تاریخ انتشار: ۰۷:۱۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش آمار کرونا در ایران و شایعه استعفای وزیر بهداشت/ به پیک دوم رسیدیم؟ +جدول

روحانی در سخنرانی‌های خود، ایران را بهترین کشور در کنترل کرونا می‌داند؛ این در حالی است که وضعیت چندین استان سفید ایران از جمله هرمزگان و خوزستان به خاطر سوءمدیریت قرمز شده و آمار مبتلایان و فوتی‌های آنها به طرز عجیبی بالا رفته است. آلمان که در روزهای گذشته بالای ایران در جدول قرار گرفته بود، از روز گذشته در موقعیای بهتر قرار گرفته و سایر کشور آسیایی منطقه، در شاخص نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در وضعیتی بسیار بهتر از ایران قرار دارند.

آمار کرونا در ایران

رویداد۲۴ سخنگوی وزارت بهداشت روز سه‌شنبه گفته «از دیروز [دوشنبه] تا ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۶۳ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد که ۹۳۹ مورد بستری شدند.»

با آمار روز دوشنبه و سه‌شنبه، ایران رکورد آلمان را از نظر تعداد بیمار و تعداد فوتی‌ها شکست و در رده نهمین کشور با شیوع بالای کرونا در جهان قرار گرفت. این رتبه در حالی است که برخی ایران را متهم می‌کنند که آمار درستی درباره شیوع کرونا منتشر نکرده است.

البته آمار ایران در مبارزه با کرونا قابل افتخار نیست.  تعداد افراد فوت کرده نسبت به جمعیت، یکی از شاخص‌های مهم این بیماری است که در میان کشورهای آسیایی، ایران در صدر این جدول قرار دارد. (رتبه جهانی ایران در این شاخص بیست و ششم است)

در این جدول، روسیه، هندوستان، ترکیه و پاکستان هرکدام وضعیتی به مراتب بهتر از ایران دارند و درصد افراد فوت کرده در آنها حدود ۲ است؛ این در حالی است که این درصد در ایران ۴/۷ است.

از نیمه اردیبهشت تعداد فوتی‌ها در اثر ابتلا به کرونا در کشور به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود، اما دو روز است که این آمار افزایش یافته است. آلمان از نظر جمعیتی، تعداد بیمار و تعداد فوتی‌ها تفریبا آماری شبیه ایران دارد، اما در این کشور در ۲۴ ساعت، ۲۰۰ بیمار جدید و تنها ۳ مورد فوتی گزارش شده که نشان می‌دهد تا چه اندازه جلوی پیشروی بیماری گرفته شده است.

آلمان در دوران اوج کرونا، تعداد بیمارانش بسیار بیشتر از ایران بودند، اما ۳۶ روز است که تعداد بیماران آن از ۱۰۰۰ مورد جدید در روز کمتر شده است.

بیماری کرونا البته در جهان همچنان قربانی می‌گیرد و امروز مبتلایان این بیماری در جهان از رقم ۸ میلیون نفر فراتر رفت. گرچه این آمار ممکن است درست نباشد. مثلا چین از نظر تعداد بیمار به جمعیت، در حال حاضر یکی از بهترین کشور‌های دنیاست و در رتبه ۱۸۰ قرار دارد.


بیشتر بخوانید: احتمال وقوع موج دوم و سوم کرونا در ایران


آمار کرونا در ایران

استعفای نمکی؟

همزمان با افزایش آمار بیماران و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در ایران، برخی خبرنگاران توییتری نوشته‌اند نمکی وزیر بهداشت ایران استعفا کرده است. ابوالفضل ابوترابی منتخب نجف آباد در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش به رسانه‌های مخالف دولت گفته بود از منبع موثق شنیدیم که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دکتر نمکی وزیر بهداشت را تهدید کرده که در صورتی با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا کند.

نمکی البته در واکنش به شایعات گفته بود «سوگند می‌خورم تا آخرین لحظه حیاتم و با تمام وجودم از خدمتگزاری صادقانه و بی‌وقفه به نازنین‌ترین مردم جهان دریغ نورزم.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در واکنش به استعفای نمکی گفته «شایعات زیادی درباره استعفای دکتر نمکی مطرح شده بود. شایعه استعفا را تکذیب می‌کنم. چند دقیقه پیش با او صحبت کردم و صبح فردا نیز جلسه‌ای با ایشان در دفترشان خواهم داشت.»

آنگونه که برخی محافل خبری گفته‌اند تفاوت دیدگاه بر سر اعلام تعداد آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا یکی از دلایل اختلاف نمکی با دولت بوده است. در روزهای گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ناگهان برکنار شد و سیما سادات لاری به جای به عنوان سخنگو منصوب شد. گفته شده یکی از دلایل برکناری کیانوش جهانپور موضوع اعلام آمار ویروس کرونا بوده است که محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور با آن مشکل داشته است.

روحانی فعلا در سخنرانی‌های خود، ایران را بهترین کشور در کنترل کرونا می‌داند؛ این در حالی است که وضعیت چندین استان سفید ایران از جمله استان هرمزگان و خوزستان به خاطر سوءمدیریت قرمز شده و آمار مبتلایان و فوتی‌های آنها به طرز عجیبی بالا رفته است. آلمان که در روزهای گذشته بالای ایران در جدول قرار گرفته بود، از روز گذشته در موقعیای بهتر قرار گرفته و سایر کشور آسیایی منطقه، در شاخص نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در وضعیتی بسیار بهتر از ایران قرار دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان