تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

درمان گران اتباع افغان و مصایب بیمارستان‌ها

تعداد کودکان و زنان مهاجر به ایران روندی افزایشی دارد، پدیده‌ای که ضرورت گسترش خدمات بهداشتی و درمانی را برای این جمعیت بیشتر آشکار می‌کند، اما گرانی هزینه دارو و درمان اتباع خارجی علاوه بر آنها گریبان بیمارستان‌ها را نیز گرفته است.

رویداد۲۴-تعداد کودکان و زنان مهاجر به ایران روندی افزایشی دارد، پدیده‌ای که ضرورت گسترش خدمات بهداشتی و درمانی را برای این جمعیت بیشتر آشکار می‌کند، اما گرانی هزینه دارو و درمان اتباع خارجی علاوه بر آنها گریبان بیمارستان‌ها را نیز گرفته است.


طبق برآوردها سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان در کشور برای خدمات بهداشتی مهاجران و پناهندگان هزینه می‌شود و بنابر اعلام وزارت بهداشتی‌ها این وزارتخانه حدود چهار برابر آنچه کمیساریای عالی پناهندگان برای ارائه خدمات بهداشتی در اختیار قرار داده‌ است، برای کنترل وضعیت بهداشتی اتباع خارجی هزینه می‌کند؛ به طوریکه خدمات‌ بهداشتی به صورت رایگان به این اتباع ارائه می‌شود.

البته این در حالیست که مسوولان بهداشت و درمان این روزها از موج جدید مهاجرت‌ها به کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که از سال گذشته شاهد موج جدید مهاجرت به کشور هستیم؛ دغدغه‌ای که اکنون در این زمینه به وجود آمده، این است که اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجران به کشور را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، یعنی جمعیتی که به خدمات و مراقبت‌های ویژه‌ای نیازمندند و وضعیت بهداشتی و واکسیناسیون آنها نیز باید کنترل شود.

البته با وجود هزینه‌هایی که ایران برای کنترل وضعیت بهداشتی مهاجران و پناهندگان خارجی انجام می‌دهد، شاهدیم که هنوز جای خالی درمانی مناسب و کم هزینه برای اتباع خارجی احساس می‌شود و علاوه بر آن بیمارستان‌های حاشیه‌ای و مرزی نیز گاهی تاب تحمل هزینه‌هایی که از قبال درمان پناهندگان بر آنها تحمیل می‌شود را ندارند و از آنجایی که اکثر این افراد بضاعت مالی مناسبی ندارند، هزینه‌ای مضاعف را بر دوش بیمارستان‌ها گذاشته و درمان پناهندگان را با چالش‌های جدی روبرو می‌کنند.

ارائه خدمات ۳۰ ساله بهداشتی رایگان به اتباع خارجی

بر این اساس دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت درباره چالش‌های درمانی اتباع خارجی، بویژه اتباع افغان در کشور، به ایسنا،  می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۳۰ سال است که خدمات بسیار ویژه‌ای را برای اتباع خارجی، بویژه برای اتباع کشور افغانستان ارائه می‌دهد. به طوریکه در حوزه بهداشت خدمات‌مان را به صورت رایگان به این اتباع ارائه می‌دهیم.

درمان و داروی گران پناهجویان

وی با بیان اینکه ارائه رایگان خدمات بهداشتی هم برای سلامت اتباع و هم برای حفظ سلامت ایرانیان لازم است، می‌افزاید: این درحالیست که ما در حوزه درمان اتباع خارجی  با مشکلات بسیاری مواجهیم. بطوریکه هم بیمارستان‌ها و هم خود اتباع در این زمینه چالش دارند؛ چرا که به هر حال هزینه‌های درمانی بالاست و دارو گران است. البته هر چند که این هزینه‌ها در ایران نسبت به متوسط منطقه ارزان‌تر است، اما باز هم هزینه‌های قابل توجهی را شامل می‌دهد.

آقاجانی با بیان اینکه در عین حال با اصلاح نسبی تعرفه‌های خدمات درمانی مشکلات اتباع غیرایرانی بیش از گذشته شده است، ادامه می‌دهد: البته در این زمینه وزارت بهداشت تلاش کرد تا با کمک وزارت کشور، وزارت رفاه، سازمان بیمه سلامت و کمیساریای عالی پناهندگان برای اتباع افغانی و مهاجرین قانونی که در کشور حضور دارند، اقداماتی را انجام دهد.

بیمارستان‌هایی که درهایشان همیشه باز است، اما...

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما همواره درب‌های بیمارستان‌های‌مان به روی اتباع غیرایرانی باز است و همه خدمات را از جنبه انسانی به آنها ارائه می‌دهیم، می‌گوید: البته باید توجه کرد که بیمارستان‌های ما نیز در این حوزه با مشکلات متعددی مواجهند. برای مثال بیماری از اتباع خارجی در بیمارستان بستری شده و خدمات را دریافت می‌کند، اما در زمان ترخیص دچار مشکلات مالی است. بنابراین بیمارستان مجبور می‌شود که از طریق بخش مددکاری بخشی از هزینه‌های بیماران را رایگان کند. بر این اساس هم  بیماران و هم بیمارستان‌ها واقعا در این حوزه دچار چالش جدی هستند.

آقاجانی با بیان اینکه در این زمینه استان‌هایی که مهاجرین آنها بیشتر است، بیمارستان‌هایشان هم با مشکلات بیشتری مواجهند، اظهار می‌کند: بویژه در استان‌های مرزی، این مشکل بسیار جدی‌تر است.

بیمه تکمیلی اتباع خارجی به "پایه" تبدیل شود

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مشکلات در حوزه درمان اتباع خارجی، می‌گوید: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در این باره، این است که بتوانیم بیمه تکمیلی این اتباع را به بیمه پایه تبدیل کنیم؛ زیرا در طی سال‌های گذشته به اشتباه برای این اتباع، از محل منابع کمیساریای عالی پناهندگان بیمه تکمیلی برقرار شده بود. ‌ بر این اساس وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا با کمک بیمه سلامت، برای این اتباع بویژه برای نیازمندان و بیماران خاص آنها بیمه پایه برقرار شود.

رنج دوسویه درمان اتباع خارجی

آقاجانی با بیان اینکه البته برای مدتی هم بیمه پایه برای این اتباع برقرار شد، اما اکنون مجددا  دچار چالش شده است، می‌افزاید: بنابراین امیدواریم بعد از جلسه‌ای که وزیر بهداشت با کمیسر عالی پناهندگان در ایران داشتند، شاهد باشیم تا این مشکل با کمک سازمان‌های بین‌المللی و کمیساریای عالی پناهندگان حل شود و از رنجی که در حال حاضر از یک سو بیمارستان‌ها و از سوی دیگر  اتباع خارجی را دربرگرفته، خارج شویم.



مشکلات دوچندان استان‌های مرزی

وی همچنین می‌گوید: زمانی که به استان‌های مرزی که تعداد اتباع خارجی، بویژه اتباع افغان در آنها زیاد است، سفر می‌کنم، شاهدیم که هم این اتباع و هم بیمارستان‌ها تا چه حد تحت فشارند. بطوریکه محلی هم برای تامین نیازهایشان وجود ندارد. البته بخشی از مشکل نیز متوجه اتباع غیرمجاز است که تعدادشان دو برابر مهاجرین قانونی است و این موضوع مشکلات را دو چندان کرده است.

انتظار وزارت بهداشت ازکمیساریای عالی پناهندگان

آقاجانی ادامه می‌دهد: بر این اساس پیشنهاد مشخص ما همکاری کمیساریای عالی پناهندگان با سازمان‌های بین‌المللی است که می‌توانند منابع مالی لازم را فراهم و بیمه پایه را برای اتباع خارجی ایجاد کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مهاجران افغان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان