تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

افزایش شیوع تب مالت در خراسان‌شمالی

کارشناس گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: میزان بروز بیماری تب مالت طی پنج سال گذشته در کشور بیش از 55 درصد افزایش یافته است.
رویداد24-کارشناس گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: میزان بروز بیماری تب مالت طی پنج سال گذشته در کشور بیش از 55 درصد افزایش یافته است.

منطقه خراسان‌شمالی، محمد حسین ریحانی افزود: رواج دامداری غیر صنعتی، عادات غذایی غیر بهداشتی مردم، ناکافی بودن آگاهی مردم در بهداشت فردی و محیط، استاندارد نبودن روش‌های جمع آوری و آماده سازی شیر و تهیه لبنیات، جابجایی و حمل و نقل بدون کنترل دام‌ها ( بدون نظارت دامپزشکی ) همچنین ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دام‌ها از عوامل شیوع تب مالت در جامعه است.

وی ادامه داد: افرادی که محل کار یا زندگی آن‌ها به محل نگهداری دام‌ها بسیار نزدیک است امکان دارد از طریق دست آلوده و یا خوردن شیر و پنیر و لبنیات آلوده و یا از طریق تنفس هوای آلوده محل نگهداری دام در معرض خطر قرار گیرند.

به گفته ریحانی، دامپزشکان و تزریق کنندگان واکسن دامی، کارگران کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، دامداران، شیرپزها، افرادی که پنیر محلی درست می‌کنند و بهداشت فردی را رعایت نکرده و حتی از پنیر تازه آلوده مصرف می‌کنند و افرادی که در محل سکونتشان کود و فضولات حیوانی وجود داشته باشد، چوپان‌ها، کسانی که به پشم و موی دام‌های آلوده دست می‌زنند و ...در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی با اشاره به اقداماتی که برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت در استان انجام شده است، افزود: آموزش راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب مالت در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت توسط همکاران و رابطین بهداشتی انجام می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان