تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
حریرچی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

خودخواهی مردم یا بی‌اعتمادی به حاکمیت؟/ چرا مردم در بحران ویروس کرونا سفر می‌روند؟

حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس بر این عقیده است که برخی از مردم ایران گسترش ویروس کرونا را جدی نگرفته و از همین رو رفت و امدهای غیر ضروری دارند و به راحتی به دیگران آسیب می‌رسانند.

سفر نوروزی ویروس کرونا

رویداد۲۴ بیش از یک ماه است که ویروس کرونا وارد ایران شده است و تاکنون چند هزار نفر را مبتلا کرده و بیش از ۱۵۰۰ نفر را به کام مرگ برده است. البته این آمار رسمی است و برخی از منابع غیررسمی این اعداد را بسیار بالاتر می‌دانند زیرا افراد بسیاری بودند که با علائم ویروس کرونا فوت شدند اما از آن‌ها آزمایش گرفته نشده بود. 

هرچند که ابتدای شیوع ویروس کرونا نه مردم و نه مسئولین هیچ یک موضوع را جدی نگرفته بودند، اما کمی بعد مسئولان نیز به خودشان آمدند و همراه با پزشکان سعی کردند هشدارها و تذکرهای جدی را به مردم مبنی بر عدم خروج غیرضروری از منزل و رعایت نکات بهداشتی بدهند.

بخشی از مردم همانند همیشه بی توجه به این نکات و خطرناک بودن این بیماری، سعی کردند به خرید عید و آرایشگاه بروند و بعد از آنهم سوار بر ماشین فارغ از هرچیزی به سفر! بروند. 

فیلم‌هایی از حجم ترافیک در عوارضی تهران قم منتشر شد که مصاحبه‌ با این افراد نشان می‌داد که هیچ جواب قانع کننده‌ای برای سفر خود ندارند و صرفا برای اینکه تعطیلات است به مسافرت رفته‌اند. این رفتارها از سوی مردم به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و معتقدند این افراد باعث می‌شوند تا پیک بیماری همچنان باقی بماند و افراد بسیار بیشتری را بی فرهنگی و خود مبتلا و به کام مرگ ببرند.


ببینید: تصاویری از سفر مردم و بی اعتنایی به ویروس کرونا


امیرمحمود حریرچی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید: اتفاقی که سال‌هاست با آن درگیر هستیم را «خودخواهی» مردم می‌دانم. برخی از مردم جامعه ما خیلی خودخواه هستند و پیش از این اتفاقات هم همه فقط به دنبال منافع شخصی خودشان هستند و این «من من‌ها» را به نوع‌های مختلفی نشان می‌دادند. بر اساس آمار‌های بهداشتی این ویروس کرونا برای کودکان و جوانان به مراتب خطر کمتری دارد و بیشترین آسیب و خطر مرگ را برای سالمندان دارد. متاسفانه برای مردم باید روشن نشده است که اگر می‌گوییم مراقبت کنید به این معنا است که اگر خودتان هم مبتلا شدید یا اینکه ناقل بودید این مراقبت باید صورت بگیرد که به دیگران انتقال ندهید. اگر مثلا در خانواده یک پسر جوانی وجود دارد و به او می‌گوییم مراقبت کن، به این معناست که پدر و مادر و سایر افراد خانواده را مبتلا نکند.

کمی فکر کردن بد نیست!

حریرچی ادامه داد: مردم به نوعی رفتار می‌کنند که فقط خودشان مبتلا نشوند. متاسفانه هنوز انگار نمی‌دانند که ممکن است این بیماری در بدن آن‌ها علائمی نداشته باشد، اما ناقل باشند و به دیگران انتقال دهند! این انتقال و مبتلا شدن هم از حضور در جمع یا سفر صورت می‌گیرد.

او می‌گوید: وقتی شما سفر می‌کنید این ویروس را با خودتان به جا‌های مختلف حمل می‌کنید و این عدم رعایت‌ها به معنای واقعی خودخواهی است. این یک امتحان بزرگ برای مردم جامعه بود که نشان داد تا چه اندازه خودخواه هستیم. متاسفانه شاهد سفر رفتن مردم هستیم، آنهم به شهر‌هایی که امکانات بهداشتی و درمانی در آنجا به اندازه مردم همان شهر است. زمانی که شما سفر می‌کنید اگر مریض شوید و بخواهید به بیمارستان مراجعه کنید از امکانات محدودیتی که برای مردم همان شهر است استفاده می‌کنید! کمی فکر کردن بد نیست.

افرادی که سفر می‌روند افراد خودخواهی هستند که به دیگران اسیب می‌‌رسانند

این جامعه شناس با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای این است که نشان دهیم تا چه اندازه دگر خواه هستیم، تصریح کرد: این دگرخواهی یا خواستن دیگران مربوط به خانواده خودمان و بعد از آن سایر هموطنانمان است. البته ناگفته نماند که بسیاری از مردم این موارد را رعایت کردند، اما عده‌ای نیز این کار را نکردند و من برای این افراد هیچ واژه‌ای جز خودخواهی و عدم دگر خواهی نمی‌توانم نسبت دهم. افرادی که سفر می‌روند یا رفت و آمد‌های غیرضروری دارند افراد خودخواهی هستند که به دیگران آسیب می‌رسانند و فقط خودشان را می‌بینند.

حریرچی با اشاره به اینکه آموزش‌ها باید جدی‌تر و شفاف‌تر می‌بود، خاطرنشان کرد: امسال می‌توانستیم در خانه بمانیم، مهمانی و به دیدار بزرگتر‌ها نرویم و به آن‌ها توضیح دهیم که برای سلامتی ما و شما است که این دیدار‌ها را کمی به عقب انداخته‌ایم.

در کشور ما رابطه دولت-ملتی وجود ندارد

حریرچی با اشاره به نحوه برخورد با افرادی که رفت و آمد‌های غیرضروری دارند و قرنطیه در خارج از کشور، گفت: در خارج از کشور و شهر‌های درگیر ویروس کرونا، افرادی که می‌خواهند به خارج از خانه بروند حتما باید یک دلیل موجه داشته باشند. حتی در برخی از شهر‌ها پهپاد بالای خانه‌ها به پرواز درآمد تا رفت و امد مردم را زیر نظر داشته باشند، اما در همه این‌ها یک اعتماد دو طرفه وجود دارد و این محدودیت‌ها به معنای زور نیست و حتی مردم هم این رفتار‌ها را یک زور و اجبار نمی‌دانند، زیرا حاکمیت قابل اعتماد است و مردمی که در این شرایط بیکار می‌شوند حق بیکاری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

او می‌گوید: مردم این کشورها نیز این اقدام‌ها را یک توجه می‌دانند و به اصطلاح یک رابطه دولت ملتی وجود دارد. مردم به حرف حاکمیت گوش می‌دهند، چون می‌دانند برای نفع خودشان است و اگر کسی هم جریمه می‌شود مردم از حاکمیت دفاع می‌کنند و به فرد مجرم می‌گویند که مثلا نباید از خانه خارج می‌شد یا غیره. متاسفانه چنین رابطه‌ای در کشور ما وجود ندارد.


ببینید: چین بدون توقف!/ دستور ادامه پروازهای هواپیمایی ماهان را کدام نهاد صادر کرد؟ +فیلم


هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اگر بزرگراه تهران شمال کمی دیرتر از سوی رئیس جمهور افتتاح می‌شد

این جامعه شناس ادامه داد: چندی قبل رئیس جمهور بزرگراه تهران به شمال را افتتاح کردند! واقعا چه اجبار و اصراری بود که بخواهند این بزرگراه را اکنون افتتاح کنند؟ رئیس جمهور می‌توانست اعلام کند که بعد از بهبود شرایط این بزرگراه را افتتاح می‌کند تا مردم نیز سفر‌های ایمنی بدور از هر گونه مریضی داشته باشند.

حریرچی با بیان اینکه مردم دیگر حتی با زور هم در خانه نمی‌مانند، گفت: بی اعتمادی آنقدر زیاد است که مردم حتی جواب سوال اینکه چرا هواپیمایی ماهان در بدترین شرایط بازهم به چین و ووهان پرواز داشت را هم نگرفتند. مردم زور قبول نمی‌کنند و می‌گویند اگر زور داشتید چرا هواپیما‌ها را پیگری نکردید؟ چرا جلوی سفر‌ها را نگرفتید؟ از همین رو دیگر زور هم بر مردم جواب نمی‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
دلیل سفر رفتن بی فرهنگی و رشد نیافتگی است ! اگر با زور تو سرشون بزنند نمی روند! بخشی از این مردم اساسا مسئولیت پذیر نیستند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
درکنار توضیحات ایشان یادآوری می کنم متاسفانه نحوه صحبتهای آقای روحانی در این بی اعتنای مردم به اصل موضوع تاثیر گذار شد اینکه ما هیچ جا را قرنطینه نخواهیم کرد نه حالا ونه در ایام نوروز !؟...تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل.در هر حال در قضییه افزایش قیمت بنزین چگونه است نظام با اقتدار وبه نوعی با مشت آهنین آن جریان را سریعا جمع کرد ولی اینجا ....؟
بای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
0
لج با مسولین
نظرات شما
پیشخوان