تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

روح الله حسینیان درگذشت

حجت الاسلام روح الله حسینیان نمایند سابق مجلس پس از یک دوره نسبتا طولانی بیماری درگذشت.

روح الله حسینیان

رویداد۲۴ روح الله حسینیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گذشت. محمد حسینیان فرزند روح الله حسینیان در همین ارتباط با انتشار تصویری از پدرش در توییتر، نوشت: انا لله و انا الیه راجعون روحم جانم پدرم روح الله حسینیان به سالار شهیدش پیوست.

روح الله حسینیان
روح الله حسینیان
روح الله حسینیان درگذشت

تصاویر روح الله حسینیان

روح‌الله حسینیان سال ۱۳۳۴ در آباده به دنیا آمد. این نماینده سابق مجلس از اعضای جبهه پایداری بود که ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را بر عهده داشت. برخی منابع ثبت کرده‌اند که نام مستعار وی در دستگاه اطلاعاتی «خسرو» بوده‌است.
 
وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در روستای صغاد آباده در ۱۵ سالگی به حوزه علمیه قم و مدرسه ولیعصر و سپس مدرسه حقانی رفت و طی هشت سال از آن فارغ‌التحصیل شد.
 
وی از ابتدای دهه ۶۰ وارد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شد و در سال ۱۳۶۲ به سمت قائم مقامی دادستانی انقلاب اسلامی مشهد منصوب شد. جانشینی دادستانی تهران و سیستان و بلوچستان از دیگر پست‌های وی بوده‌است.
 
دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران، رئیس شعبه ۴ دادگاه ویژه روحانیت، رئیس یکی از دادگاه‌های عمومی تهران، جانشین نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات از دیگر پست‌های وی در دستگاه قضایی - اطلاعاتی جمهوری اسلامی است. او در دوران وزارت ری‌شهری قائم مقام دادستان انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات بود. وی پس از برکناری حجه السلام سید حمید زیارتی (معروف به روحانی) و تغییر هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست این مرکز رسید.
 
حسینیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۷۶) از حامیان سید محمد خاتمی بود. او بعد‌ها در مصاحبه‌ای در این رابطه گفت: «من ایشان را روحانی روشنفکری می‌دانستم که البته با ایشان اختلاف هم داشتم، اما آن زمان به دلیل اینکه جناح حاکم نوعی فضای بسته به‌وجود آورده بود و در جامعه انحصارطلبی احساس می‌شد گمان کردم که وظیفه است این انحصار و بسته بودن جامعه شکسته شود لذا تنها راه رسیدن به این اهداف را حمایت از خاتمی می‌دانستم، اما نمی‌دانستم که این باز شدن فضا به سوی جاری شدن سیلی می‌رود که نزدیک بود همه چیز را از بین ببرد. متأسفانه در این دوران از چاله درآمده و به چاه افتادیم. من بعد از آن دوران رسماً عذرخواهی کردم و گفتم که حمایت من از خاتمی اشتباه است.»
 
در جریان محاکمه عبدالله نوری (وزیر کشور سابق و مدیر مسئول روزنامه خرداد) در دادگاه ویژه روحانیت وی از اعضای هیات منصفه دادگاه بود که در مورد دلیل عدم حضور او گفته شد به توصیه اکید مقامات از حضور در جلسه دادگاه خودداری می‌کند.

جملات جنجالی روح الله حسینیان

جک استرو به تحلیف بیاید با گوجه از او پذیرایی می‌کنم.
 
سعید امامی هیچ نقشی در قتل‌های زنجیره‌ای نداشت. اگر روزی دستم می‌رسید و این قدرت را داشتم پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را باز می‌کردم و ریشه‌های این قضیه را بیرون می‌کشیدم.
 
در واکنش به خبر خودکشی سعید امامی: آخه باباجون، آخه ما خودمان یک زمان قاضی بودیم، یک زمانی زندان‌بان بودیم. تاکنون صد‌ها نفر واجبی خوردند و نمردند. آخه چه طور با یک استکان آن هم که شما می‌گویید که بلافاصله بردید به بیمارستان و شستشو دادید، این خورد و مرد؟
 
خطاب به علی اکبر صالحی در صحن علنی مجلس: اگر برجام رأی بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم.
 
روح الله حسینیان در جایی دیگر گفته به خاطر صحبت‌هایم خطاب به صالحی عذاب وجدان ندارم و این صحبت‌ها کاملاً جدی بود.
 
روح‌الله حسینیان پس از استعفا محمد جواد ظریف گفت: «به‌هرحال این استعفا باید پیش از این‌ها رخ می‌داد، زیرا سیاست خارجه دولت ضرر‌های زیادی به ایران زد. تردید نکنید که آمریکایی‌ها بیش از همه از این استعفا ناراحتند، زیرا ظریف تنها کسی بود که توانست آرزوی دیرینه آمریکا یعنی مذاکره با ایران را محقق کند، اما برخلاف آمریکایی ما از استعفای ظریف خوشحالیم»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
0
0
انالله واناالیه راجعون.همه میمیریم وچقدرخوب است قبل ازمردن همیشه وهمه جارفتار.کرداروگفتارخودمان راخودمان زیرنظرداشته باشیم وتقوای رارعایت کنیم واززیاده روی پرهیزنماییم وازخداوند قادرمتعال کمک بخواهیم که مراقب ماباشد تابه هنگام مرگ ودرآن عالم تنهایی وبرزخ چراغ روشنی داشته باشیم ودر تاریکی مطلق قرارنگیریم.انشااله.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان