تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره اقدام اخیر رژیم آل خلیفه بحرین

تبعات سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم چیست؟

اقدام اخیر رژیم آل خلیفه بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم، تحلیل‌های متفاوتی را درباره روند آتی تحولات این کشور و به علاوه تبعات این موضوع در محیط بین‌الملل و منطقه به دنبال داشته است.
رویداد۲۴- شهربانو جمعه‌پور- اقدام اخیر رژیم آل خلیفه بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم، تحلیل‌های متفاوتی را درباره روند آتی تحولات این کشور و به علاوه تبعات این موضوع در محیط بین‌الملل و منطقه به دنبال داشته است. 

برای افرادی که اندک آشنایی با مسائل منطقه دارند، بسیار روشن است که این اقدام با حمایت همه‌جانبه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی انجام شده است. 

اقدام اخیر آل خلیفه بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم که با حمایت ریاض انجام شد، مخالفت شدید کشور‌ها، نهاد‌ها و گروه‌های مختلف بین‌المللی را به دنبال داشت. 

به محض انتشار خبر سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم، جمهوری اسلامی ایران، مخالفت شدید خود را با این اقدام مطرح کرد. در همین ارتباط، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پی این اقدام و در مخالفت با آن، بیانیه‌ای صادر کرد. 

دیده‌بان حقوق بشر، وزارت خارجه آمریکا و گروهی از نهاد‌ها و جمعیت‌های اسلامی و حقوق بشری نیز در بیانیه‌های جداگانه ضمن محکوم کردن سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم، نسبت به عواقب و پیامدهای این اقدام به نظام بحرین هشدار دادند. 

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با رویداد۲۴، تصریح کرد: اقدام اخیر آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، ناقض حقوق بین‌الملل است. 

وی توضیح داد: زمانیکه فردی در کشوری متولد شده است، نمی‌توان به دلایل سیاسی از وی سلب تابعیت کرد. 

به ویژه بروز این رخداد در شرایطی که سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه با شکست مواجه شده، قابل تأمل است. 

طی هفته گذشته، مقامات عراق از آزادسازی فلوجه از دست داعش خبر دادند که به منزله شکست سیاست عربستان در این کشور، مبنی بر دامن زدن به تفرقه‌های مذهبی بود. 

در این ارتباط، سید هادی سید افقهی، کار‌شناس مسائل غرب آسیا، رویداد۲۴، تصریح کرد: میزان تأثیرگذاری آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در میان مردم بحرین، برای آل خلیفه و حامیانش محرز است، با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد که سلب تابعیت از وی با حمایت آل سعود و با هدف جبران ناکامی ریاض در عراق رخ داده است. 

وی در ادامه توضیح داد: مقامات بحرین در محاسبات خود دچار اشتباه شده‌اند و اقدام اخیر آن‌ها ممکن است، عواقب خطرناک امنیتی برای این کشور و کل منطقه به دنبال داشته باشد. 

به نظر می‌رسد، شکست سیاست‌های عربستان در منطقه، به جنون سیاسی آل سعود منجر شده است، به این ترتیب، ریاض، اقداماتی را در منطقه به اجرا می‌گذارد که با عقلانیت سیاسی و منطق سازگاری ندارد. 

مهم اینکه؛ رژیم آل خلیفه، تاکنون اقدامات متنوعی را در زمینه ظلم و ستم به مردم این کشور، از جمله بازداشت رهبران سیاسی و دینی، به اجرا گذاشته است. 

 امّا؛ سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته و مذهبی این کشور، نمود تازه‌ای از نابخردی رژیم آل خلیفه است که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای این رژیم به دنبال داشته باشد. 

سید افقهی، درباره عواقب سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، تصریح کرده است: اقدام آل خلیفه به منزله تبعید آیت‌الله شیخ عیسی قاسم است و همان‌گونه که سردار سلیمانی اعلام کرد، عواقب ناگواری برای آل خلیفه به دنبال خواهد داشت. 

وی در ادامه توضیح داد: مردم بحرین مشی خاص خودشان را دارند و با وجود ظلم و ستمی که تا امروز بر آن‌ها تحمیل شده است، تاکنون دست به مبارزه مسلحانه نزده‌اند، امّا؛ ممکن است که اقدام نابخردانه اخیر آل خلیفه به وخامت اوضاع در این کشور بیانجامد. 

نگاهی اجمالی به تاریخ، برای مقامات آل خلیفه و حامیان آن‌ها مشخص خواهد کرد که اعمال فشار بر رهبران دینی، همواره به شعله ور شدن بیش از پیش آتش خشم مردم منجر شده و نتیجه‌ای جز مقاومت بیشتر، به دنبال نداشته است. 

در همین ارتباط، می‌توان به تجربه مردم ایران در دوران انقلاب تاریخیشان اشاره کرد، به طوریکه، اشتباهات رژیم شاهنشاهی در اعمال فشار بر روحانیون، به مقاومت بیشتر مردم و در ‌‌نهایت پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد. 

از سویی دیگر، آنچه در جریان بیداری اسلامی در منطقه رخ داد، می‌تواند درس بزرگی برای آل خلیفه و آل سعود داشته باشد. 

مهم اینکه؛ تحولات بیداری اسلامی در خاورمیانه نشان داد که اعمال فشارهای غیرمنطقی و بیش از حد، بر مردم، در ‌‌نهایت به بیداری آن‌ها منجر می‌شود و نتایج مرگباری برای نظام‌های سیاسی دارد. 

از سویی دیگر، بیداری اسلامی در خاورمیانه نشان داد که میزان مدارای مردم در برابر رفتارهای مستبدانه مقامات، همیشگی نیست و چه بسا پس از یک سکوت چند ده ساله، نظام‌های سیاسی، طعم خشم مردم را بچشند. 

در این ارتباط، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اقدامات آل خلیفه، راه را بر مردم، برای دستیابی دموکراتیک به اهداف، بسته است و به این ترتیب، بروز خشونت در این کشور، امری قابل پیش‌بینی است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
1
هیچی نمیشه شلوغش نکنید
بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
مگه ما بیکاریم به ما چی زیاد شورش را درنیارید عیسی قاسم عیسی قاسم
نظرات شما
پیشخوان