تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
وزارت بهداشت:

تهران منشأ آلودگی کرونا/ ماسک نذر کنیم

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت استان تهران، گفت: متأسفانه شهر تهران مجددا قرمز شد.

منشأ آلودگی کرونا

رویداد۲۴ دکتر ایرج حریرچی با اشاره به افزایش آمار کرونا، گفت: اولا باید حوصله کنیم. ما از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک را آغاز کردیم. برای کاهش مرگ ناشی از کرونا با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حداقل یک فاصله چهار تا شش هفته‌ای لازم است. در حدود پنج الی هفت روز اثر اجرای پروتکل‌ها بر تعداد مبتلایان دیده می‌شود، دو الی سه هفته بر تعداد بستری و بعد از چهار الی شش هفته در کاهش مرگ‌ومیر دیده می‌شود. در برخی استان‌ها که میزان استفاده از ماسک بالاتر است، اثرات کاهشی بر بستری را می‌بینیم؛ ضمن این که باید توجه کرد که درباره ماسک می‌گوییم استفاده ۸۰ درصدی کف مطلوب و ۹۵ درصد مطلوب مورد انتظار ما است.

 ماسک نذر کنیم

وی افزود: ضمن تشکر از مردم برای افزایش استفاده از ماسک، تقاضا داریم که کنش اجتماعی داشته و از دیگران بخواهیم از ماسک استفاده کنند. همچنین مردم می‌توانند وارد نذر ماسک شوند. برخی از خانواده‌ها همین ماسک‌های معمولی را هم نمی‌توانند تأمین کنند. کسی که با یارانه زندگی می‌کند یا روزمزد است، نمی‌تواند ماسک ۱۰۰۰ تومانی، ۲۰۰۰ تومانی یا ۳۰۰۰ تومانی را تأمین کند. ممکن است پارچه یا چرخ خیاطی هم نداشته باشند تا بتوانند ماسک خانگی تهیه کنند. بنابراین، بهترین نذر، این است که ماسک نذر کرده و در مناطق فقیر توزیع کنند.

نظارت بر تأمین و توزیع ماسک بر عهده وزارت صمت است

حریرچی درباره وضعیت بازار ماسک نیز گفت: باید توجه کرد که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا تأمین ماسک و نظارت بر توزیع آن بر عهده وزارت صمت است. روی داروخانه‌ها نیز هم وزارت بهداشت و هم وزارت صمت نظارت دارند. اخیرا که تقاضا برای ماسک زیاد شده، مقداری نابسامانی ایجاد شده است؛ در حالی که هم تولید صنعتی و هم تولید کارگاهی ما افزایش یافته است و ماسک به صورت استاندارد تولید می‌شود. در عین حال توصیه ما این است که از ماسک پارچه‌ای استفاده شود. نیاز نیست که حتما از ماسک طبی استفاده کنند.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما در کرونا سه معیار اصلی داریم، یکی میزان و تعداد ابتلا، یکی میزان بستری و یکی میزان مرگ است. تعداد مبتلا به تعداد تستی که هر کشور انجام می‌دهد، بستگی دارد. تعداد بستری هم به میزان تخت در دسترس کشورها وابسته است اما بهترین شاخص برای ارزیابی، تعداد مرگ است. در حال حاضر تعداد بستری روزانه به نزدیک ۴۰۰۰ تن رسیده است. همچنین میزان بستری ما،‌ پنج نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. تا جایی که روندمان صعودی است، موارد مرگ هم صعودی خواهد بود.

حریرچی افزود: میزان مرگ، همه ما را بسیار ناراحت می‌کند. در این مدت از ابتدای اسفند تاکنون، روزانه به طور متوسط ۱۰۲ مرگ داشتیم. در عین حال موارد کرونایی که در آمار ثبت شده، فقط افرادی هستند که تست مثبت کرونا داشته‌اند.

۷۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق هشدار کرونا

وی با بیان این که مهم‌ترین موضوع سلامتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنیا، فعلا کرونا است، ادامه داد: ۲۶ استان کشور یا قرمزند یا در حال هشدار هستند و فقط پنج استان، زرد هستند. ۷۲ میلیون جمعیت کشور در استان‌هایی که وضعیت هشدار دارند، به سر می‌برند.


بیشتر بخوانید: رمدسیویر برای کدام یک از بیماران مبتلا به کرونا تاثیر درمانی دارد؟


تهران منشأ آلودگی برای شهرهای دیگر

حریرچی درباره وضعیت استان تهران، گفت: متأسفانه شهر تهران مجددا قرمز شد. نگرانی و پیش‌بینی وزیر بهداشت درست از آب درآمد و تهران هم به شهرهای قرمز پیوست. اکنون تهران منشاء آلودگی برای شهرهای دیگر است زیرا مقصد مسافرتی است و جمعیت روز با شب تهران حدود ۸۰۰ هزار نفر الی یک میلیون نفر تفاوت دارد که این جمعیت به استان‌ها یا شهرهای مجاور می‌روند که می‌تواند شیوع گسترده‌ای را ایجاد کند.

وی درباره وضعیت بستری در تهران، گفت: موارد بستری مجددا در تهران اوج گرفته است که خیلی خطرناک است. روز گذشته در استان تهران ۷۱۰ بیمار مبتلا به کرونا را بستری کرده‌ایم که به اندازه ظرفیت بیمارستان امام حسین (ع) تهران است.

حریرچی تأکید کرد: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در انگلیس ۴۰ درصد میزان مراجعه برای سکته قلبی کاهش یافته است که این نشان می‌دهد که مردم مراجعه نکرده‌اند و این اتفاق خطرناک است. در کل اروپا ۲۵ درصد واکسیناسیون کاهش یافته که بعدا خودش را در انواع بیماری‌ها نشان می‌دهد. با این که در برخی مراکز خصوصی و مطب‌ها موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود، اما خانه‌های بهداشت در روستاها و پایگاه‌های سلامت در شهرها ۱۰۰ درصد پاک هستند و اصلا بیمار کرونایی در این مراکز قبول نمی‌کنیم. بنابراین واکسیناسیون و اندازه‌گیری قد و وزن کودکان را انجام می‌دهند تا مردم واکسن کودکانشان را تزریق کنند.

بستری سنین پایین نسبت به ۴ ماه قبل ۲ برابر شده‌

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله و حتی سنین کمتر هم بستری می‌شوند. ‌هرچند میزان بستری در سنین بالا همچنان بیشتر است، اما میزان بستری سنین پایین هم نسبت به دوره چهار ماهه قبل دو برابر شده است. باید خیلی مراقب جوانان و کودکان باشیم.

از هر ۱۴ نفر بیمار کرونایی بستری در تهران، ۱ نفر فوت می‌کند

حریرچی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در استان تهران ۷.۵ درصد مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری می شوند، فوت می‌کنند. یعنی از هر ۱۴ نفر، یک نفر فوت می‌کند. فوت در سنین بالای ۹۰ سال، بسیار زیاد است و در سنین بین ۶۰ تا ۶۹ سال، ۱۰ درصد است. در عین حال ما همواره اعلام کردیم که برای کنترل بیماری، باید عدد مولد نسلی زیر یک باشد. اگر عدد مولد نسلی یک باشد، به این معنی است که به ازای هر یک بیمار یک بیمار داریم اما اگر زیر یک باشد، تعداد بیماران در سطح جامعه کاهش می‌یابد و بعد بستری و مرگ کاهش می‌یابد. متأسفانه در تهران حتی عدد مولد نسلی دو تا ۲.۵ را هم داشته‌ایم که توانستیم به زیر خط خطرناک برسیم و اکنون به ۱.۲ نزدیک شده‌ایم.

وی با اشاره به مراسم عید قربان و روز عرفه، گفت: امروز یک نامه رسمی ارسال کردیم که خواسته شده فقط مراسم را در شهرهای سفید داشته باشیم. می‌دانیم که برای برخی از مذاهب از جمله برادران اهل سنت برخی مناسک مانند نماز واجب است اما خاضعانه اعلام می‌کنم که زندگی تک‌تک مردم اعم از اهل سنت و... برایمان مهم است. از مولوی‌ها و بزرگان می‌خواهم توصیه کنند تا این عید قربان را رعایت کنیم.

حریرچی درباره مکانیسم قرنطینه و رعایت فاصله فیزیکی، گفت: ماسک شرط لازم است اما شرط کافی نیست و فاصله‌گذاری هم باید رعایت شود. ثابت شده است که کرونا از طریق تماس مجاور و قطرات تنفسی منتقل می‌شود. باید توجه کرد که ۱۰ دقیقه صحبت به اندازه یک عطسه ویروس پخش می‌کند. در عین حال شواهدی آمده که ویروس ۸ دقیقه در هوا می‌ماند و می تواند منتقل کند. بر همین اساس برخی مناطق مثل پاساژها را اندازه‌گیری کردیم و شواهدی از حضور ویروس در هوا را مشاهده کردیم. ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهم است اما اگر ۳۰ درصد هم رعایت نکنند، روند صعودی می‌شود.

وی ادامه داد: به مردم هشدار جدی می‌دهم. در کشوری با ۸۴ میلیون نفر جمعیت، ۱۳۰ هزار تخت بیمارستانی داریم. کشورهایی مانند ترکیه چندین برابر ما تخت بیمارستانی دارند. فاجعه در تعداد آی‌سی‌یو، به ازای ۱۰۰ هزار نفر است. علی‌رغم این که در طرح تحول سلامت تعداد تخت آی‌سی‌یو را ۱.۵ برابر بالا بردیم و هنوز اجازه ندادیم که بیماری پشت در بماند، اما بیمارستان‌هایمان پر است و چندین ماه است که بیماران دیگر هم مراجعه کرده‌اند.

دارو و واکسن کرونا تبدیل به تجارت شده است

حریرچی درباره سودجویی در حوزه داروی کرونا، گفت: اینجا یک تجارت رخ داده است. کسی که مواد مخدر قاچاق می‌کند، دارو هم قاچاق می‌کند. کسی که شیر خشک تقلبی می‌زند، داروی تقلبی هم می‌زند. در حال حاضر دارو و واکسن یک تجارت شده است. ما خدمت‌گذار مردم هستیم؛ وقتی می‌گوییم دارویی لازم نیست، به ما و پزشکان و پروتکل‌های درمانی اعتماد کنید.

وی درباره وضعیت برگزاری مراسم محرم نیز گفت: ما از همه مردم و متولیان می‌خواهیم که به پویش «هر خانه یک حسینیه» بپیوندند. جلسات متعددی با مسئولان رسمی، وعاظ و... برگزار شده است. ما برای مراسم محرم سه هدف را دنبال می‌کنیم؛ یکی این که مراسم را به خوبی برگزار کنیم، دوم این که راضی نیستیم که یک بچه هیأتی یک درجه تب کند و سوم این که نوع جدید از برگزاری مراسم را داشته باشیم که با رعایت پروتکل‌ها همراه باشد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان