تاریخ انتشار: ۰۳:۲۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار انتخاباتی اصلاح طلبان در آبانماه/ سه چهره جدید در فهرست نامزدهای احتمالی اصلاحات

اصلاح طلبان در هفته جاری با پیروزی بایدن فعالیت‌های مشخص‌تری داشتند و جلسات آنها به صورت ویژه برگزار شد. در گزارش رویداد۲۴ بخوانید که شرایط اصلاح طلبان در هفته سوم آبان چگونه بوده است.

اخبار انتخاباتی اصلاح طلبان

رویداد۲۴ پیروزی جو بایدن به اردوگاه اصلاح طلبان باد رسانده است و تحرکات این جریان سیاسی بیشتر از گذشته شده و دست‌کم نام‌های متفاوتی از دل این جریان بیرون می‌آید که فعالان سیاسی اصلاح طلب معتقدند توانایی مذاکره با آمریکای دوران بایدن را دارند؛ چهره‌هایی همچون محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، موسوی لاری از جمله چهره‌هایی هستند که نام آنها زیاد شنیده می‌شود.

موسوی لاری می‌آید

جمعی از چهره‌های سیاسی به دنبال معرفی موسوی لاری برای انتخابات هستند. گفته می‌شود سه نفر از استانداران سابق از نامزدی وزیر کشور خاتمی حمایت می‌کنند. موسوی لاری از اردیبهشت ماه از شورای عالی اصلاح طلبان استعفا کرده است. او عضو مجمع روحانیون مبارز است.

پانزده سال بعد از دولت خاتمی، بعضی استانداران موسوی لاری از ریاست جمهوری او صحبت می‌کنند و ظاهرا از او درخواست کرده‌اند در انتخابات حضور یابد. موسوی در همه این سال‌ها در کنار محمدرضا عارف، در سطح یک مدیریت سیاسی جریان اصلاح طلب قرار داشته اما به مرور انتقادات به او هم افزایش یافت، تا آنجا که مجبور شد از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کناره گیری کند. به خصوص اینکه بسیاری از جوانان احزاب معتقد بودند میدان دادن خاتمی به نیرو‌های غیر حزبی مثل موسوی لاری، باعث می‌شود در نهایت او برای پست مدیریتی فرزندش لابی کند نه برای توسعه ایران.

ظفرقندی جدی‌تر شد

پیش از این گفته شده بود که نام ظفرقندی به عنوان نامزد اصلاح طلبان پیشرو مطرح شده است. برگزاری برخی جلسات داخلی نشان از آن دارد که نامزدی او جدی‌تر شده است. ظفرقندی رئیس نظام پزشکی است و به خاطر اقدامات ضعیف دولت در دوران کرونا، منتقد جدی سیاست‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است.

محمدرضا ظفرقندی البته در انتخابات نظام پزشکی هم رد صلاحیت شد و بر خلاف نظر حامیانش، حداقل برای تایید صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری کاری دشوارتر پیش رو دارد. البته این دسته از اصلاح طلبان این را نیز در نظر دارند که شاید گشایشی صورت بگیرد و این چهره‌ها موفق به گرفتن تایید صلاحیت بشوند.


بیشتر بخوانید: چرا اسحاق جهانگیری گزینه مناسبی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست؟


کارگزاران به دنبال نامزد

به گزارش رویداد۲۴ صحبت‌های هفته گذشته مرعشی، خط پایانی بر فعالیت‌های محسن هاشمی و جهانگیری برای سال ۱۴۰۰ است و طرفدارن کارگزاران می‌گویند جلسات این دو نامزد فعلا تعطیل شده است.

شنیده شده کارگزاران فعلا یکی از حامیان حضور علی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ است. برخی از چهره‌های این حزب سیاسی به دنبال آن هستند که ائتلاف «لاریجانی - ظریف» را در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل دهند.

در جریان انتخابات مجلس دهم، در پی رد صلاحیت‌ها، شورای عالی سیاستگذاری تصمیم گرفت لیست انتخاباتی منتشر نکند، با این حال کارگزاران لیستی منتشر کرد و این لیست توفیقی نیاورد. در انتخابات پیش رو هم بعید نیست ائتلافی بدون توجه به سایر اصلاح طلبان پیش ببرد.

جلسه مجمع روحانیون با محوریت انتخابات

مجمع روحانیون مبارز در ادامه جلسات نوبه‌ای خود ۵ آبان ماه جلسه مجازی به ریاست سیدمحمد خاتمی برگزار کرد. دستور اصلی جلسه موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بود و اولین نکته مهمی که مورد توجه قرار گرفت حراست از اصل اساسی انتخابات و نقش مردم به عنوان نماد جمهوریت نظام و از بین بردن موانع انتخابات واقعی بود. بر این اساس مجمع کمیته‌ای از اعضای خود را مامور کرد که شرایط انتخابات را بررسی کنند و برنامه‌ای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرایط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه آتی مجمع ارائه کنند.

 کاندیدای قرضی نداریم

با آنکه اسامی مختلفی در میان است اما حقیقت آن است که وضعیت اصلاح طلبان بسیار نامشخص است؛ فعلا آنها معقدند در هیچ شرایطی به سمت کاندیدای اجاره‌ای نمی‌روند. البته دنیای سیاست دنیای قطعیات نیست و معلوم نیست این گزاره چقدر دوام بیاورد. قاسم میرزایی نیکو نماینده سابق مجلس و سخنگوی مجمع ایثارگران در گفتگو با یک کانال نزدیک به این حزب گفت فعلا راهبردی مشخص برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد. به نظر می‌رسد که جامعه با وضعیت و شرایط فعلی، اقبال به هیچ سمت و سویی ندارد؛ بنابراین ممکن است مشابه اسفند ۹۸، انتخابات با اقلیت کمی برگزار شود که در آن حالت، اصلاح طلبان پایگاهی نخواهند داشت. نکته دیگر اینکه اگر چوب نظارت استصوابی همچنان وجود داشته باشد و ادامه پیدا کند باز همان آش و همان کاسه است و وضعیت تغییری نخواهد کرد.

او گفته مجموعه طیف اصلاح طلبان در حال انجام بررسی‌های مختلف هستند. اشخاص حزبی درون تشکیلات خود، در قالب شورای سیاسی یا شورای هماهنگی، بررسی‌های مختلف را انجام می‌دهند. نباید بازهم مانند انتخابات مجلس ۹۸ وقتی اصلاح طلبان اعلام کردند کاندیدایی ندارند، یک مرتبه چند نفر با هم یک جبهه تشکیل دهند و حرکتی کنند که نتیجه‌اش به حدی افتضاح شود که دیدیم. کاندیدای اجاره‌ای، مشارکتی یا قرضی دیگر جواب نمی‌دهد. چند بار این کار را تکرار کرده‌ایم و حداقل معرفی «روحانی» به خوبی این موضوع را نشان داد. روحانی نه تنها به مجموعه‌های اصلاح طلب پشت کرده بلکه به اهداف و نظرات مردم نیز توجهی نمی‌کند. او اگر همین امروز بخواهد خود را در معرض رای مردم بگذارد از رای بسیار پایین خود متعجب خواهد شد. از این رو، اگر بنا به معرفی کاندیدا باشد مصمم به معرفی یک اصلاح طلب هستیم؛ که در این صورت یا کاندیدایمان رد خواهد شد و یا در رقابت‌های انتخاباتی باقی می‌ماند. اگر رد صلاحیت اتفاق بیفتند تکلیف مان روشن است، بنابراین هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

راکعی: زنان آماده باشند

فاطمه راکعی دبیر کل جمعیت زنان نواندیش گفته این روز‌ها سالروز درگذشت اعظم طالقانی، زنی است که به طور مُجدانه‌ای تلاش کرد تا مسئولان نظام را به این نتیجه برساند که زنان هم مثل مردان حق شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند.

چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد زنان هم می‌توانند برای حضور در رقابتِ انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت‌نام کنند. دلیل چنین اظهارنظری هر چه باشد، بازهم چراغ سبز خوبی برای زنان است تا در این زمینه هم فعالیت کنند.

راکعی گفته زنانی که می‌دانند کشش لازم و توانایی کافی برای حضور در این سطح از کنش سیاسی را دارند، باید دست به کار شوند و خود را مهیای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری کنند. البته ممکن است تعدادی از زنان مشمول رجل سیاسی باشند، اما از شایستگی لازم برای شرکت در اتفاق مهمی، چون انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار نباشند. اما حتما می‌توان از زنانی یاد کرد که شایستگی‌شان به حدی است که نسبت به خیلی از مردانی که فرصت کاندیداتوری داشتند، اصلح‌تر و شایسته‌تر هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
2
0
سلام علیکم. تنها گزینه رای اور دکتر ظریف می باشد. بقیه دوستان پایگاه رای ندارند. تایید رهبری در وزارت خارجه از ظریف هم پشتوانه خوبی برای ایشان است. مورد دیگر دلیل رای آوری ایشان آتش توپخانه اصولگراها روی ایشان است چون احساس خطر شدیدی از ناحیه ایشان دارند.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
1
0
ظریف بیاد خیلی جاب میشه . احتمالا تعداد رای شیخ فتنه رو بشکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
1
0
فقط یک جوان انقلابی این پیرمردها باید بروند خانه سالمندان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
جوان ان قلابی شاید
نیکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
کارگزاران = تورم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان