تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از فرمانیه تا قم!/ اطلاعات قطره چکانی درباره شیوع کرونا در ایران

روز چهارشنبه ۳۰ بهمن وزارت بهداشت از مرگ دو تن از هم‌وطنانمان در شهر قم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. اگر چه این خبر باعث ایجاد واهمه‌ای بیشتر در میان مردم شد، اما مساله‌ای دور از انتظار و شوک برانگیز نبود.
ویروس کرونا در ایران
رویداد۲۴ شادی مکی: از دو روز گذشته فیلم‌هایی مبنی انتقال افراد مبتلا به ویروس کرونا در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ فیلم‌هایی از انتقال بیماران بیمارستانی در فرمانیه، فیلم‌هایی از بیمارستان مسیح دانشوری، فیلم‌هایی از حضور گارد ویژه در قم و فیلم‌هایی از حضور ماشین‌هایی با سرنشینان خاص در مناطق مختلف کشور. تا پیش از انتشار این فیلم‌ها هیچ اطلاع دقیقی از شیوع ویروس کرونا در ایران وجود نداشت اما پس از فراگیر شدن و انتشار گسترده این اخبار، وزارت بهداشت ابتلای دو نفر به ویروس کرونا در قم را تایید کرد.
بیشتر بخوانید: کرونا چگونه منتقل می‌شود و چه علائمی دارد؟

اعلام اولیه وزارت بهداشت همه ماجرا نبود؛ چه آنکه پس از آن گفته شد آمار مبتلایان به شش نفر رسیده است. با این حال فضای عمومی جامعه به گونه‌ای بود که همه معتقد بودند ماجرا گسترده از اینهاست. اطلاعات ضد و نقیض باعث می‌شد شایعات افزایش یابد؛ در این بین نامه‌هایی جعلی منتشر می‌شد که مسئولان تا برگزاری انتخابات از شیوع ویروس کرونا در کشور چیزی نگویند!
 
هرچند کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت روز ۲۹ بهمن در واکنش به این نامه در توییتی نوشت: «بعد از تکذیب نامه‌های جعلی صادره، گویا نوبت نامه‌های جعلی وارده، شده. ۲۲بهمن گذشت، انتخابات نیز می‌گذرد، اما روسیاهی به بدخواهان این ملت خواهد ماند. نه نامه‌ای وزیر کشور زده، نه نامه‌ای وزیر بهداشت دریافت کرده و نه موردی از ابتلا به ‎کرونا مشاهده شده است.» با این حال، روز ۳۰ بهمن ماه جهانپور در حساب توییتری خود از مرگ دو نفر از شهروندان قمی در اثر ابتلا به این ویروس خبر داد. همان شب نیز سخنگوی ا ورژانس کشور از انتقال یک فرد مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا از بیمارستان فرمانیه تهران به بخش ایزوله منفی بیمارستان شهدای یافت آباد خبر داد.
 
بعد از انتشار این خبر علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در درحساب توییتری خود با اعلام تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا نوشت: بنا به دستور رییس‌جمهور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با حضور وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کشور، گردشگری، راه و شهرسازی، سخنگوی دولت و نماینده ستادکل نیرو‌های مسلح تشکیل می‌شود. سایر دستگاه‌های اجرایی بنا به ضرورت در جلسه شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انتقال یک بیمار با لباس بیماران کرونا به بیمارستان فرمانیه تهران + فیلم
دولت از ابتدای شیوع کرونا در چین، در چند جلسه موضوع را بررسی و تصمیمات مقتضی در مرز‌ها اتخاذ و وزارت بهداشت با حساسیت تمام موضوع را رصد و اقدامات لازم را صورت داده بود. اکنون که علایمی مشاهده شد نیازمند اقدامات جامع‌تر و همکاری همه شهروندان هستیم.
 
اما کاربران فضای مجازی نیز بیکار ننشسته و واکنش‌هایی را نسبت به این موضوع نشان دادند. یکی از کاربران توییتر نوشت: «هی میگین از کرونا نترسید! بابا ما از کرونا نمی‌ترسیم ما از مدیریت شما‌ها می‌ترسیم»
 
دیگری نوشت: «مردم قم وحشت‌زده و بی‌پناهند شوخی کردن با موضوع کرونا و ربط دادن آن به شهر قم مردم را دلشکسته می‌کند و فشار‌های روانی را افزایش می‌دهد.»
 
یکی دیگر از فعالان فضای مجازی نوشت: «افرادی که ماجرای سقوط هواپیما را مخفی کردند همان‌ها هم صد‌ها مورد کرونا را مخفی کرده‌اند.»
 
در این بین فیلمی هم در توییتر منتشر شد که نشان می‌داد پرستار بیمارستان بابل در حال اسفند دود کردن بوده و کاربران تنها تجهیزات بیمارستان برای مقابله با ویروس کرونا را همین اقدام معرفی می‌کنند.
 
دیگری هم نوشت «مسئولان تا روزی که دو بیمار مبتلا به کرونا در گذشتند حاضر نشدند حتی ورود کرونا به کشور را تایید کنند و مدام آن را تکذیب می‌کردند. دروغگویی به مردم یک روش کلی است یک روز موشک زدن به هواپیمای مسافربری را پنهان می‌کنند و یک روز هم ورود کرونا به کشور را.»
 
سوال دیگری که در فضای مجازی توسط افراد مختلف منتشر شد آن بود که «با درگذشت دو نفر مبتلا به این ویروس در قم تکیلف افرادی که با این دو نفر در تماس بودند مانند اقوام و خانواده چه می‌شود و دولت چه تمهیداتی را برای جلوگیری از انتشار این ویروس در نظر گرفته است؟»
 
انتشار این اخبار این سوال را نیز مطرح کرد که «افراد مذکور از چه زمانی به این ویروس مبتلا شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشتند و چرا درست بعد از مرگ آن‌ها خبر مربوطه منتشر شد.»
 
حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته «وزارت بهداشت باید اعلام کند چگونه دو نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این وزاتخانه باید پاسخ دهد آیا این دو فرد بعد از قرنطینه مبتلا شدند یا اصلاً قرنطینه نشدند؟ آیا از مرز‌های رسمی وارد کشور شده‌اند؟ اگر این دو مورد بعد از قرنطینه بوده، پس دوره کمون [نهفتگی] بیماری بیشتر از زمانی است که تاکنون اعلام شده است. اگر این افراد اصلاً قرنطینه نشدند، نشان‌دهنده این است که مرز‌های ورودی کشور به شدت نیازمند مراقبت است و باید توصیه‌های لازم داده شود. به هر حال موضوع ساده‌ای نیست که بتوان فراموش کرد.»
 
البته عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرده که «فوت دو نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که احتمالا افراد دیگری از نزدیکان آن‌ها نیز به این ویروس مبتلا شده و باید قرنطینه شوند و تعداد بیماران احتمالا بیشتر است.»

به گفته مسعود مردانی «ظاهرا قبل از فوت این دو بیمار از آن‌ها آزمایش گرفته شده است، اما جواب آزمایش نهایی بعد از فوت آن‌ها مشخص می‌شود. افرادی که با دو فرد فوت شده در تماس بوده‌اند باید به سرعت شناسایی و جداسازی شده و تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود.»
بیشتر بخوانید: طی ۴ روز گذشته، دو نفر مبتلا به کرونا در قم فوت‌کردند
به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر مسئولان  هنوز به صورت دقیق درباره تصمیمات اتخاذ شده برای پیشگیری و مقابله با این بیماری سخنی نگفته‌اند و حتی در شهر قم نیز اختصاص دو بیمارستان در قم برای قرنطینه مبتلایان به این بیماری، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های استان در روز پنجشنبه، ورود گسترده ماسک به قم، تلاش برای خالی کردن مناطق پرتردد و... تنها اقداماتی بودند که با فوریت به موعد اجرا گذاشته شدند.
 
از سوی دیگر نیز بازار شایعات در سطح جامعه به شدت داغ بوده و بسیاری از شهروندان بر این باور هستند که مسئولان همچنان با آن‌ها بر سر صداقت نبوده و آمار واقعی بیماران مبتلا و شرایط واقعی بیماری در کشور را توضیح نمی‌دهند. این بی‌اعتمادی که بعد از مخفی نگه داشتن سقوط هواپیمای اوکراینی و اعلام با تاخیر جان باختن عده‌ای از شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی د رکرمان در مردم قوت گرفته کار را به جایی رسانده است که مردم به شایعات چه درست و چه نادرست بیش از اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها اعتماد کنند.
 
رفتار مسئولان نسبت به انتشار اطلاعات مرتبط با تصمیمات متخذه برای مقابله با این ویروس آنچنان محتاطانه است که شب گذشته استاندار قم اعلام کرد تنها مرجع ذی‌صلاح برای دادن اطلاعات درباره این موضوع رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم است و هیچ مدیری دیگری نباید در این زمینه اظهار نظر کند. موضوعی که به گفته رسانه‌ها باعث قطره چکانی شدن ارائه اطلاعات مرتبط با این موضوع به رسانه‌ها شده است.

بی‌اعتمادی مردم به شرایط اطلاع‌رسانی در کشور و وجود امکانات و مدیریت مناسب برای پشت سر گذاشتن این شرایط از یک سو و رفتار محتاطانه مسئولان در شرایط بحرانی وضعیتی را ایجاد می‌کند که مقابله و پیشگیری از اپیدمی این ویروس سخت‌تر شده و قطعا کمکی به ایجاد آرامش در جامعه نمی‌کند. اینکه چقدر مردم به اطلاعات و دستورهای منتشر شده برای پیشگیری و درمان کرونا جامه عمل پوشانده و با احساس مشاهده علائم این بیماری در خود یا عزیزانشان با اعتماد به بیمارستان‌ها مراجعه کنند بستگی کامل به نحوه تعامل وزارت بهداشت و مسئولان با مردم و رفتار صادقانه آن‌ها در روز‌های پیش رو دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان