تاریخ انتشار: ۰۲:۵۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

تغییرات یک شبه در کمیسیون ها

بالاخره بعد از چهار هفته تکلیف کمیسیون ها و هیات رئیسه آن مشخص شد اما هنوز حرف و حدیث ها بر سر انتخاب اعضا با توجه به اتفاقاتی که یک شب قبل از تعیین هیات رئیسه کمیسیون ها رخ داد باقی است.
رویداد۲۴- از یک روز قبل تغیر ناگهانی در برخی کمیسیون ها آغاز شد که منشا این تغییرات به تماس های تلفنی باز می گشت که از سوی رئیس مجلس صورت گرفت البته در این میان برخی هم سخن از شرط و شروطی به میان آوردند که تغییر براین اساس قرار بود انجام شود و درنهایت نقطه مقابل آن عملی شد.

 تغییرات توافقی بود

محمدرضا تابش در خصوص تغییرات یک شبه و ناگهانی اعضای کمیسیون به برنا گفت: جلسه روسای شعب با هیئت رئیسه مجلس در چندین نوبت تشکیل شد و اغلب شکایت­ها و گله ­ها مورد ارزیابی قرار گرفت بعضی ها قابل اصلاح نبود و در مورد برخی دیگر که امکان اصلاح وجود داشت، اصلاحات صورت گرفت.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: در این راستا حدود 95 درصد از مشکلات رفع شد و تنها حدود 5 درصد باقی مانده که در این موارد به رئیس مجلس اختیار داده شد تا شخصا موضوع را پی گیری کند.

وی افزود: به هر صورت اگر تغییری ایجاد شده با رایزنی آقای رئیس مجلس و رضایت طرف مقابل بوده است.

تابش در پاسخ به این سوال که این تغییرات به گونه ای بوده است که می تواند ریاست کمیسیون را تحت تاثیر قرار دهد گفت: به هر صورت این چیزی بوده که با رضایت طرف مقابل انجام شده و از سر خیر خواهی این کار صورت گرفته است. آقای لاریجانی موضع سیاسی و جناحی نداشته است و خواسته قضایا حل و فصل شود اما ممکن است در برخی موارد به ضرر یک جناح و به سود جناح دیگر شده باشد.

تلاقی لاریجانی و پور مختار

محمدعلی پورمختار از جمله نمایندگانی است که نام او با کمیسیون اصل 90 گره خورده است و چهار سال ریاست بر این کمیسیون موجب شد تا در مجلس دهم نیز اولویت خود را کمیسیون اصل 90 قرار و از این طریق ریاست خود را بر این کمیسیون در مجلس دهم نیز ادامه دهد مسئله ای که با تماس تلفنی لاریجانی تغییر کرد.

پورمختار در این خصوص به خبرگزاری برنا گفت : شب قبل از انتخاب اعضای هیئت رئیسه کمیسیون ها آقای لاریجانی با من تماس گرفتند و مصرانه نظرشان بر این بود که به کمیسیون قضایی بروم چراکه در انجا به حد نصاب نرسیده بود و لازم بود تقویت شود در هر صورت یک قوه بزرگی مانند قوه قضائیه با کمیسیون قضایی در تماس است و ضعیف بودن آن به هیچ عنوان صلاح نیست به این ترتیب به علت ارادتی که به  آقای لاریجانی داشتم قبول کردم به کمیسیون حقوقی قضایی برویم حتی به بهای از دست دادن ریاست کمیسیون اصل 90.

وی خاطر نشان کرد: به هر صورت اصل بر انجام وظیفه است و ریاست فرع بر این موضوع است. امروز دو نفر آقای داوود محمدی و آقای تجری گزینه های مطرح هستند که البته در طول تاریخ روسای کمیسیون اصل 90 دو نفر معرفی می شود و پیش از این تنها یک نفر به عنوان رئیس کمیسیون مطرح می شد.

البته در فضای غیر رسمی زمزمه هایی دیگری از این تغییر به گوش می رسید و آن اختلاف علی لاریجانی و نارضایتی او نسبت به نحوه اداره کمیسیون اصل 90 توسط محمدعلی پورمختار بود که نهایتا به این تغییر منجر شد و نکته قابل توجه آن بود که تنها چند ساعتی از این تغییر نگذشته بود که اعلام شد، علی لاریجانی خود ریاست کمیسیون اصل 90 را بر عهده گرفت.

 شرطی که عملی نشد  

محمد جواد فتحی نماینده اصلاح طلب در مجلس دهم که اولویت اول خود را کمیسیون آموزش قرار داده بود اما مانند برخی دیگر با تلفن لاریجانی تن به تغییر کمیسیون می دهد.

 او به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: طبق ماده 42 آئین نامه، به نمایندگان ظرف 48 ساعت اجازه داده شده است تا در اولویت کمیسیون ها تغییر دهند، من در آن فرجه قانونی اولویتم را آموزش و تحقیقات و اولویت دوم را امنیت ملی قرار دادم. در آن جلسه ای هم که یکی از نواب رئیس با متقاضیان کمیسیون ها گذاشتند عملا من در جلسه ای شرکت کردم که داشت آموزش و تحقیقات را اداره می کرد در آنجا 28 نفر متقاضی بودند که از این 28 نفر، 5 نفر باید حذف می شد و این جلسه زمانی بود که پس از آن مجلس تعطیل می شد تا یکشنبه هفته گذشته.

وی ادامه داد: روز یکشنبه هفته پیش من مجددا مایل بودم به کمیسیون امنیت ملی بروم چرا که تخصصم مباحث حقوق بشری بود و دادرسی منصفانه بر اسناد بین المللی چندین سال است در دانشگاه تهران در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد تدریس می کنم. از آنجایی که در کمیسیون امنیت ملی کمیته ای به نام حقوق بشر وجود دارد و امروز عمده اتهاماتی که امثال احمد شهید و ... به کشور ما وارد می کنند در حوزه دادرسی منصفانه و حقوق بشری است تصورم بر این بود که چون در این زمینه تخصص دارم، در این بخش بهتر می توانم عمل کنم.

فتحی افزود: آن روزی که روسای شعب و آقای پزشکیان جلسه تشکیل دادند مراجعه کردم و دیدم اسم من در لیست اعضای کمیسیون امنیت ملی نیست و برداشتم این بود که چون خارج از موعد قانونی مجددا برای تغییر کمیسیون اقدام کردم آنها من را وارد لیست نکردند و حتی با توضیحاتی که ارائه کردم  فکر می کنم اصلا به این موضوع ورود پیدا نکردند چراکه اگر ورود پیدا کرده باشند و من را با  این سابقه کنار گذاشته باشند مشخص است که اصلا کار کارشناسی صورت نگرفته است و حق را ضایع کردند. چرا که فردی در این کمیسیون قرار گرفته است که پزشک است، بنابراین تحلیل من این بود که چون خارج از موعد قانونی اقدام کرده بودم اصلا در مورد من رای گیری صورت نگرفت.

عضو فراکسیون امید ادامه داد:  فردای آن روز جلسه روسای شعب با متقاضیان آموزش و تحقیقات بود، که در این جلسه رای گیری شد و من برای کمیسیون آموزش و تحقیقات رای آوردم. روز سه شنبه هفته گذشته دو بزرگواری که اتفاقا در آن کمیسیون عضو شدند در صحن علنی علیه انتخاب من صحبت کردند با این مضمون که فردی  که اولویت دوم او آموزش و تحقیقات بود پذیرفته شد، در حالی که کمیسیون آموزش اولویت اول من بود در هر صورت آنها اعتراض کردند و پس از آن گفته شد باید بررسی شود. بعد از این ماجرا آقای لاریجانی به من زنگ زدند و گفتند کمیسیون حقوقی و قضایی مشکل دارد و چهارنفر بیشتر ثبت نام نکردند درحالی که ما باید  15 نفر دیگر را به این لیست اضافه کنیم و ما انتظار داریم شما به این کمیسیون ملحق شوید. من با شرایطی این موضوع را پذیرفتم که ایشان هم قبول کردند اما در نهایت آن شرط عملی نشد و اسم ما در لیست حقوقی و قضایی قرار گرفت و آقای اعزازی را به جای من قرار دادند.»

 ادعای مهندسی کمیسیون ها

محمد جواد فتحی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا به موضوع دیگری نیز اشاره کرد و آن ادعای مهندسی کمیسیون ها بود که از سوی جناح اصولگرا مطرح شد.

وی در این خصوص بیان کرد:  خیلی جالب است که آقای اعزازی که به جای من در کمیسیون آموزش قرار گرفت طی یک رفتار غیر اخلاقی، مصاحبه کرده است که این افراد برای آنکه عارف رئیس کمیسیون شود دست به مهندسی زده اند. درواقع فردی که به جای من آمده است علیه من مدعی است، در حالی که به لحاظ قانونی این حق مسلم من بود و من متاسفم، برخی بی اخلاقی هایی را در  مجلسی که عصاره فضائل ملت است مشاهده می کنم.

وی ادامه داد: فرد دیگری از این طیف با خبرگزاری اصولگرا مصاحبه ای کرده است که ما مهندسی کرده ایم این در حالی است که اگر بنا به مهندسی باشد این اقدام از سوی طرف مقابل صورت گرفته است.

از 15 نفر رئسای شعب 4 نفر لیست امید است اکثریت که دست شماست پس شما مهندسی کردید آقای دکتر ساری با مدرک دکتری انرژی را از کمیسیون انرژی بیرون کشیده اند چراکه می خواستند فردی به جز آقای ساری ریاست کمیسیون را برعهده بگیرد یا آقای مهندس نجفی که 20 سال کار صنایع را انجام داده است را از کمیسیون صنایع و معادن بیرون کشیدند آیا اسم این مهندسی نیست؟!

هرچند به لحاظ تخصص من با چندین سال تجربه تدریس در دانشگاه تهران نسبت به پزشک یا فردی با مدرک علوم آزمایشگاهی بیشتر محق بودم در این کمیسیون حضور داشته باشم اما از حق خود گذشتم و به هر صورت گفتم «گر تو بهتر می زنی بستان بزن» اما مطرح کردن چنین ادعاهایی و انجام چنین مصاحبه هایی بی اخلاقی است.

منبع: برنا
برچسب ها: رویداد24 ، مجلس ، کمیسیون ، تغییر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان