تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اتفاق بی‌سابقه در تاریخ مجالس ایران/ شروع سفر‌های استانی قالیباف برای کسب رای از نمایندگان

روز گذشته محمدباقر قالیباف به خوزستان رفت تا بتواند برای لابی بیشتر با ۱۸ نماینده این استان هماهنگی کند. شنیده‌ها حاکی است که از میان تنها ۲ نماینده با او همراه شده‌اند. این در حالی است که حامیان قالیباف مکررا می‌گفتند او ۱۸۰ رای برای ریاست مجلس دارد! با این حال اتفاق بی‌سابقه سفر‌های استانی برای کسب رای ریاست مجلس (اتفاقی که تا کنون در تاریخ مجالس ایران بی‌سابقه بوده است) نشان می‌دهد شرایط قالیباف در مجلس پیش رو بسیار شکننده است، زیرا او هنوز عدد کافی برای نشستن روی صندلی لاریجانی ندارد و حتی نتوانسته نظر جبهه پایداری را برای ریاست خود جلب کند.

محمد باقر قالیباف

رویداد۲۴ محمدباقر قالیباف بیشتر از هر زمانی در زندگی‌اش به ریاست یکی از قوای سه گانه ایران نزدیک شده است. او که رویای ریاست بر پاستور در سر داشت، حالا به مُلک بهارستان راضی شده و این روز‌ها برای به دست آوردن کرسی ریاست مجلس با همه توان تلاش می‌کند.

خبر‌ها حاکی است که سردار از شمال شرق تا جنوب غرب، از خوزستان تا خراسان به سفر رفته تا با نمایندگان منتخب برای تصاحب قدرت دیدار کند. قالیباف روز گذشته به خوزستان رفته تا با نمایندگان این استان برای کسب رای بیشتر لابی کند.

سفر سردار به خوزستان دقیقا زمانی انجام شد که قاسم ساعدی رییس مجمع نمایندگان این استان در مصاحبه‌ای با دفاع پرس، از حمیدرضا حاجی بابایی برای ریاست مجلس حمایت کرده است.

قالیباف پیش از این نیز یک دیدار پنهانی با نمایندگان استان گیلان برگزار کرده بود و با اینکه نمی‌خواست خبری از آن منتشر شود، اما برخی نمایندگان تازه‌وارد دست او را رو کردند.

به گزارش رویداد۲۴ پیش از برگزاری انتخابات نیز قالیباف به هر سه استان خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی) سفر کرده بود؛ از مشهد به بیرجند و قائن، از قائن به گناباد و سپس به فردوس رفت. آن زمان تلاش قالیباف بر این بود که در استان‌های مختلف از چهره‌هایی برای ورود به مجلس حمایت کند تا آن‌ها نیز همچون امروز او را برای رسیدن به کرسی ریاست کمک کنند. همچنانکه لیست تهران آنقدر توسط قالیباف حذف و اضافه شد تا در نهایت چهره‌هایی در آن قرار بگیرند که امروز به کار سردار بیایند.

قالیباف فعلا به دنبال تضمین صندلی ریاست مجلس یازدهم است، اما خبر‌های موثقی که به رویداد۲۴ رسیده نشان می‌دهد لااقل وزیران احمدی نژاد، همچون شمس الدین حسینی، زاهدی و نیکزاد (آنها گفته‌اند فراکسیون احمدی نژادی‌ها را در مجلس تشکیل می‌دهند) حتی مدیرانی که از شهر‌های کوچک‌تر به مجلس رفته‌اند، تمایلی به ریاست این چهره نظامی ندارند.

خوزستان ۱۸ نماینده دارد و طبیعی است قالیباف برای به دست آوردن رای تک‌تک نماینده‌ها وقت بگذارد، شاید کرسی ریاست را از دست ندهد. خصوصا که اخبار شنیده شده نشان می‌دهد که از میان ۱۸ خوزستان، قالیباف تنها رای ۲ نماینده را توانسته به دست بیاورد. اگر این گزاره درست باشد، صحبت درباره دلیل سفر‌های استانی قالیباف کمی ساده‌تر خواهد شد. این یعنی تحرکات قالیباف نشان می‌دهد او برای تضمین صندلی ریاست هنوز عدد کافی در دست ندارد. این در حالی است که حامیان قالیباف مکررا می‌گفتند او ۱۸۰ رای برای ریاست مجلس دارد! با این حال اتفاق بی‌سابقه سفر‌های استانی برای کسب رای ریاست مجلس (اتفاقی که تا کنون در تاریخ مجالس ایران بی‌سابقه بوده است) نشان می‌دهد شرایط قالیباف در مجلس پیش رو بسیار شکننده است، زیرا او هنوز عدد کافی برای نشستن روی صندلی لاریجانی ندارد و حتی نتوانسته نظر جبهه پایداری را برای ریاست خود جلب کند.

قالیباف و زاکانی سابقه همکاری نزدیکی با هم دارند. این سابقه نزدیک به برنامه‌های مشترک آن‌ها در کوی دانشگاه در دوران ریاست جمهوری خاتمی گره خورده است، زاکانی به عنوان رئیس بسیج دانشجویی از درون گرا می‌داد و به قول حسن روحانی قالیباف به عنوان رئیس نیروی انتظامی از بیرون «لوله» می‌کرد. با این حال بعد از انتخابات ۸۴، این دو دیگر در یک جبهه قرار نگرفته‌اند و در سال‌های اخیر حتی زاکانی به خاطر حواشی پرابهام مالی اطرافیان قالیباف خصوصا پرونده فساد عیسی شریفی در شهرداری تهران منتقد جدی او نیز شده است.

قالیباف فعلا از هر توان و ابزاری برای جذب رای استفاده می‌کند و سابقه او دست‌کم در شهرداری نشان داده که می‌تواند عدالت را در میان حامیان خود برقرار کند! با این حال هنوز باید امیدوار بود که در مجلس یازدهم نمایندگانی هستند که بیت المال را غنیمت نمی‌دانند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
1
3
اینها شیفتگی به قدرت را به حد اعلی رسانده اند , خدمت به مردم که مرتبا" لق لقه زبانشان است دروغی بزرگ برای فریب خلق الله است !!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
2
1
رویداد ۲۴ خالی بند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
1
0
به کوری چشم شما و این دولت فشل قالیباف ان شاء الله رئیس مجلس آینده هست
نظرات شما
پیشخوان