تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
امیر محبیان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در مورد ضعف تیم اطلاع‎رسانی روحانی:

دولت راهبرد رسانه‎ای مناسبی ندارد

امیر محبیان، نظریه‌پرداز اصولگرا در مورد ضعف رسانه‌ای در دولت روحانی گفت: «دولت روحانی قادر نیست با منطق اقناعی دقیق در قبال افکار عمومی، از خود در برابر انتقادات و اتهامات به درستی دفاع کند و متاسفانه عمدتا این راه‌ها انفعالی است و نه تنها پاسخی به افکار عمومی نیست، بلکه در واقع این موضوع را تشدید نیز می‌کند.»
رویداد۲۴- امیر محبیان، نظریه‌پرداز اصولگرا در مورد ضعف رسانه‌ای در دولت روحانی گفت: «دولت روحانی قادر نیست با منطق اقناعی دقیق در قبال افکار عمومی، از خود در برابر انتقادات و اتهامات به درستی دفاع کند و متاسفانه عمدتا این راه‌ها انفعالی است و نه تنها پاسخی به افکار عمومی نیست، بلکه در واقع این موضوع را تشدید نیز می‌کند.» 

سخنگوی دولت هفته گذشته از وجود یک اتاق فکر علیه دولت خبر داد؛ اتاق فکری که شنبه‌های هر هفته تشکیل می‌شود و برنامه‌های بسیاری برای یک سال باقی مانده دولت دارد. 

این پدیده به هیچ وجه نکته عجیب و البته جدیدی نیست، کما اینکه در گذشته نیز وجود داشته، اما در این می‌ان، ضعف تیم مشاوران رسانه‌ای و ارتباطاتی دولت بیش از همه چیز عجیب و توجیه ناپذیر به نظر می‌رسد. 

امیر محبیان، نظریه‌پرداز اصولگرا در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در مورد ضعف رسانه‌ای در دولت روحانی گفت: «دولت روحانی قادر نیست با منطق اقناعی دقیق در قبال افکار عمومی، از خود در برابر انتقادات و اتهامات به درستی دفاع کند و متاسفانه عمدتا این راه‌ها انفعالی است و نه تنها پاسخی به افکار عمومی نیست، بلکه در واقع این موضوع را تشدید نیز می‌کند.» 

محبیان در ابتدا در مورد موج انتقادات از دولت گفت: «دولت روحانی شدیدا زیر نقد است و از سوی رقبا مورد انتقاد قرار می‌گیرد که بخشی از این انتقاد‌ها وارد است و بخشی دیگر طبیعتا وارد نیست، و البته بخشی درگیری‌های سیاسی است که مبتنی بر برداشت‌های افراد یا حتی فقدان اطلاعات لازم است. آنچه در این مورد اهمیت دارد، واکنش دولت یا جریان مورد نقد است. به نظر می‌رسد که دولت روحانی از لحاظ رسانه‌ای توان دفاع قوی از خود را ندارد. این امر لزوما بدین معنا نیست که دولت عمل قابل دفاعی ندارد، بلکه بیشتر به این دلیل است که راهبرد رسانه‌ای مناسبی را اتخاذ نکرده است.» 

این نظریه‌پرداز اصولگرا در مورد تیم مشاوران رسانه‌ای دولت گفت: «وقتی به تیم رسانه‌ای روحانی دقت می‌کنیم، این تیم متشکل از افرادی است که رسانه را می‌شناسند و شاید بتوان گفت که دولت روحانی یکی از رسانه‌ای‌ترین دولت‌ها نیز هست و چهره‌های رسانه‌ای در آن حضور دارند، اما بودن نیروهای رسانه‌ای به معنای موفقیت در سیاست‌های رسانه‌ای نیست، چرا که اولا اگر بهترین نیرو‌ها را نیز در درون یک استراتژی هوشمندانه رسانه‌ای قرار ندهیم، برنامه‌های آن‌ها نمی‌تواند مشکلات را رفع کند و یا منجر به پیشبرد کار‌ها شود، از سوی دیگر اگر بهترین نیرو‌ها را در اختیار داشته باشیم ولی توجهی به حرف‌های آن‌ها نکنیم نیز نتیجه لازم را نخواهد داشت.» 

امیر محبیان افزود: «در نشست رئیس جمهور با مسئولان و اصحاب رسانه، بنده این نکات را متذکر شدم و خطاب به رئیس جمهور گفتم که بنده از ابتدا نیز پیش بینی می‌کردم که مهم‌ترین رویکرد دولت فعلی با توجه به اینکه مبتنی بر امید سر کار آمده بود، حفظ این حالت امید است. حالت امید یک حالت روان‌شناختی است که اگر با دقت به آن پرداخته نشود، سریعا به یاس و ناامیدی تبدیل می‌شود. منتقدان دولت روحانی با طرح مسائلی که بعضا ضعف دولت است و یا گمان می‌کنند که اینگونه است، به مرور در حال تاثیرگذاری بر افکار عمومی هستند و شاهد چرخش در افکار عمومی در مورد این دولت نیز هستیم.» 

این چهره اصولگرا در مورد ضعف دولت روحانی در قبال افکار عمومی افزود: «متاسفانه این ضعف بزرگ وجود دارد که دولت روحانی قادر نیست با منطق اقناعی دقیق در قبال افکار عمومی، از خود در برابر انتقادات و اتهامات به درستی دفاع کند و متاسفانه عمدتا این راه‌ها انفعالی است و نه تنها پاسخی به افکار عمومی نیست، بلکه در واقع این موضوع را تشدید نیز می‌کند.» 

وی در مورد تاثیر احتمالی ضعف رسانه‌ای دولت بر انتخابات ۹۶ نیز گفت: «مردم حسب سوابق ذهنی خود و تصویری که از کارآمدی یا ناکارآمدی یک نفر در ذهن دارند در مورد رای دادن به او تصمیم می‌گیرند. به عبارتی، فرد را با تجربیات، سوابق و نیازهای خود تطبیق می‌دهند و او را با سایر رقبا مقایسه می‌کنند. گاهی یک فرد رای می‌آورد ولی نه از این جهت که تجربه مثبت یا توانایی ویژه‌ای دارد، بلکه مردم رقیب او را نمی‌پسندند و یک فرد ناشناخته را به یک فرد شناخته شده ولی نامحبوب ترجیح می‌دهند. تابحال انتخابات ریاست جمهوری مبتنی بر این بوده که همه روسای جمهور ما به نوعی دو دوره‌ای بوده‌اند. نکته‌ای که مطرح می‌شود آن است که آیا روحانی می‌تواند نمونه خرق عادت و تنها دولت یک دوره‌ای باشد؟ نکته آن است که بعضا این مساله مطرح می‌شود که به ضعف رسانه‌ای دولت در دفاع از خود برمی گردد. البته این موضوع را لزوما خیلی قوی نمی‌دانم، اما به هر حال هشداری برای دولت است که سریعا خود را بازسازی کند تا در این مدت باقیمانده بتواند مباحث قابل دفاعی را به افکار عمومی انتقال دهد.» 

محبیان افزود: «بار‌ها بر این مساله تاکید شده که دولت باید توانایی دفاع از کارکردهای مثبت خود را داشته باشد و بنده این موضوع را منحصر به دولت روحانی نمی‌دانم. نباید از مشکلات دولت چشم پوشی کرد، اما سیاه نمایی به معنای این است که نقاط مثبت را نادیده گیریم.» 

این نظریه‌پرداز اصولگرا افزود: «متاسفانه علیرغم تذکرات متعدد، دولت توجهی به این مساله به طور جدی ندارد و دلیل آن نیز مشخص نیست. اما مساله‌ای که وجود دارد آن است که آیا ما باید دغدغه‌ای در قبال این مساله داشته باشیم یا خیر؟ به عنوان مثال، شخص بنده به عنوان یک اصولگرا، آیا باید دغدغه‌ای داشته باشم که آیا دولت روحانی می‌تواند پاسخ رقبای اصولگرای خود را بدهد یا خیر؟ طبیعتا شخص بنده باید شادمان باشم که دولت استراتژی لازم را ندارد و نمی‌تواند از خود دفاع کند، بنابراین دوستان اصولگرای من می‌توانند انتقادات خود را به جامعه انتقال دهند، اما واقعیت این است که دولت بخشی از نظام جمهوری اسلامی ایران است، اگر دولت نتواند از کاکردهای خود دفاع کند، در واقع بخشی از کارکردهای نظام جمهوری اسلامی ایران زیر سوال می‌رود و بنده به عنوان اصولگرا یا هر جریان سیاسی دیگر که دغدغه اعتماد میان مردم و نظام را دارم و معتقدم که اگر این اعتماد و حمایت مردمی از بین برود، عملا نظام موقعیت سختی را خواهد داشت، طبیعتا وظیفه دارم کمک کنم که دولت بتواند از کارهای مثبت خود دفاع کند و البته انتقادات از کارهای منفی یا اشتباه را هم باید پاسخ دهد و نباید از آن‌ها چشم پوشی کرد.»
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان