تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

تیم تبلیغاتی ترامپ در کارزار انتخاباتی بسیار حرفه‌ای است

یک استاد دانشگاه معتقد است: کلینتون باید استراتژی تبلیغاتی ترامپ را خنثی کند و اگرنه شکست خواهد خورد
رویداد24- فیاض زاهد، استاد دانشگاه، در رابطه با احتمال پیروزی ترامپ و کلینتون کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: به ضرس قاطع نمی‌شود از الان پیش بینی کرد. انتخابات آمریکا مبتنی بر ویژگی های برجسته کاندیداها در کمپین پیش نمی‌رود بلکه بیشتر مبتنی بر رقابت معکوس انتخاباتی برای حذف طرف مقابل است. یعنی هیچکدام از این کمپین ها در برابر افکار عمومی با تکیه بر اینکه یک کالای خوبی را عرضه می کنند و بر اساس مارکتینگ سیاسی پیش نمی‌روند بلکه بیشتر با این مدعا که باید کاری کنیم تا کاندید طرف مقابل به پیروزی نرسد به پیش می‌روند. تفاوت آشکاری در میان کمپین های سیاسی وجود دارد که در دوره های مختلف وجود داشته است. مثلا در کمپین انتخاباتی آقای باراک اوباما و آقای مک کین شما این تفاوت را می‌بینید. کمپین دموکرات‌ها و ویژگی‌های مثبتی که اوباما تاکید می‌کرد باعث می شد تا یک هم افزایی شکل بگیرد. موضوع بعدی اینکه آقای ترامپ مورد حمایت چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواه نیست. بلکه ترامپ آنها را وادار به حمایت کرده است برای اینکه جمهوری خواهان کاندیدهای دیگری را در اختیار نداشتند. او بیش از آنکه محتاج محافظه‌کاران جمهوری‌خواه باشه مدیون ثروت خودش و بازنده‌های سیاسی و هوچی گری است. از این جهت آقای ترامپ را می‌شود یا احمدی‌نژاد مقایسه کرد. به این معنا که احمدی نژاد هم از خواستگاه اصیل اصول گرایی نمی‌آمد و هیچ‌وقت کاندیدای اصیل و مورد پذیرش قلبی آنها نبود. آنها به این جهت به احمدی نژاد تن دادند که ناچار بودند یعنی در برابر عمل انجام شده قرار گرفته بودند و در مورد خانم کلینتون هم این نقطه ضعف اساسی وجود دارد که کسانی که منتقد به سیاست های اوباما هستند، معتقدند که دولت آمریکا از آن هیمنه و پرستیژ آمریکایی فاصله گرفته است، همانطور که آقای ترامپ گفت دیگر دولت اول دنیا نیست، برای برگرداندن این قدرت و این شکوه کلینتون را مناسب نمی‌دانند چون می‌گویند کلینتون ادامه دهنده راه بارک اوباما است.
مولفه سومی که در این تحلیل بسیار اهمیت دارد. شکاف عمیقی است که در جامعه آمریکا توسط تیم کمپین اقای ترامپ راه افتاده و او تلاش می‌کند که از این شکاف به نفع خودش استفاده کند و ساختارهای ناکارامد سیاسی و اجتماعی را که موجب نارضایتی بخش وسیعی از گروه های اجتماعی شده طوری نشان بدهد که خودش را نماینده این گروه ناراضی می داند و معتقد است که راه حلی را دارد ارائه می‌دهد که تمام چارچوب‌های آریستوکراتیک را بهم خواهد زد. بسیاری برای خلاصی از وضعیت موجود به شرایط جدید تن دادند، آنها می‌گویند حالا که ما از وضعیت موجود راضی نیستیم، ببینیم این آقا چه دستاوردی برای ما دارد.

وی در ادامه گفت: نکته بعدی شکاف و نگرانی است که در دو سه دهه آینده در آمریکا ایجاد می‌شود، آن هم اینکه جمعیت لاتین تبارها از جمعیت سفید پوست‌ها بالاتر خواهد رفت. این برای آمریکا یک موضوع امنیت ملی محسوب می‌شود، از این جهت بسیاری از ملی گراها و بسیاری از آمریکایی ها به دنبال این هستند که یک آدم تندرو و عمل گرایی مثل ترامپ بتواند آنها را از این خطر حفظ کند، همه این‌ها را که ما در نظر می گیریم به نظر می‌رسد که اگر خانم کلینتون نتواند در کمپین پیش‌رو در ماه های آینده روی نقاط ضعف ترامپ دست بگذارد و او را دچار فقدان استراتژی در اتخاذ راهبردهای تبلیغاتی نکند با کمال تاسف و نگرانی باید بگویم که ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود و این می‌تواند هم معادلات در آمریکا و هم در اروپا و هم در خاورمیانه را به شدت تغییر بدهد، باید امیدوار باشیم که کمپین خانم کلینتون بتواند از نقاط ضعف و خطاهای ترامپ استفاده کند. تیم ترامپ نشوان داده است که یک کارزار انتخاباتی بسیار حرفه ای ست و هرچه که جلوتر می‌رویم می‌بیبنم که نحوه تعامل‌شان در حوزهایی که مورد انتقاد قرار داشتند دارد کم تر می‌شود. لذا اگر امروز انتخابات در آمریکا برگزار بشود، خانم کلینتون رئیس جمهور است ولی برای ۶ ماه بعد نمی‌شود با قاطعیت چیزی را پیش بینی کرد.


اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود می‌تواند برجام را مختل کند

زاهد در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه اگر ترامپ رئیس جمهور شود چه بلایی بر سر توافق هسته ای خواهد آمد گفت: بخشی از مواضعی که آقای ترامپ در انتخابات مطرح می‌کند، مربوط به انتخابات است. طبیعتا وقتی به کاخ سفید راه پیدا کند. مجبور است از پروتکل های رایج ساختار سیاسی دولت آمریکا تبعیت کند. من ترامپ را با احمدی نژاد مقایسه کردم ولی این موضوع را هم باید اضافه بکنم که ساختار سیاسی دولت آمریکا استوارتر از مناسبات سیاسی در ایران است به این معنی که رئیس جمهور در آنجا نمی‌تواند به راحتی یک سازمانی همچون سازمان برنامه و بودجه را منحل بکند یا روابط اجرایی درون قوا را دچار اختلال کند یا سخنان ساختارشکن و گاهی در تعارض با منافع ملی بیان بکند. بخشی از این رفتاری که ترامپ می کند. اصلا بخشی از این رفتارها که از نظر ماها نوعی دیوانه بازی است، نوعی تاکتیک انتخاباتی است که تا حالا هم موثر بوده است. اما وقتی به کاخ سفید راه پیدا کند، آن ساختارها و آن نهاد سیاسی کهن جلوی اقدامات بی مباهات او را خواهند گرفت. لذا وقتی او رئیس جمهور شود با یک رئیس جمهور متعهد طرف می‌شویم، رئیس‌جمهوری که دولتش با چند دولت دیگر درگیر تحقق توافق هسته ای بوده است. نمی‌تواند بدون اجازه طرف اروپایی و نوع تعامل با چین و روسیه به زیر میز بزند. اما می‌تواند در آن بخشی که دولت آمریکا نقش دارد، ایجاد مزاحمت کند و طبیعتا برجام با اختلال روبرو می‌شود. ولی برجام برای اروپایی ها باقی خواهد ماند. از آنجایی که بخش عظیمی از ساختار اداری، مالی و نظام بانکی اروپا درگیر ارتباط با آمریکاست. اگر آمریکایی ها خودشان را کنار بکشند، عملا همراهی اروپایی‌ها هم بی‌فایده خواهد بود لذا یک پیچیدگی خاصی به وجود می‌آید که می‌تواند شرایط ایران را از وضعیت کنونی بدتر کند، اگر ترامپ رئیس جمور آمریکا شود ما دچار یک نوع فریز و اختلال به شکل وسیع و پیچیده خواهیم شد.

منبع: پایتخت
نظرات شما
پیشخوان