تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک کارشناس مسائل افغانستان:

در ماجرای اتباع افغان دسیسه‌های تبلیغاتی برای اختلاف میان تهران و کابل وجود دارد/ غنی و عبدالله روابط خوبی با ایران دارند

یک کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه حل موضوع شایعه غرق شدن مهاجران افغان باید بر سر میز گفتگو حل شود بر بدون هیاهو بدون آن تاکید داشت و گفت: این موضوع دسیسه‌ای برای اختلاف میان ایران و افغانستان است.
روابط ایران و افغانستان
رویداد۲۴ محسن روحی‌صفت کارشناس مسائل افغانستان، درباره شایعه غرق شدن اتباع کشور افغانستان در هریرود و شائبه تخریب رابطه ایران و افغانستان گفت: وقتی دو کشور در همسایگی یکدیگر قرار دارند، طبیعی است که مسائلی بین آن‌ها به وجود بیاید و اتفاقاتی بیفتد که نیازمند حل آن‌ها باشند. اینکه ایران با افغانستان مرزی طولانی دارد و ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید قابل کتمان نیست، همه کشور‌ها با چنین موضوعات و مسائلی روبرو هستند.

وی تصریح کرد:، اما آنچه که عاقلانه به نظر می‌رسد این است که اگر مشکلی به وجود آمد دو طرف روی ساز‌و‌کار‌هایی که قبلا در موافقتنامه‌ها پیشنهاد کرده‌اند بنشینند و آن را بررسی کنند. مشخص می‌شود که قصور و اشتباه از چه کسی بوده است و چه کسی باید عذرخواهی کرده و یا اینکه باید خسارت پرداخت کند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه وضعیت پیش آمده منطبق با حل موضوع به صورت توافقی نیست، بیان کرد: بیش از دو هفته است که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برخی با اهداف خاص اتهاماتی را نسبت به ایران وارد می‌کنند و حتی طرف مقابل به یادداشت‌هایی هم که از سوی ایران ارسال شده پاسخ نداده است.

وی با بیان اینکه اگر در این مورد ادعایی وجود دارد باید بیایند و آن را به صورت مشترک با ایران بررسی کند، خاطرنشان کرد: این موارد که پیش می‌آید شک و تردید ایجاد می‌شود که نکند یک دسیسه تبلیغاتی با اهداف خاصی در پس این حادثه نهفته باشد چرا که عده‌ای هستند که علاقه‌ای به حسن هم‌جواری بین ایران و افغانستان ندارند و خیلی دلشان می‌خواهد بین این دو کشور شکر آب شود.

روحی‌صفت تاکید کرد:، اما عقل حکم می‌کند که دو طرف منافع بلندمدت خودشان را تشخیص دهند و نگذارند ماجرا به این سمت پیش برود که افکار عمومی جریحه‌دار شود.

وی افزود: رقابت‌هایی در میان جناح‌هایی که در داخل افغانستان هستند وجود دارد که ممکن است افرادی برای پیشبرد این رقابت‌ها دست به کار‌هایی بزنند؛ ایران علاقمند به حضور یک دولت قوی در کابل است و همچنین از طرفی هم معتقد به مذاکرات بین‌الافغانی است، اما ممکن است طرف‌هایی در افغانستان چندان اعتقادی به وجود یک دولت قوی در کابل نداشته باشند و بخواهند در مذاکرات بین‌الافغانی دست بالایی داشته باشند و دست به چنین اقداماتی بزنند. بهتر است که دولت افغانستان برای حل این موضوع تلاش کند، چراکه ایران در موضوع صلح، آرامش و ثبات حامی و پشتیبان افغانستان است.

بیشتر بخوانید:  افشاگری رسانه افغان از حادثه تلخ مهاجران در مرز ایران
این کارشناس مسائل آسیا در مورد اینکه آیا ممکن است اختلاف بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله در این موضع بروز پیدا کرده باشد، تصریح کرد: این موضوع نه به نفع عبدالله و نه به نفع اشرف غنی است و این موضوع نمی‌تواند در رقابت بین این دو پیش آمده باشد؛ چراکه هر دو نفر ارتباط بسیار خوبی با ایران دارند.

وی افزود:، اما طرف‌های دیگری در افغانستان هستند که از رابطه خوب ایران با دولت کابل ناراضی هستند، آقای عبدالله نیز علاقه‌مند به همکاری با ایران و دولت کابل است، اما تنها بازیگران صحنه افغانستان این دو نفر نیستند و افراد دیگری در صحنه سیاسی افغانستان حضور دارند.

این کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه این موضع باید بر سر میز مذاکره طرح شده و حل شود، گفت: راه حل آن میز گفتگو و مطرح نشدنش در رسانه‌ها است، چرا که مطرح شدن آن در رسانه‌ها به معنای داد زدن است و در داد زدن، کسی به دنبال نتایج معقول و راه‌حل نیست بلکه فقط می‌خواهد صدایی شنیده شود؛ اما پای میز دو طرف می‌خواهند به نتیجه برسند تا مقصران موضوع مشخص شوند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان