تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۵

استان مرکزی پایلوت اجرای طرح مدرسه اجتماعی

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی گفت: ایجاد مدرسه اجتماعی برای اولین بار در کشور که از مدل مدرسه اجتماعی کانادا الگوبرداری و بومی‌سازی شده است را در دستور کار داریم که به صورت پایلوت در شهر مهاجران ایجاد می‌شود.
رویداد۲۴- غلامرضا فتح‌آبادی در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان با بیان اینکه سند اجتماعی استان مرکزی برای اولین بار در کشور با همکاری 60 دستگاه اجرایی تدوین شده است، گفت: روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی و موازی‌کاری‌های بین بخشی و جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها به دلیل نبود برنامه‌ای منسجم و هماهنگ از جمله مواردی بود که می‌طلبید سند جامعی برای حوزه اجتماعی استان تدوین شود.

وی به هم‌گام بودن برنامه‌های استانی در نظر گرفته شده در این سند با برنامه‌های کشوری اشاره کرد و افزود: جهت تدوین سند اجتماعی استان 400 نفر ساعت با همکاری 60 دستگاه اجرایی استان، کار انجام شده و همچنین، ارزیابی‌های دقیق از مسائل مختلف از جمله تحلیل وضعیت زندان‌ها و بررسی میزان سرمایه اجتماعی استان برای تدوین این سند انجام شده است. در این سند برنامه‌ها در بخش پیشگیری در سه سطح آموزش و اطلاع‌رسانی، مداخله و مشاوره افراد در معرض آسیب و توانمندسازی افراد تعریف شده‌ است.

فتح‌آبادی ادامه داد: در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی حدود 447 هزار و 645 برنامه، در حوزه توانمندسازی حدود 348 هزار برنامه و در حوزه پژوهش 229 برنامه در نظر گرفته شده که در مجموع حدود 29 میلیون و 958 هزار برنامه نفر در بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این سند پایه‌ریزی شده است. در سند اجتماعی استان برنامه‌های هر دستگاه به تفکیک عنوان شده و بر این اساس نقش هر دستگاه مشخص است و این امر مانع موازی کاری‌ بین بخشی می‌شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی ضمن اشاره به یک سری برنامه‌های جانبی که در طرح‌های کشوری تعریف و در نظر گرفته شده‌اند، بیان کرد: این برنامه‌ها از جمله طرح کاهش طلاق که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای 9 استان کشور از جمله استان مرکزی در نظر گرفته، در کنار برنامه‌های تعریف شده در سند، پیگیری و اجرا می‌شود.

فتح‌آبادی با تاکید بر اینکه برنامه‌های استانی که اغلب حدود شش سال مورد پیگیری و مطالعه قرار گرفته‌اند نیز، هم راستای برنامه‌های سند اجرا می‌شوند، افزود: ایجاد مدرسه اجتماعی برای اولین بار در کشور که از مدل مدرسه اجتماعی کانادا الگوبرداری و بومی‌سازی شده است را نیز در دستور کار داریم که به صورت پایلوت در شهر مهاجران ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد مرکز مطالعه جوانان و سالمندان در یکی از دانشگاه‌های اراک، ایجاد انجمن جامعه شناسی در استان وایجاد کمیسیون حقوق بشر اسلامی در استان در سال جاری از جمله مواردی است که در کنار سند اجتماعی استان پیگیری و اجرا می‌شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه‌های حوزه اجتماعی نیاز به بهره گیری از بنگاه‌های اقتصادی است، عنوان کرد: جهت بهره‌گیری از این ظرفیت و نیز ظرفیت صنایع، ایجاد صندوق ذخیره اجتماعی، پیگیری و در سال جاری ایجاد خواهد شد.

فتح‌آبادی بیان کرد: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی متاثر از عوامل و شرایط مختلف است باید مواردی همچون نشاط و اشتغال جوانان مورد توجه قرار گرفته شود.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی نیز، گفت: برنامه‌های اجتماعی متعددی توسط سازمان‌های مختلف در حوزه اجتماعی بویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و در حال اجراست، اما متاسفانه اثربخشی قابل قبولی را شاهد نبودیم. باید اعتراف کنیم اجرای برخی برنامه‌ها در حوزه اجتماعی در طول سالیان متمادی اثربخش نبوده است. برنامه‌هایی که در سند اجتماعی استان تعریف شده باید با بکارگیری خلاقیت و نوآوری همراه باشد و بتوانیم نوجوانان و جوانان را جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های مد نظر در سند اجتماعی استان باید طبق برنامه زمانبندی شده دقیقی صورت گیرد و اهداف برنامه‌ها نیز مشخص شود.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی به اهمیت بنیان خانواده در کاهش و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: برنامه‌ها باید خانواده‌محور باشند به عنوان نمونه زندگی کودکان کار متاثر از شرایط خانواده است و باید شرایط اقتصادی و فرهنگی خانواده در بحث کمک به کودکان کار در نظر گرفته شود.

مدیر عامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز، تهیه سند اجتماعی استان را سکان اتاق فرمان حوزه اجتماعی تعبیر کرد و گفت: به دلیل نبود برنامه مشخص با وجود اقدامات متعدد در حوزه اجتماعی اثر بخشی لازم را شاهد نبودیم و این سند می‌تواند با انسجام بخشی اقدامات اثربخشی مطلوبی را در حوزه اجتماعی رقم زند.

سیاوش آقاخانی تاکید کرد: بحث تقویت پایش و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های اجتماعی تعریف شده در سند جهت رسیدن به اهداف تعیین شده باید مد نظر قرار گیرد که خانه سازمان‌های مردم نهاد امادگی همکاری در این خصوص را دارد.

وی بیان کرد: با توجه به تاثیر شبکه‌های مجازی در جامعه بویژه بر روی قشر جوان و نیز با توجه به محدودیت حضور مسئولین در این شبکه‌ها خانه سازمان‌های مردم نهاد آمادگی همکاری در این رابطه را نیز دارد.

مدیر عامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نقش مشارکت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی را غیر قابل انکار دانست و افزود: با الگو برداری از اقدامی که در ژاپن جهت گسترش فعالیت‌های مردمی صورت گرفته، طبق برنامه‌ای برای هر شهروند نقشی تعیین شده تا بتوان افزایش مشارکت‌های اجتماعی را شاهد بود.

رییس شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز، گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده مقابله با اسیب‌های اجتماعی استفاده از ظرفیت خیرین است.

سپهری بیان کرد: با توجه به کم‌رنگ بودن حضور خیرین در حوزه آسیب‌های اجتماعی، طرح ایجاد مجمع خیرین در بخش آسیب‌های اجتماعی را تعریف کرده‌ایم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: استانداری ، مرکزی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان