تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
نماینده منتخب نوشهر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نارضایتی اجتماعی در پیش است/ دولت برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند

محسنی بندپی گفت: بیشتر کسب‌وکار‌های خرد به‌واسطه ویروس کرونا دچار مشکلات جدی شده‌اند و حتی کارخانجات نیز برای احیا نیاز به حمایت دولت دارند؛ بنابراین بهتر است در مجلس دهم اصلاحیه‌ای در بودجه ۹۹ مبنی بر این کمک‌های دولتی صورت بگیرد و کار به مجلس یازدهم کشیده نشود.

ویروس کرونا در ایران

رویداد۲۴ محمد آیتی: لایحه بودجه سال ۹۹ به‌دلیل عدم‌پیش‌بینی ویروس کرونا نوشته و در نهایت به تصویب رسید. حال و پس از گذشت بیش از یک‌ماه از ورود رسمی ویروس کرونا به ایران و تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و اینکه احتمالاً این وضعیت تا هفته‌ها و حتی ماه‌های دیگر هم ادامه داشته باشد، همه را به این فکر فرو برده است که چطور می‌توان بدون درنظرگرفتن ردیف بودجه برای مقابله با این بیماری، هم از پس هزینه‌های بهداشتی و درمانی که به کشور و زندگی مردم وارد شده برآمد و هم ضرر‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس را جبران کرد.

در همین خصوص محمدعلی محسنی‌بندپی منتخب مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم به رویداد۲۴ می‌گوید بدون تردید باید برای مقابله با ویروس کرونا در بودجه سال ۹۹ فکری اندیشیده شود. به‌نظر من آنقدر این موضوع اهمیت دارد که نمایندگان مجلس دهم باید قبل از آنکه مجلس را تحویل نمایندگان دوره بعد دهند، تصمیمی عاجلانه در این رابطه بگیرند.

وی افزود: امیدوارم در مجلس دهم و با همت رییس مجلس و نمایندگان، اصلاح بودجه سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا صورت بگیرد. ویروس کرونا یک بیماری عالم‌گیر (پندمیک) است و اکنون می‌بینیم که چقدر سریع سراسر جهان را دربرگرفته است. بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در یک نقطه معین رخ می‌دهد و باقی مناطق می‌توانند یاری‌رسانی کنند، اما درباره ویروس کرونا این‌طور نیست زیرا همه‌جا پخش شده و زمان و مکان مشخصی ندارد. حتی معلوم نیست چه زمانی به پایان می‌رسد. در خصوص سیل و زلزله ما می‌دانیم که پس از مدت زمان معینی خطر رفع شده و باید به خسارات وارده رسیدگی کنیم، ولی در بحث مقابله با ویروس کرونا خیلی از مسائل مبهم است.


بیشتر بخوانید: بهترین بازار برای سرمایه گذاری در دوران پساکرونا کدام بازار است؟


رییس انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: بحرانی که اکنون با آن دست به گریبان هستیم وحدت، همدلی و اراده همه مردم و وزارتخانه‌ها را می‌طلبد. به همین سبب بود که مسئولیت مقابله با ویروس کرونا را باید شخصی، چون رییس‌جمهور یا معاون ایشان در دست می‌گرفت، چراکه نیاز است فردی فراتر از همه وزارتخانه‌ها بر عملکرد تمام نهاد‌ها نظارت کند.

محسنی‌بندپی اظهار داشت: بخشی از موضوع مبارزه با ویروس کرونا وابسته به وزارت بهداشت است و باقی سیاست‌گذاری‌ها باید کلی انجام بگیرد. موضوعی که این‌چنین فراوزارتخانه‌ای شود، نیازمند بودجه مخصوص است. منابع مازاد وزارتخانه‌ها برای تامین نیاز‌های مالی مقابله با بحران ویروس کرونا کافی نیست. همچنین به تبع اتفاقاتی که در سال ۹۸ از بابت تحریم‌ها رخ داد، وزارتخانه‌ها را با کسری بودجه روبرو کرد و همین دلیل باعث شد آن‌ها آمادگی رویارویی با چنین بحرانی را نداشته باشند.

او ادامه داد: بحران ویروس کرونا به‌شدت به اقتصاد کشور فشار وارد کرده است. بیشتر کسب‌وکار‌های خرد دچار مشکلات جدی شده‌اند و حتی کارخانجات نیز برای احیا نیاز به حمایت دولت دارند؛ بنابراین بهتر است در مجلس دهم اصلاحیه‌ای در بودجه ۹۹ مبنی بر این کمک‌های دولتی صورت بگیرد و کار به مجلس یازدهم کشیده نشود.

منتخب مردم نوشهر و چالوس در راستای نارضایتی اجتماعی که در پی رکود اقتصادی پساکرونا محتمل است به نقش دولت اشاره کرد و گفت: دولت چاره‌ای جز کمک‌رسانی ندارد. باید با تدبیر و همفکری از صندوق توسعه ملی یا صندوق ذخیره ارزی برای کمک به کسب‌وکار‌ها برداشت شود، همان‌طور که دولت پیش از این نیز برای پرداخت بدهی‌های موسسات مالی و اعتباری از این صندوق‌ها کمک گرفت. در حال حاضر هم بسیاری از کشور‌ها برای پرداخت بیمه بیکاری و تامین مواد غذایی در دوران قرنطینه دست به این اقدام زده‌اند. از این‌رو دولت ناچار است برای جلوگیری از نارضایتی اجتماعی و کاهش فشار اقتصادی روی به چنین اقدامی بیاورد.


بیشتر بخوانید: پس از بحران کرونا، روزگار اقتصادی سخت تری را تجربه خواهیم کرد؟


محسنی‌بندپی در واکنش به اینکه گفته شد ۵۰ درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌های دولتی به ستاد مبارزه با ویروس کرونا تزریق شود، گفت: نباید همیشه برای حل مشکلات مالی از بودجه فرهنگی بکاهیم. یکی از عواقب این بیماری، مشکلات روانی است که پرداختن به آن، رسالت نهاد‌های فرهنگی کشور است. نباید اهمیت این حوزه را نادیده گرفت. دولت و مجلس باید با دیدگاه کارشناسی‌شده بدون فشار آوردن به نهاد خاصی سعی در حل این مشکل بکنند. قربانی کردن بودجه فرهنگی کار صحیحی نیست. اگر دولت مایل به برداشت از صندوق توسعه ملی نیست، بهتر است به‌صورت درصدی از بودجه همه نهاد‌ها مقداری را به مبارزه با ویروس کرونا تخصیص دهد.

محسنی‌بندپی بار دیگر بر اهمیت نهاد‌های فرهنگی تاکید کرد و افزود: مسافرت ۲.۸ میلیون نفر در ایامی که ممنوعیت سفر عیدانه در دستور کار دولت بود، نشانه فقر فرهنگی است. اگر بودجه فرهنگی را قربانی کنیم، چه بسا در آینده در اعمال تصمیمات با مسائل جدی‌تر مواجه شویم. نباید همه بودجه فرهنگی را فدای ویروس کرونا کنیم. قطعاً اگر این موضوع جدی شود فعالان این حوزه نیز مقاومت خواهند کرد و اجازه چنین اقدامی را به دولت نخواهند داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
لعنت به این دولتی ها واصلاحاتی ها که هر چی میخواین قبل از مجلس بعدی انجام میدید
تاراج صندوق ذخیره ارزی را ابه همین منوال ادامه مید هند تا روزی شاهد زانو زدن در مقابل امریکا باشند
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
به نظرم بهتر است این کار انجام نگیرد چون از دو حال خارج نیست یا آن پول صرف سوریه و عراق و فلستین میشود ویا وارد جیب آقا زاده ها میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
0
0
صندوق ذخیره ارزی که برای فلسطین و لبنان و عراق است
نظرات شما
پیشخوان