تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

غیزانیه؛ ۳ هفته پس از وعده استاندار/ دهیار منطقه: آب لوله‌کشی نه مناسب شرب است نه استحمام

لوله کشی منطقه غیزانیه مدتی است انجام شده و فاز اول آبرسانی به آنجا انجام شده است؛ با این حال مردم منطقه می‌گویند این آب نه به درد شرب می‌خورد نه استحمام. در حالی که وعده آبرسانی دو هفته بود، حالا مسئولان قول ۵۰ روز دیگر را داده‌اند.

آبرسانی غیزانیه

رویداد۲۴  از وعده استاندار خوزستان برای آبرسانی غیزانیه بیش از ۳ هفته می‌گذرد. شریعتی استاندار خوزستان ۵ خرداد امسال قول داده بود مشکل آب روستای غیزانیه طی ۲ حل شود. فعلا آب به مردم رسیده اما اهالی منطقه می‌گویند این آب همچنان غیر قابل شرب و حتی برای استحمام هم مناسب نیست، اما به گفته آنها همین هم غنیمت است.

ماه پیش مردم روستای غیزانیه برای آب به خیابان آمدند و به نشانه اعتراض جاده را بستند و با دخالت نیرو‌های انتظامی اعتراض‌ها تبدیل خشونت شد و چند نفر نیز زخمی شدند.

در این مدت و با اعتراض‌های گسترده مردم، مسئولین استانی تلاش کردند ت با وعده انتقال آب به این روستا‌ها مردم را آرام کنند. بالاخره پس از مدتی فاز یک انتقال آب به روستا‌های غیزانیه افتتاح شد و بخش دیگری هنوز باقی مانده است. در سال‌های گذشته لوله‌کشی برای انتقال آب را برای مردم انجام داده بودند، اما تاکنون انتقال آب صورت نگرفته بود. خوزستان و تمامی شهرستان‌ها و روستا‌های آن با وجود نزدیکی به کارون و خلیج فارس و داشتن منابع سرشار از نفت و گاز، آب تمیز برای شرب و استحمام و شستشو ندارند و باید روزانه دبه‌های آب تصفیه شده خریداری کنند.


بیشتر بخوانید: در غیزانیه اهواز چه گذشت؟/ تیراندازی نکنید، خودمان از سختی می‌میریم +فیلم و عکس


عامر مجدمی دهیاری روستای نزه به رویداد۲۴ می‌گوید: یک هفته قبل فاز ۱ انتقال آب به غیزانیه افتتاح شد و از ۸۵ روستا تقریبا ۱۲ روستا آبدار شدند. روستای نزه که بزرگترین روستای بخش غیزانیه است یک چهارم از این روستا دارای آب شدند و مابقی به صورت سهمیه‌ای آب آن‌ها وصل شد و هر روز یا دو روز در میان چند ساعت آب برایشان پمپاژ می‌شود. فاز دوم هم در حال راه اندازی است و طبق وعده‌ای که استاندار و ستاد خاتم النبیاء به ما داده‌اند فاز دوم نیز تا ۵۰ روز آینده افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فاز دوم تمام و به بهره برداری برسد تقریبا ۳۵ روستا نیز دارای آب می‌شوند. بعد از افتتاح فاز دوم و آبدار شدن ۳۵ روستا، بخش شرقی غیزانیه باقی می‌ماند که آن روستا‌ها نیز باید از سمت رامهرمز برایشان آب کشیده شود. تمام روستا‌ها لوله کشی شده‌اند و آب از طریق لوله به خانه‌هایشان می‌آید، اما همین آب هم قابل شرب و حتی استحمام مناسب نیست؛ اما چاره‌ای نیست و مردم به همین هم راضی هستند. اکنون روستا‌های سفیره، حیاویه، مشرحات، سیدهاشم، گرئیه، بیوض، نزه، بیت علی و حفیره دارای آب هستند. روستای نزه تاسیساتی دارد و یک حوضچه بزرگ دارد که آب در آن جمع می‌شود و به سمت غیزانیه و عوده آب پمپاژ می‌شود.

آب لوله‌کشی حتی برای حمام کردن هم مناسب نیست، چاره‌ای نداریم

مجدمی با بیان اینکه برخی از روستا‌ها به صورت سهمیه‌ای آب دارند، تصریح کرد: برخی از روستا‌ها یک روز درمیان حدود ۶ ساعت برایشان آب پمپاژ می‌شود و دیگر روستا‌ها نیز روزانه حداقل حدود ۱۵ ساعت آب دارند. آن چند ساعتی هم که آب قطع می‌شود یا پمپ خراب می‌شود یا برق قطع می‌شود و به خاطر جدید بودن لوله‌ها این امر طبیعی است.

او می‌گوید: آبی که برای ما پمپاژ می‌شود، اصلا قابل شرب نیست و حتی برای حمام کردن هم مناسب نیست، اما مجبور هستیم از همین آب استفاده کنیم. ما برای آب شرب یا آب تصفیه می‌خریم یا در خانه‌هایمان آب تصفیه‌کن داریم و از آن استفاده می‌کنیم. ما همواره مشکل آب بهداشتی برای شستشو و استحمام را داشتیم و آب شرب را می‌توانیم با بشکه یا از تانکر‌ها تهیه کنیم یا بخریم.

دهیار روستای نزه با بیان اینکه آرامش فعلا به روستا و مردم برگشته است، گفت: شرایط فعلا خوب است و اگر فاز دوم هم بهره برداری شود دیگر شرایط خیلی بهتر و مناسب‌تر می‌شود. برای روستا‌های بخش شرقی غیزانیه گروه‌های جهادی با تانکر آب می‎برند. قبلا زمانی که به تاسیستات می‌رفتید مردم معترض همیشه در آن جا حضور داشتند، اما این روز‌ها حتی یک نفر هم نیست و خداروشکر فعلا شرایط خوب است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان