تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

بایدن و ترامپ هریک با انگیزه‌هایی مخالف تحریم ایران توسط کنگره هستند

یک کارشناس مسائل آمریکا، با اشاره به تهیه طرحی در کنگره آمریکا با مشارکت تعدادی از جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در ارتباط با اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران گفت: به نظر می‌رسد که "جو بایدن "و "دونالد ترامپ" هر دو با این اقدام کنگره براساس اهداف و دیدگاه‌های خاص همراه نیستند.

تحریم های آمریکا ایران

رویداد۲۴ فواد ایزدی در ارتباط با تلاش‌های اخیر آمریکا مبنی بر تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان و همچنین تلاش برخی از اعضای کنگره آمریکا مبنی بر تهیه طرحی جامع در مورد اعمال تحریم‌ها گسترده علیه تهران گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در ارتباط با اعمال تحریم‌های گسترده تر علیه کشورمان و جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران سه انتخاب در پیش‌رو دارد. انتخاب اول این است که قطعنامه‌ای ارائه دهند تا براساس آن قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو نشود ولی به نظر می‌رسد که چین و روسیه این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

وی با بیان این که چین و روسیه در سال‌های گذشته نیز تعدادی از قطعنامه‌ای ضد ایرانی را در شورای امنیت وتو  کرده اند، گفت: این پیش بینی وجود دارد که این دو کشور قطعنامه جدید آمریکا را نیز در صورت ارائه وتو کنند چرا که به صورت رسانه‌ای نیز مخالفت خود را با این موضوع اعلام  کرده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از انتخاب‌های پیش‌روی آمریکایی‌ها این است که از کشورهایی چون فرانسه و انگلیس بخواهند مکانیزم ماشه علیه ایران را فعال کنند یا این که در حالت سوم خودشان در راستای فعال کردن این مکانیزم اقداماتی انجام دهند.

فواد ایزدی با تاکید بر این که برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در 27 اکتبر، دو هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لغو نشود، اظهار کرد: در واقع ترامپ می‌خواهد با ممانعت از لغو این تحریم‌ها برگ برنده‌ای در انتخابات داشته باشد و اجازه ندهد که دموکرات‌ها از عدم لغو این تحریم‌ها به عنوان امتیازی در انتخابات 2020 استفاده کنند.

وی همچنین در مورد طرحی که در کنگره آمریکا علیه ایران در حال تهیه است، گفت: در تهیه این طرح طبق آن چه که اعلام شده است بخشی از جمهوری خواهان و دموکرات‌ها مشارکت دارند ولی تعدادی از دموکرات‌ها با این موضوع مخالفت کرده‌اند و به نظر می‌رسد جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در آمریکا نیز براساس اهداف تبلیغاتی و انتخاباتی خود با این موضوع چندان همراه نیست.


بیشتر بخوانید: معنای تحریم‌های "جامع" جمهوریخواهان کنگره


این استاد دانشگاه ادامه داد: همواره در آمریکا بین دو قوه مجریه و مقننه در عرصه مدیریت سیاست خارجی رقابتی وجود داشته است و ترامپ مایل نیست که چنین طرحی در کنگره تصویب شود چرا که این تصور وجود دارد که کنگره با این کار به نوعی در قدرت سیاست خارجی ترامپ دخالت کرده و در واقع به نوعی قدرت مانور او در این عرصه محدود می‌شود.

ایزدی در پاسخ به این سوال که ترامپ در بین سه گزینه مطرح شده کدام یک را انتخاب کرده است گفت: آمریکایی‌ها سه طرح را هم زمان به پیش می‌برند تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کنند و آنها در همین چارچوب تلاش دارند از برخی پاشنه‌ آشیل‌هایی که در برجام وجود دارد، نهایت استفاده را بکنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان