تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
فریدون مجلسی:

کرونا مانع تاخت و تاز انتخاباتی ترامپ شد/ دموکرات‌ها جنگی تمام‌عیار شروع کرده‌اند

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: کرونا مانند آوار بر سر رئیس‌جمهوری آمریکا ریخته و دموکرات‌ها به همراه رسانه‌هایشان شبانه‌روز او را در این مسیر هدف قرار می‌دهند.
ترامپ
رویداد۲۴ «فریدون مجلسی» کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به بی‌کفایتی در مهار و مبارزه با ویروس کرونا در دولت آمریکا اظهار کرد: برای بررسی وضعیت امروزِ آمریکا و همچنین محاصره دولت ترامپ توسط کرونا باید به این مسئله اشاره کنم که مدیریت بحران دولتِ او برای مهار این ویروس جهانی مبتنی بر اهمال‌کاری بوده است. بدون تردید این وضعیت و بی‌کفایتی رئیس جمهور آمریکا در مدیریت این مسئله تبعاتی را برای او و کابینه‌اش به دنبال خواهد داشت، اما باید توجه شود که دلیل اصلی بروز این وضعیت تا حدود زیادی به دیدگاه ترامپ برمی‌گردد. رئیس جمهور آمریکا اساساً از یک بینش روشنفکرانه برخوردار نیست و حتی در مورد مبارزه با کرونا هم محاسبات اقتصادی و منافع تجاری خود را مدنظر قرار داده است. این مدل نگاه باعث شده تا ترامپ به موقع موضع نگیرد و دولت آمریکا به خوبی وارد بحث مبارزه با کرونا نشود.

وی ادامه داد: ترامپ در ابتدا این بیماری را یک ویروس چینی نامید و چندی بعد پکن را مقصر دانست و در همین رابطه ایران را در مورد نحوه مدیریت بحران، مورد مواخذه و هدف قرار داد، ولی زمانی که شیوع کرونا در خاک ایالات متحده بالا گرفت، تماماً شاهد بودیم که آمریکایی‌ها زیر فشار‌های روانی بیش از حد قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد که اعتراض‌ها به روش مقابله ترامپ با این بحران به بالاترین حد برسد. تا جایی که فرمانداران ایالت‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند و همین دو روز پیش اخباری مبنی بر پر شدن سه چهارم بیمارستان‌های نیویورک و سایر ایالت‌ها از سوی رسانه‌های معتبر آمریکا منتشر شد. در جایی دیگر اعلام شده که اجساد جان‌باختگان قرار است در پارک نیویورک دفن شوند. این وضعیت شاید برای بسیاری از مخاطبان و افکار عمومی جهان غیرقابل هضم باشد، اما واقعیت این است که یکی از عوامل اصلی این وضعیت، «لیبرالیسم آمریکایی» است.

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: درست است که سرمایه‌داری و لیبرالیسم تا حدی باعث شده اقتصاد وارد دالان‌های مولد و تولیدی شود، اما باید توجه داشته باشیم که در بطن لیبرالیسم یک تناقض چندلایه وجود دارد؛ یعنی در ابتدا همه چیز در جهت تولید و انباشت سرمایه انجام می‌شود، اما در آن نقطه‌ای که باید این سرمایه هزینه عموم شود یا به صورت هدفمند خرج شود، همه چیز تغییر می‌کند و حتی در جایی مانند آمریکا که امروزه اسیر کرونا شده است هیمنه نظام اقتصادی فرو می‌ریزد. به عبارتی دیگر لیبرالیسم به صورتی کار کرد و به گونه‌ای خود را نشان داد که همه فکر می‌کردند بزرگ‌ترین قطب سرمایه‌داری دنیا می‌تواند ظرف چند روز یا چند هفته از پس این ویروس برآید در حالی که اینگونه نشد. ما در چین شاهد یک نظام کمونیستی هستیم که انضباط خاصی دارد و مردمش از این ساختار حرف‌شنوی دارند. البته انتقاد‌هایی به این نظام وجود دارد و در داخل و خارج علیه همین تفکر هجمه‌هایی وجود دارد، اما اگر به لیبرالیسم در آمریکا نگاه کنیم، می‌بینیم که همه تنها نگران خودشان هستند.

مجلسی افزود: آنچه که در آمریکا امروز دیده می‌شود یک بی‌انضباطی و شلختگی فردی است و همین مسائل باعث شده تا دولت ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ هم به همین ویروس مبتلا شود. باید توجه داشته باشیم که قدرت علمی و پزشکی دیگر در دست آمریکا نیست و نمی‌توانیم آن را قدرت مطلق در این مسئله بدانیم، بلکه چین، کره‌جنوبی، ژاپن و حتی کوبا وارد این عرصه شده‌اند و در مقاطعی بهتر از کشور‌های غربی کار می‌کنند. اینکه دیده می‌شود یک‌باره در کشوری مانند آمریکا بیمارستان‌ها خالی از ماسک یا مواد ضدعفونی می‌شوند و حتی کادر درمان و پزشکان امکاناتی ندارند، تا حدودی به اقتصاد ایالات متحده برمی‌گردد. واقعیت این است که آمریکا از سپردن اقتصاد خود به خارج از کشور در حوزه‌هایی مانند تولید توانسته سود‌های بسیار زیادی را کسب کند و حالا که درگیر بحران شده نمی‌تواند همان تولیدات را از خارج به داخل وارد کند؛ بنابراین برای رسیدگی و مقابله فوری و آنی با بحرانی مانند کرونا این مشکل باعث شده تا ترامپ و دولت او نتوانند کاری کنند بلکه باید تمام این تولیدات از خارج به داخل متمرکز شود که با توجه به شیوع جهانی کرونا، این موضوع به این زودی محقق نخواهد شد؛ بنابراین آنچه در آمریکا باعث شده ترامپ مورد هجمه‌های بسیار زیاد قرار بگیرد، برون‌سپاری اقتصادی آمریکا و لیبرالیسم موردنظر این کشور است.

بیشتر بخوانید: سی‌ ان‌ ان: ترامپ سرنوشت آمریکا را به دست چین سپرده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، جنگ قدرت در ایالات متحده به بالاترین حد رسیده است. ما شاهد هستیم که دموکرات‌ها بالاترین هجمه‌های خود را علیه ترامپ به کار گرفته‌اند. آن‌ها در حال تلافی کردن هستند و حتی رسانه‌های مخالف ترامپ هم از هیچ هجمه‌ای علیه او کوتاهی و خودداری نمی‌کنند و اساساً یک جنگ تمام‌عیار به راه افتاده است.
 
واقعیت این است که ترامپ به هیچ وجه فکر نمی‌کرد چنین بحرانی مانند آوار بر سر او نازل شود و اساساً هیچ برآوردی از تاثیر تخریب کرونا بر آینده انتخاباتی خود نداشت؛ چراکه این ویروس مانع تاخت و تاز او در عرصه سیاست داخلی و خارجی این کشور شده است. در مورد انتخابات باید بگویم که ترامپ فعلاً در یک شوک بزرگ به سر می‌برد. او اساساً به دنبال آن است تا با مانور رسانه‌ای و روانی، خود را پیگیر وضعیت مدیریت بحران آمریکا نشان دهد و به مقایسه آمار مبتلایان و کشته‌شدگان خود با سایر کشور‌ها دست زده است.
 
ترامپ به دنبال تزریق پیام‌های امیدبخش در داخل آمریکا است و باز هم بر آمار و رأی کسانی مانند ناسیونالیست‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. اینکه دیده می‌شود در نظرسنجی‌ها «جو بایدن» بالاتر از ترامپ قرار دارد به خوبی نشان می‌دهد که این روند به ضرر ترامپ است و باید دید در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان