین می‌شود.





منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان