تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

خطر آوارگی بیش از ۱ میلیارد نفر در جهان تا ۲۰۵۰

تجزیه و تحلیل‌های جدید حاکی از آن است که تهدیدات زیست محیطی جهانی، رشد سریع جمعیت، عدم دسترسی به غذا و آب و همچنین افزایش قرار گرفتن در معرض بلایای طبیعی باعث می‌شود بیش از یک میلیارد نفر در دنیا تا سال ۲۰۵۰ میلادی آواره شوند.

کاهش جمعیت کشور

رویداد۲۴  این مطالعه با استفاده از داده‌های سازمان ملل و منابع دیگر، هشت تهدید زیست محیطی را ارزیابی کرده و کشورها و مناطق بیشتر در معرض خطر را پیش‌بینی می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد با پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر، تشدید تقلا برای منابع و دامن زدن به درگیری‌ها ممکن است ۱.۲ میلیارد نفر که در مناطق آسیب پذیر آفریقای جنوبی و آسیای میانه و خاورمیانه زندگی کنند، مجبور به مهاجرت شوند.

در مقایسه، عوامل زیست محیطی و درگیری منجر به آوارگی حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است.

بنیانگذار موسسه اقتصاد و صلح (مولف این گزارش) اظهار داشت: این نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای پیشرفته نیز تأثیرات عظیم اجتماعی و سیاسی خواهد داشت، زیرا جابجایی گسترده منجر به جریان بیشتر پناهندگان به پیشرفته‌ترین کشورها خواهد شد.

این موسسه تهدیدات را به دو دسته گسترده تقسیم می‌کند: عدم امنیت غذایی، کمبود آب و رشد جمعیت در یک گروه و بلایای طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، طوفان‌ها، افزایش سطح دریا و افزایش دما در گروه دیگر.


بیشتر بخوانید: فاجعه‌ای باور نکردنی برای کشور در سال ۱۴۳۰


تحلیل‌های بیشتر ارزیابی می‌کند که هر یک از حدود ۱۵۰ کشور با چه تعداد تهدیدی روبرو هستند و ظرفیت آن‌ها در برابر این تهدیدات چیست.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر نسبت به ۵۰ سال پیش ۶۰ درصد آب شیرین کمتری در جهان در دسترس است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده تقاضا برای مواد غذایی ۵۰ درصد افزایش یابد که عمده آن ناشی از گسترش طبقه متوسط در قاره آسیا است.

بنا بر گزارش رویترز، این عوامل، همراه با بلایای طبیعی که فقط به دلیل تغییرات آب و هوایی احتمال افزایش تعداد دارند، به این معنی است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی حتی کشورهای با ثبات نیز آسیب‌پذیر هستند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان