تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

اعتراض مردم در غیزانیه اهواز بخاطر نبود آب شرب/ زخمی شدن برخی معترضان

جمعی از مردم بخش غیزانیه اهواز در اعتراض به نبود آب و آنچه که بی‌مسئولیتی بخشداری و مدیران آبفا روستایی اھواز و عملی‌نشدن وعدہ‌ھای استاندار خواندند دیروز در مقابل بخشداری غیزانیه و سپس در جاده قدیم اهواز - ماهشهر (امیدیه) تجمع کردند. در پی این تجمع، نیروی انتظامی و یگان ویژہ با تیراندازی هوایی و گاز اشک‌آور وارد عمل شد.
اعتراض مردم در غیزانیه اهواز
رویداد۲۴ در پی تجمع روز گذشته مردم غیزانیه اهواز ، نیروی انتظامی و یگان ویژہ با تیراندازی هوایی و گاز اشک‌آور وارد عمل شد.تصاویری از مصدومیت برخی تجمع‌کنندگان از ناحیه پا در پی تیراندازی در فضای مجازی منتشر شده است. منطقه نفتخیز غیزانیه یکی از سه بخش تابعه و بزرگترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی واقع شده و ٨٣ روستا با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است و سالهاست به دلیل کمبود آب دچار مشکل هستند.

فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز گفت: بی‌توجهی مسئولان به مردم بخش غیزانیه در خصوص تامین آب شرب باعث تجمع اهالی این بخش شد.

سرهنگ محسن دالوند اظهار داشت: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است، اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از مردم بخش غیزانیه از توابع اهواز صبح روز شنبه در اعتراض به بی توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده اهواز- رامهرمز- امیدیه کردند که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد.

وی گفت: پلیس با استفاده از سلاح ساچمه‌ای پلاستیکی ضد شورش دو نفر از تجمع کنندگان را به صورت سطحی مجروح و بازداشت کرد و این افراد در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: البته با گفت و گویی که با مردم داشتیم آن‌ها متقاعد شدند که پلیس را همراهی کرده و جاده را بازگشایی کنند.

فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز گفت: البته حسب وظیفه اخلاقی با تماسی که با مسئولان از جمله فرماندار اهواز داشتم با دستور وی تامین آب مردم به وسیله تانکر انجام شد هر چند انتظار داشتیم بخشدار در بین مردم حاضر شود.

وی گفت: اگر مسئولان امر به خواسته‌های مردم توجه کنند هیچ‌گاه مشکلات اجتماعی به مسائل انتظامی تبدیل نخواهد شد و نمونه آن همین تامین آب شرب مردم بخش غیزانیه است.

بخشدار غیزانیه وعده داد: بخش زیادی از مشکلات آب این بخش تا یک ماه آینده حل می‌شود

بخشدار غیزانیه گفت: بخش زیادی از مشکلات تامین آب بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز با پروژه‌های در دست شرکت آب و فاضلاب خوزستان، تا یک ماه آینده حل می‌شود.

رسول ساکی بیان کرد: بخش غیزانیه ۸۵ روستا دارد که از این تعداد پنج روستا در اهواز قرار دارند و از تاسیسات اهواز آب شرب آن‌ها تامین می‌شود و بقیه روستا‌ها که از سه تاسیسات دیگر آب می‌گیرند با مشکلاتی مواجه هستند.

وی گفت: سه مجموعه تاسیسات آبرسانی در شهرستان‌های کارون، رامهرمز و شهر شیبان به ۸۰ روستای این منطقه آبرسانی می‌کنند.

بخشدار غیزانیه ادامه داد: خط انتقال آب شیبان ۵۵ کیلومتر طول دارد که این خط به دلیل قدیمی بودن هم قطر کمی دارد و هم در نقاط مختلف دچار فرسودگی و شکستگی است که در مسیر انتقال آب باعث هدر رفت آب می‌شود و آب با حجم بسیار اندکی به غیزانیه منتقل می‌شود.

ساکی بیان کرد: همین موضوع باعث می‌شود که روستا‌هایی که در غیزانیه از شیبان آب دریافت می‌کنند همواره با مشکل مواجه باشند.

وی افزود: از سال ۹۷ برای حل این مشکلات پیگیری‌ها آغاز شد که در نهایت مقرر شد پروژه جدید انتقال آب از شیبان به غیزانیه در سال گذشته افتتاح شود که متاسفانه به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد و مردم همچنان با مشکل تامین آب مواجه هستند.

بخشدار غیزانیه افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان قول داده است که پروژه انتقال آب از شیبان به غیزانیه که شامل ۲۵ کیلومتر لوله کشی با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال است تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد و مشکل تامین آب این روستا‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: تعداد دیگری از روستا‌های غیزانیه از تاسیسات آبرسانی شهرستان کارون آب دریافت می‌کنند که به دلیل رعایت نکردن نوبت دهی در انتقال آب و لوله کشی نبودن برخی روستا‌ها تامین آب در این مناطق نیز با مشکلاتی مواجه است که شرکت آبفار این قول را داده با نصب پمپ در مسیر لوله‌های انتقال آب و تکمیل لوله کشی به روستا‌های فاقد سیستم آبرسانی تا یک هفته آینده مشکل تامین آب در این روستا‌ها نیز حل شود.

ساکی گفت: بخش دیگری از روستا‌های غیزانیه از تاسیسات آبرسانی رامهرمز تامین آب می‌شوند که به دلیل اینکه رامهرمز تامین آب رامشیر و رامهرمز و غیزانیه را برعهده دارد و به دلیل رعایت نکردن نوبت دهی و شکستگی و فرسودگی در خط انتقال آب این روستا‌ها با مشکل مواجه هستند.

بخشدار غیزانیه ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرده است که تا یک هفته آینده پروژه آبرسانی به رامشیر افتتاح می‌شود و تامین آب شرب رامشیر از رامهرمز جدا خواهد شد که با این کار بخش زیادی از مشکلات تامین آب روستا‌های غیزانیه از رامهرمز مرتفع خواهد شد.

ساکی بیان کرد: در این مدت یک ماهه تا زمان افتتاح پروژه‌های آبرسانی به غیزانیه برای حل مشکل تامین آب در این منطقه ۱۲ تانکر آبرسان تهیه شده است که کار آبرسانی را انجام خواهند داد.

وی گفت: یکی از مشکلات مردم این منطقه تامین آب دام آن‌ها است که به حجم بالای آب نیاز دارند و برای حل این مشکل باید جهاد کشاورزی ورود کند که متاسفانه همکاری لازم را در این بخش ندارند.

دیروز جمعی از مردم روستا‌های بخش غیزانیه در اعتراض به نبود آب مسیر ورودی به این منطقه را بستند.

پارسال نیز مردم غیزانیه به دلیل تنش آبی در این منطقه تجمع کردند.

بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز از ۲ دهستان غیزانیه و مشرحات تشکیل شده و بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت این بخش ۲۴ هزار و ۶۱۳ نفر است.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اهواز ، غیزانیه
نظرات شما
پیشخوان